برگزیده ها
روابط ملت‌های ایران و ارمنستان همواره از ثبات برخوردار بوده است

مازندمجلس: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در نشست مطبوعاتی مشترک بر لزوم تقویت مناسبات تجاری و ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور تأکید کردند.

مازندمجلس: معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان در نشست مطبوعاتی مشترک بر لزوم تقویت مناسبات تجاری و ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور تأکید کردند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک، با اشاره به اینکه ایران و ارمنستان در یک حوزه تمدنی و فرهنگی قرار دارند، گفت: ایران و ارمنستان دو کشور همسایه هستند که مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات برخوردار هستند و این روابط همواره از ثبات و پایداری برخوردار بوده است.

ارمنستان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران برخوردار است

معاون اول رئیس جمهور افزود: هموطنان عزیز ارمنی در شهرهای مختلف ایران ارتباط بسیار خوبی با مردم ارمنستان دارند و این پل ارتباطی خوبی برای توسعه روابط دو کشور است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ایران مناسبات خوبی با کشورهای همسایه دارد و اقدامات مهمی در جهت توسعه این مناسبات انجام داده است، اظهار داشت: در این میان ارمنستان از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تهران هیچ سقف و محدودیتی برای ارتقای سطح همکاری‌ها با ایروان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قائل نیست.

سفر نخست‌وزیر ارمنستان کمک ویژه‌ای به توسعه روابط تهران و ایروان می‌کند

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: سفر نخست‌وزیر ارمنستان در مقطع فعلی می‌تواند کمک ویژه‌ای به توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری‌های تهران و ایروان داشته باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به ملاقات‌ها و مذاکرات انجام شده میان دو هیأت ایران و ارمنستان تصریح کرد: در این مذاکرات دو طرف بر لزوم رفع موانع و راهکارهای توسعه روابط گفت‌وگو کردند.

ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است و رابطه خوبی با اتحادیه اروپا دارد، این موضوع می‌تواند فرصتی برای گسترش مناسبات فیمابین باشد.

جهانگیری با یادآوری اینکه ایران و ارمنستان همکاری‌های مناسبی را در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، برق، گاز، کشاورزی، صنایع تبدیلی، حمل و نقل، علمی و فرهنگی پیش بینی کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد: دو طرف بتوانند به توافقات خوبی در جهت ارتقاء سطح همکاری‌ها در زمینه های مختلف برسند.

ارمنستان می‌تواند محور ارتباط میان خلیج فارس و دریای سیاه باشد

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از محورهایی که می‌توانیم میان خلیج فارس و دریای سیاه ارتباط برقرار کنیم از طریق ارمنستان است که در این زمینه گفت‌وگو و بررسی شد و مذاکراتی نیز در ارتباط با انتقال خط سوم برق و افزایش صادرات گاز صورت گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری ارس در ایران و منطقه آزاد اقتصادی مغری در ارمنستان فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور است تا مشارکت جدی‌تری در سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری داشته باشند، ابراز امیدواری کرد اسناد و یادداشت تفاهم همکاری که امروز میان دو کشور به امضا رسید بتواند به توسعه مناسبات فیمابین کمک کند.

نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک مذاکرات و گفت‌وگوهای انجام شده را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه در مذاکرات مشترک درخصوص تمام زمینه‌های همکاری میان دو کشور گفت‌وگو کردیم، خاطرنشان کرد: ارمنستان علاقه‌مند است شرکت‌های ایرانی بیش از پیش در بازار ارمنستان فعالیت داشته باشند و ارمنستان نیز مشوق‌ها و مزایای مرتبط با فعالان اقتصادی را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار خواهد داد.

کارن کاراپتیان ضمن اعلام آمادگی ارمنستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران بیان کرد: ارمنستان آمادگی دارد موانع موجود بر سر گسترش مناسبات تجاری میان دو کشور را برطرف سازد.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده از سوی دو کشور یادآور شد: در این مذاکرات زمینه‌های همکاری مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص نقشه راه توسعه مناسبات بحث و گفت‌وگو شد. 

ارمنستان مناسبات توسعه روابط اینکه مذاکرات معاون تجاری جهانگیری اقتصادی برخوردار جمهور گفت‌وگو مشترک ارتباط نخست‌وزیر زمینه‌های می‌تواند مختلف تهران همکاری فرهنگی اتحادیه ایروان مطبوعاتی اشاره جمهوری همکاری‌های زمینه بررسی دریای امیدواری شرکت‌های ایرانی آمادگی منطقه آزاد نطق فیمابین باشند منطقه فعالان مبادلات افزایش اظهار دارند همسایه تأکید ارتقاء همواره اسلامی جایگاه سیاست موانع اوراسیا ویژه‌ای همکاری‌ها خارجی ارتقای گسترش