برگزیده ها
واکنش رسانه‌های غربی به هشدار فرمانده سپاه درباره پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه

مازندمجلس: اظهارات روز گذشته سرلشکر محمدعلی جعفری خطاب به آمریکا و هشدار به واشنگتن درباره پایگاه‌های نظامی این کشور در خاورمیانه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

مازندمجلس: اظهارات روز گذشته سرلشکر محمدعلی جعفری خطاب به آمریکا و هشدار به واشنگتن درباره پایگاه‌های نظامی این کشور در خاورمیانه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش ایلنا، اظهارات روز گذشته سرلشکر محمدعلی جعفری خطاب به آمریکا توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. 

پایگاه خبری کنگره: ایران پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را تهدید کرد

«پایگاه خبری هیل» متعلق به کنگره امریکا نوشت: «سپاه پاسداران بارها به واشنگتن برای اعمال تحریم علیه تهران هشدار داده و گفته پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در صورت اعمال تحریم‌ها در خطر جدی خواهد بود.»

این پایگاه خبری به اظهارات روز گذشته سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران اشاره کرد که گفته بود «همان‌طور که در گذشته هم اعلام کردیم، اگر بر اساس قانون جدید آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران تصویب شود، این کشور باید پایگاه‌هایش را در منطقه جابه‌جا کند و از محدوده ۲ هزار کیلومتری ما  که برد موشک‌هایمان است دور نگه دارد.»

این پایگاه خبری در ادامه نوشت: « این اظهارات در حالی مطرح شده که ترامپ خود را آماده اعلام تصمیم جدید در خصوص توافق چندجانبه هسته‌ای کرده است. رییس‌جمهور آمریکا بر اساس قانون روز ۱۵ اکتبر باید پایبندی یا عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار داده و اعمال نظر کند. در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام، تحریم‌های آمریکا علیه ظرفیت‌های هسته‌ای ایران دوباره اعمال خواهد شد.»

بر اساس گزارش هیل، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد ترامپ قصد دارد پایبندی ایران به برجام را مورد تایید قرار ندهد و این به معنای بازبینی کنگره بر مساله اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده در توافق هسته‌ای خواهد بود. برخی مقامات دولت سعی دارند از توافق هسته‌ای حفاظت کنند و در این راستا تلاش‌هایی برای کاهش تنش با ایران داشته‌اند. 

فایننشال تایمز : هر حرکت آمریکا علیه ایران همه چیز را در خاورمیانه پیچیده‌ترمی‌کند

مجله «فایننشال تایمز» هم در گزارشی با اشاره به اظهارات سردار جعفری نوشت: « هفته گذشته ترامپ، ایران را به حمایت از تروریسم و بسط خشونت در منطقه متهم کرد. نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان در سوریه از بشار اسد حمایت می‌کنند. دیپلمات‌های غربی در تهران گفته‌اند هر حرکت آمریکا علیه ایران ممکن است همه چیز را در خاورمیانه پیچیده‌تر کرده و نقش ایران را پررنگ‌تر کند.»

این مجله بریتانیایی از قول چند دیپلمات ارشد در تهران نوشت: « آنها گفته‌اند ما بارها به آمریکایی‌ها گفتیم ایران می‌تواند به نیرویی موثرتر از حالت فعلی در خاورمیانه تبدیل شود.»

این رسانه  با اشاره به حمایت کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای نوشت: « این توافق که از نظر ترامپ بدترین توافق تاریخ و مایه شرمساری است، قرار است در ۱۵ اکتبر مورد بازبینی ترامپ قرار گیرد و احتمالا پایبندی ایران به برجام مورد تایید او قرار نخواهد گرفت. با این وجود در صورت عدم تایید پایبندی ایران، کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که درباره سرنوشت توافق اظهارنظر کند.»

فایننشال تایمز نوشت: «حسن روحانی رییس‌جمهور عملگرای ایران، روز شنبه گفت که توافق هسته‌ای هرگز قابل بازگشت نیست و جهان، آمریکا را برای نقض برجام محکوم خواهد کرد نه ایران.»

رویترز : رویکرد واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای مایه نگرانی متحدان آمریکاست

«رویترز» هم در گزارشی به اظهارات سردار جعفری اشاره کرده و نوشت: « ایران به آمریکا هشدار داد در صورتی که سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شود، پایگاه‌های آمریکایی در خطر جدی قرار خواهند گرفت.»

این رسانه با بیان اینکه این هشدارها بعد از اظهارات روز جمعه ترامپ درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران مطرح شده است، نوشت: « سپاه  پاسداران یکی از نیروهای نظامی قدرت‌مند برای تامین امنیت داخلی و خارجی در ایران است. سپاه قدس هم شاخه خارجی سپاه پاسداران است.»

بر اساس این گزارش، ایران، داعش را تهدیدی برای منطقه و جهان می‌داند. در هفتم  ژوئن، داعش مسئولیت حمله به پارلمان و بارگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در ایران را بر عهده گرفت. سپاه در ۱۸ ژوئن در پاسخ به این حمله، به مواضع آنها در دیرالزور سوریه موشک‌هایی را پرتاب کرد.»

رویترز نوشت: « رویکرد واشنگتن در خصوص توافق هسته‌ای مایه نگرانی متحدان آمریکاست به ویژه اینکه با بر هم خوردن شالوده توافق هسته‌ای تعامل‌های آتی با کره شمالی هم دچار بحران خواهد شد. در صورتیکه ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در حالی که ایران به تعهداتش پایبند بوده تایید نکند، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت که در خصوص اعمال مجدد تحریم‌های لغو شده تحت توافق، تصمیم‌گیری کند.»

این پایگاه خبری نوشت: « نیروی دریایی سپاه، روز یکشنبه رزمایشی در خلیج فارس برگزار کرد. خلیج فارس تاکنون بارها صحنه رویارویی نیروهای دریایی آمریکا و ایران در ماه‌های اخیر بوده است. بیش از ۱۱۰ کشتی در رزمایش سپاه حضور داشتند که برخی قابلیت حمل موشک و راکت هم داشتند.»

توافق آمریکا هسته‌ای ترامپ اعمال اظهارات منطقه پایبندی نطق کنگره پاسداران پایگاه تایید تحریم‌های پایگاه‌های نظامی گذشته واشنگتن اشاره خاورمیانه درباره هشدار جعفری برجام فایننشال نیروهای حمایت تایمز گزارش رویترز سردار تهران رسانه‌های بارها رویکرد نگرانی داشتند متحدان اینکه آمریکاست خارجی دریایی فرمانده قانون اعلام سرلشکر محمدعلی رییس‌جمهور اکتبر سوریه گزارشی بازبینی گفته‌اند