برگزیده ها

مازندمجلس: جنگ در صحرای شرقی سوریه برای بازپس گیری شهر المیادین در جنوب رود فرات ادامه دارد. ارتش سوریه و هم پیمانانش توانسته‌اند وارد بخش‌هایی از این شهر شده و نیروهای داعش را به عقب برانند. پس از ورود به بخش غربی المیادین، انتظار می‌رود تا ارتش سوریه به زودی آزادی کامل این شهر را اعلام کند.

مازندمجلس: فاصله دیرالزور تا المیادین 25 کیلومتر است و پس از روستای البوکمال دومین پایگاه مهم نظامی داعش در شرق دیرالزور محسوب می‌شود.   

برخی اخبار واصله از سوریه حاکی است که داعش با این محاسبه که به زودی در این منطقه شکست خواهد خورد بسیاری از رهبران مهم نظامی و سیاسی اش را از المیادین به البوکمال منتقل کرده است. در صورت پیروزی ارتش سوریه و هم پیمانانش در المیادین آنگاه می‌توان اطمینان داشت که این ارتش بتواند از دیرالزور تا نزدیکی البوکمال خطی به طول چهل کیلومتر را در غرب فرات آزاد و تحت سیطره خویش در آورد.


هدف نهایی ارتش سوریه و اتاق فرماندهی مشترک نیروهای هم پیمان با سوریه رسیدن به البوکمال بر روی خط مرزی با عراق است، از همین رو سنگین‌ترین حملات هوایی روسیه و سوریه، پشتیبان هجوم و سیطره سریع بر المیادین و پیش روی به سوی البوکمال خواهد بود. هم زمان با عملیات در المیادین، ارتش سوریه جنگ در داخل دیرالزور و نواحی شرقی آن را به منظور پاکسازی منطقه در دستور کار دارد تا فاصله بین دیرالزور و المیادین به شکل کامل تحت کنترل کامل و سیطره نظامی و امنیتی قرار گیرد تا از دستاوردهای نظامی جدید ارتش سوریه و هم پیمانانش از هرگونه تعرض جدید نیروهای پراکنده داعش در امان بماند.
در آن سوی مرز سوریه، ارتش عراق با همراهی الحشد الشعبی در منطقه القائم عملیات خود را ادامه می‌دهد تا هم زمان با نیروهای ارتش سوریه به خط مرزی مشترک رسیده و سپس محاصره کامل البوکمال در داخل سوریه را کامل کنند.
سقوط المیادین از دیدگاه امنیتی و نظامی بسیار با اهمیت به شمار می‌رود. در طول یکسال اخیر و در سایه آغاز عملیات بزرگ ارتش سوریه و هم پیمانانش در صحرای شرقی سوریه، مجموعه تروریستی داعش مرکز اصلی فرماندهی نظامی و امنیتی خویش را در این منطقه مستقر کرده بود که از نظر جغرافیایی امکان مانور دفاعی گسترده‌ای را به داعش می‌داد. این عملیات می‌تواند منجر به پاکسازی کامل نیروهای داعش در بخش جنوبی و غربی رود فرات گردد.
پیروزی نظامی ارتش سوریه و هم پیمانانش در این منطقه بدون شک به فروپاشی کامل نظامی داعش در شرق سوریه خواهد شد و پس از آن می‌توان ادعاء کرد که نظام و پیکره داعش فرو ریخته است و راه دستیابی کامل بر البوکمال نیز فراهم می‌شود. برخی منابع نظامی تاکید دارند که زبده‌ترین نیروهای داعش به خصوص از نیروهای خارجی حاضر در سوریه در این مناطق قرار دارند لذا پایان نظامی داعش در این منطقه می‌تواند منجر به سرکوب مجموعه‌های مسلح خارجی به خصوص از آسیای میانه در سوریه گردد. 
در کنار دستاوردهای نظامی بزرگی که اکنون ارتش سوریه و هم پیمانانش در شرق سوریه به دست آورده‌اند همچنان باید نگاهی دقیق به سیاستهای آمریکا در این منطقه داشت. روسیه، آمریکا را متهم کرده است که مانع و سد راه مبارزه با داعش در شرق سوریه شده است. این اتهام پس از آن قوت گرفت که چند روز پیش نیروی هوایی آمریکا مواضع ارتش سوریه و هم پیمانانش را در یازده کلیومتری شمال " التنف " بمباران کرد تا این اقدام به اعمال مشابهی اضافه شود که آمریکا برای سد حرکت ارتش سوریه تدارک دیده بود. براساس اظهارات مقامات روسی، سوری، ایرانی و اظهارات اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، آمریکا تلاش دارد تا پیروزی بر داعش را با کندی مواجه کند و برای این کار حتی تا بمباران مواضع هم پیمانان سوریه در شرق این کشور نیز پیش می‌رود.
سید حسن نصرالله در همین رابطه می‌گوید: کسی که برای جلوگیری از نبرد با داعش و یا تاخیر آن اقدام می‌کند آمریکا است. وی تاکید دارد که آمریکا زمانی از مبارزه با داعش حمایت می‌کند که هم پیمانانش مواضع داعش را به تصرف در آورند در غیر این صورت تلاش می‌کند تا از پیروزی بر داعش جلوگیری کند.
نصرالله اشاره می‌کند که برخی بر این اعتقادند که با شکست داعش در المیادین یا البوکمال پیگرد نظامی داعش باید متوقف شود، این در حالی است که به اعتقاد وی داعش تا محو کامل تا مرزهای مشترک سوریه و عراق باید تحت تعقیب قرار گرفته تا مجددا در منطقه احیاء نشود. نصرالله پیروزی‌های اخیر در شرق سوریه که طی آن دهها هزار کیلومتر از مناطق اشغالی توسط داعش را آزاد کرده است، مرهون شهدای مقاومت و هم پیمانان سوریه است و تاکید می‌کند پیروزی در المیادین و البوکمال قطعی است و فقط عامل زمان است که در آن نقش بازی می‌کند.
آمریکا درصدد است تا نقطه اتکای مهمی را در شمال شرق سوریه از آن خود کند لذا تلاش می‌کند از سیطره ارتش سوریه و هم پیماناش و پیروزی بر داعش جلوگیری کند. در حقیقت آمریکا می‌خواهد در مسابقه حضور بر مرزهای مشترک سوریه با عراق گوی سبقت را از ارتش سوریه و هم پیمانانش برباید و در همین مسیر بود که اخیرا اقدام به بمباران نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانانش در شمال "التنف" کرده است.


آمریکا بر این اعتقاد است که حضور نیروهای روسیه و ایران در شرق سوریه در کنار ارتش این کشور موجب یکه تازی هم پیمانان نظام سوریه در شرق این کشور شده و مرزهای عراق و سوریه را تحت حاکمیت آنها در می‌آورد و این امر با هم زمانی عملیات ارتش و نیروهای الحشد الشعبی عراق در آن سوی مرزها می‌تواند آمریکا را در منگنه نظامی در منطقه قرار دهد.
پایگاه‌های ارتش آمریکا اکنون فقط در منطقه التنف در نزدیکی مرز اردن و سوریه با عراق نیست بلکه در کنار ایجاد پایگاه در مناطق کردنشین سوریه در استان الحسکه، ضمن حمایت از نیروهای کرد سوریه از مجموعه‌های مسلح عشایر عرب این منطقه حمایت می‌کند و به صورت ماهیانه نیز حقوق به این نیروها پرداخت می‌کند و به صورت مداوم حمایت لجستیکی از آنها را ادامه می‌دهد.
این مناطق از صحرای سوریه، دارای ذخایر غنی زیرزمینی است که می‌تواند در هرگونه تغییرات و یا تجزیه‌های احتمالی منطقه خاورمیانه به کار آمریکا در آید لذا علاوه بر مطامع نظامی، بدون شک آمریکا حساب‌های ویژه اقتصادی برای دگرگونی‌های مرزی در آینده سوریه و عراق نیز باز کرده است. این اقدامات آمریکا شاهد گویا و شفافی است که نشان می‌دهد آمریکا درصدد است هم پیمانی ایران، سوریه و روسیه در قالب عملیات به سوی مرزهای سوریه در شرق این کشور را متوقف و یا کند کرده و از حربه داعش برای جنگ فرسایشی علیه این هم پیمانی استفاده می‌کند.
سوریه آمریکا نظامی نطق منطقه می‌کند نیروهای پیمانانش المیادین البوکمال عملیات پیروزی دیرالزور مناطق جلوگیری نصرالله می‌تواند روسیه حمایت سیطره مشترک مرزهای تاکید اقدام بمباران التنف مواضع کیلومتر می‌دهد امنیتی پیمانان پیمانی اظهارات زمانی اعتقاد درصدد متوقف مبارزه الشعبی فرماندهی هوایی پاکسازی نزدیکی می‌توان فاصله پایگاه دستاوردهای هرگونه دارند خارجی مجموعه‌های صحرای می‌رود الحشد ادامه اکنون