برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- کارشناس ارشد فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از کاهش بالغ بر۸۰ درصدی میزان آزبست هوای تهران نسبت به سال ۹۰ خبرداد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،حسین حسن خانی گفت: آزبست ازجمله آلاینده هایی به شمار می رود که حد مجاز صفر برای آن در نظر گرفته شده است و این به معنای آن است که هوای محیط به طور کامل باید عاری از این آلاینده باشد و معمولاً میزان غلظت آزبست با هوای نقاط پاک یا شهرهای با غلظت کم از لحاظ آزبست مقایسه می شود.

به گفته وی، بر اساس آخرین تحقیقاتی که در اروپا صورت گرفته است کمترین مقدار آزبست در دنیا برابر ۵ ده هزارم( ۰.۰۰۰۵)فیبر بر میلی لیتر بوده است .

حسن خانی ادامه داد : با توجه به حساسیت شهرداری تهران نسبت به سلامت شهروندان، شرکت کنترل کیفیت هوا به منظور تعیین میزان غلظت این آلاینده در هوای شهر تهران، با بودجه اختصاص یافته از سوی شهرداری، از سال ۱۳۸۸ به شکل مستمر اقدام به نمونه برداری و سنجش این آلاینده در هوای شهر کرده است و هر ساله بیش از ۵۰ مورد تست در نقاط مختلف شهر و برابر موقعیت های ترافیکی ، مسکونی ، آموزشی و درمانی در این زمینه انجام شده است. در عین حال با توجه به گستردگی شهر تهران و تنوع آب و هوا در ماه‌های مختلف، زمان نمونه برداری به گونه ای تنظیم شده که نواحی مختلف شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر، هم در ماه های سرد و هم در ماه های گرم سال مورد آزمایش قرار گرفته اند .

کارشناس ارشد فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آزبست از آلاینده‌های بسیار خطرناک و سرطانزاست که در برخی از مناطق تهران میزان آن بالاست، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد وجود آزبست در هوای تهران بیشتر ناشی از لنت ترمزها و صفحه کلاژ خودروهاست.

وی با بیان اینکه کانی هایی که دارای بافت الیافی هستند اصطلاحا آزبست گفته می‌شود، گفت: مهمترین محصولات آزبستی شامل محصولات آزبستی سیمانی (لوله‌های آزبست سیمانی ، ناودانی و صفحات ایرانیت)، جامه‌های نسوز ( لباس ، جلیقه ، نمدها و دیگر مواد نسوز)، کاغذهای آزبستی (پوشش لوله‌ها و عایق های الکتریکی)، محصولات ساینده ( مانند لنت ترمز و کلاچ اتومبیل های سبک و سنگین و قطار)، به عنوان ماده پرکننده در آسفالت، رنگ شیمیایی، کاشی، پلاستیک و... است.

به گفته وی نوع آزبستی که در هوای تهران وجود دارد، کریزوتیل است که مستقیما در ترمز و کلاژ خودروها بکار می‌رود. وجود آلاینده آزبست در هوا می تواند سبب بروز سرطان ریه شود و سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند. در واقع کسانی که در مدت طولانی در معرض آزبست باشند احتمال ابتلای آنها به سرطان ریه بسیار زیاد است.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه به وضعیت هوای تهران نسبت به آلاینده آزبست پرداخت و گفت: میانگین غلظت آلاینده آزبست در هوای شهر تهران از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۵ بر حسب فیبر بر میلی لیتر از میزان ۰.۰۰۵۷ در سال ۱۳۸۸ و ۰.۰۰۶۹ در سال ۱۳۹۰ به عدد ۰.۰۰۱۴ در سال ۱۳۹۳ و ۰.۰۰۱۰در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

حسن خانی به بالغ بر۸۰ درصدی میزان آزبست هوای تهران نسبت به سال۹۰ اشاره کرد و گفت: نتایج بررسی غلظت آزبست هوای شهر تهران در سال های اخیر نشان دهنده کاهش چشمگیر میزان غلظت این آلاینده در هوای شهر است. گرچه هنوز آزبست در هوای شهر تهران وجود دارد .

به گفته وی روند کاهش آلاینده آزبست بیانگر آن است که اقدامات سال های اخیر در ایجاد محدودیت بیشتر در واردات و استفاده از آزبست و درعین حال توسعه حمل ونقل عمومی و استفاده بیشتر شهروندان از مدهای حمل ونقلی ، در کاهش غلظت این آلاینده مثمر ثمر بوده است.

حسن خانی تصریح کرد: روند اندازه گیری آزبست در هوای شهر تهران توسط شرکت کنترل هوا همچنان ادامه دارد.

 

آزبست تهران آلاینده میزان کنترل آزبستی ادامه بیشتر مختلف کیفیت محصولات شهروندان گرفته بسیار استفاده سرطان اینکه سیمانی یافته شهرداری برابر درصدی نمونه کارشناس برداری اشاره