برگزیده ها
تغییر رویکرد ترکیه در سوریه تحت فشار ایران و روسیه/ آنکارا به طور غیررسمی ابقای اسد در قدرت را پذیرفته است

مازندمجلس: با آغاز عملیات مشترک در ادلب، ترکیه به طور غیر رسمی با حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه موافقت کرده است. بر اساس گفته تحلیلگران در ترکیه، در صورت صحت داشتن چنین تغییراتی در رویکرد آنکارا، اردوغان ممکن است با عکس‌العمل سیاسی گروه‌های شورشی میانه‌رو مواجه شود و از سویی تحت فشار ایران و روسیه برای نابودی شبه‌نظامیان تحت حمایت خود قرار بگیرد.

مازندمجلس: با آغاز عملیات مشترک در ادلب، ترکیه به طور غیر رسمی با حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه موافقت کرده است. بر اساس گفته تحلیلگران در ترکیه، در صورت صحت داشتن چنین تغییراتی در رویکرد آنکارا، اردوغان ممکن است با عکس‌العمل سیاسی گروه‌های شورشی میانه‌رو مواجه شود و از سویی تحت فشار ایران و روسیه برای نابودی شبه‌نظامیان تحت حمایت خود قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، نیروهای شورشی سوری تحت حمایت ترکیه عملیاتی جدی در استان ادلب را از روز یکشنبه آغاز کردند. رجب طیب اردوغان با اعلام این مطلب، از توافقی مشترک با ایران و روسیه برای نظارت بر مناطق کاهش تنش در شمال غرب سوریه خبر داد.

بر اساس این گزارش، ترکیه بعد از اینکه کشورها برای ایجاد منطقه صفر جنگی در استان ادلب که تحت کنترل نیروهای القاعده بود به توافق رسیدند، نیروهایش را به سمت مرزها روانه کرد . این اقدام ترکیه برای نظارت بر خشونت‌ها توسط گروه‌های معارض یا نیروهای حامی بشار اسد صورت گرفته است. معلوم نیست نیروهای ترک از مرزهای سوریه عبور خواهند کرد یا نه. 

بلومبرگ ادامه داد: روز شنبه روزنامه حریت ترکیه نوشت که شورشی‌های ارتش آزاد سوریه با تانک‌های مجهز به سلاح های اتوماتیک بعد از دستور ترکیه برای استقرار نیروهایش در سوریه  وارد ادلب شده‌اند. اردوغان گفته نیروهای ترکیه هنوز از مرزها وارد سوریه نشده‌اند و عملیات قرار است توسط شورشی‌های ارتش آزاد سوریه انجام بگیرد. این نیروها قبلا برای بازپس‌گیری الباب از کنترل داعش عملیاتی را انجام داده بودند. 

بر اساس این گزارش، به گفته اعضای حزب عدالت و توسعه در افیون عملیاتی جدی در ادلب در حال آماده‌سازی است و ادامه خواهد داشت.

بلومبرگ نوشت: این تحرکات بعد از سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به آنکارا و ضیافت شام به میزبانی اردوغان در تاریخ ۲۸ سپتامبر آغاز شد. اردوغان روز چهارشنبه برای دیدار با  حسن روحانی به تهران سفر کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه با مقام‌های روسیه و ایران برای تعمیق تنش‌ها با آمریکا همکاری‌هایی را کلید زده‌ است. واشنگتن تصمیم گرفته سلاح‌هایی را در اختیار گروه‌های کردی  که از نظر ترکیه گروه تروریستی به حساب می آیند، قرار دهد. 

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود ترکیه نیروهایش را درون استان ادلب مستقر کند. همزمان نیروهای روسیه در اطراف شهر ایستگاه زده‌اند. روابط نزدیک اخیر میان پوتین و اردوغان مایه نگرانی متحدان ترکیه در ناتو است. علاوه بر این، این ارتباط نشان‌دهنده تغییر در رویکردهای آنکارا در قبال بشار اسد است. ترکیه مدت طولانی با حضور بشار اسد در دوران گذار سیاسی هم مخالف بود. 

به گزارش بلومبرگ، با آغاز عملیات مشترک در ادلب سوریه، ترکیه به طور غیر رسمی با حضور بشار اسد در راس قدرت در سوریه موافقت کرده است. بر اساس گفته تحلیلگران در ترکیه، در صورت صحت داشتن چنین تغییراتی در رویکرد آنکارا، اردوغان ممکن است با عکس‌العمل سیاسی گروه‌های شورشی میانه‌رو مواجه شود و از سویی تحت فشار ایران و روسیه برای نابودی شبه نظامیان تحت حمایت خود قرار بگیرد. 

به گفته ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، اهداف ترکیه جلوگیری از خشونت بر اساس توافق آتش‌بس و رساندن کمک‌های بشر دوستانه و آرام کردن گروه‌هایی از قبیل هیات التحریر الشام (گروه تروریستی وابسته به القاعده) است. 

 

 

ترکیه سوریه اردوغان روسیه نیروهای بلومبرگ گزارش آنکارا گروه‌های نیروهایش شورشی بگیرد استان عملیاتی حمایت سیاسی مشترک رویکرد عملیات تروریستی القاعده پوتین ادامه مرزها کنترل گرفته توافق شورشی‌های میانه‌رو تحلیلگران موافقت تغییر داشتن تغییراتی نابودی مواجه عکس‌العمل نظارت