برگزیده ها
کمیسیون مشترک امنیتی ایران و ترکیه برگزار شد

مازندمجلس: با حضور مدیرکل امنیتی وزارت کشور و مقام همتراز ترک، کمیسیون مشترک امنیتی ایران و ترکیه برگزار شد.

مازندمجلس: با حضور مدیرکل امنیتی وزارت کشور و مقام همتراز ترک، کمیسیون مشترک امنیتی ایران و ترکیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جواد زرین‌کلاه، مدیرکل امنیتی وزارت کشور در کمیسیون مشترک امنیتی ایران و ترکیه گفت: پس از نشستی که حدودا دو ماه و نیم پیش برگزار شد ماموریت پیگیری توافقات به این کمیته محول شده است. اگرچه در طول سال‌های گذشته این کمیته مشترک بین مدیران امنیتی دو کشور برگزار شده و تفاهمنامه‌هایی هم به امضاء رسیده است.

وی با بیان اینکه معتقدم امضای توافقنامه و تهیه یادداشت فقط کافی نیست، اظهار داشت: ما باید گام‌های عملی برای اجرای این توافقات پیدا کنیم. از نشست قبلی تاکنون در رابطه با آنچه توافق شد با دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های امنیتی، نظامی و... جلساتی برگزار شد. 

مدیرکل امنیتی وزارت کشور اضافه کرد: اداره کل امنیتی علاوه بر اینکه پیگیریکننده امور امنیتی در وزارت کشور است، به عنوان دبیرخانه شورای امنیت کشور هم فعالیت می‌کند و تصمیمات دبیرخانه برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است.

زرین‌کلاه با بیان اینکه از برگزاری آخرین نشست در دو ماه قبل تاکنون پیشرفت‌های زیادی در روابط دو کشور اتفاق افتاده است، تصریح کرد: همگرایی دو کشور در تمامی زمینه‌ها به پیش می‌رود.

مدیرکل امنیتی وزارت کشور افزود: باید همه مسائل و مشکلات امنیتی، مرزی، مواد مخدر، زندان‌ها و گمرک و نیز مشکلاتی که وجود دارد نیز مورد پیگیری قرار بگیرد. باید فهرستی از مشکلات تهیه و رسیدگی به همه آنها را در دستورکار قرار داد.

زرین‌کلاه با اشاره به اینکه تاکنون با ۱۵ دستگاه جلسه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: تمامی این دستگاه‌ها اعتقاد داشتند در مورد توافق‌هایی که در این سال‌ها انجام شده از جانب طرف ایرانی در هر موردی که طرف ترکیه‌ای در خواست داشته، همکاری لازم انجام شده است، اما همه این دستگاه‌ها معتقدند که بخش‌های مختلف در ترکیه همکاری لازم را نداشته‌اند.

زرین‌کلاه در پایان پیشنهاد کرد کمیته‌ای مشخص در ترکیه با حضور دستگاه‌های مختلف این کشور و با مسئولیت وزارت کشور ترکیه و موضوعات مرتبط را پیگیری کند، همچنین در ایران نیز چنین کمیته‌ای تشکیل شود تا سطح همکاری‌های دو کشور گسترش یابد.

معاون قائم مقام وزیر کشور: همکاری دو کشور بر حل مشکلات منطقه تاثیرگذار است

معاون قائم مقام وزیر کشور ترکیه در این نشست با تاکید بر توسعه روابط دو کشور و تلاش جهت صلح و ثبات در منطقه و جهان ابراز داشت: همکاری‌های دو کشور تاثیر بسزایی در حل مشکلات منطقه خواهد داشت.

احمد اوشار افزود: آنچه مهم است صرفاً برگزاری نشست و دیدار و امضای تفاهمنامه نیست بلکه اجرا مهم‌تر است، خوشبختانه شاهد هستیم که روابط دو کشور ایران و ترکیه در ابعاد تجاری، سیاسی و... به طور روزافزونی در حال گسترش است.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه تاکنون موافقت‌نامه‌ها اجرایی نشده است، بیان کرد: ترکیه و ایران دو کشور با روابط ریشه‌دار و تاریخی هستند و حتی دین، سنن و آداب و جغرافیای مشترک دارند و هیچ چیزی طبیعی‌تر از این نیست که به دنبال راه چاره باشیم.

معاون قائم مقام وزیر کشور ترکیه همچنین افزود: روابط دو کشور بر پایه تاریخ قدیمی است و ما باید برای توسعه روابطمان و همچنین برپایی صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان تلاش کنیم.

معاون قائم مقام وزیر کشور ترکیه در پایان تاکید کرد: ایستادگی دو کشور ایران و ترکیه برای ثبات در منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امنیتی ترکیه وزارت برگزار روابط نطق مشترک منطقه معاون اینکه مشکلات تاکنون مدیرکل پیگیری زرین‌کلاه همچنین کمیسیون دستگاه‌ها مختلف دستگاه‌های همکاری‌های گسترش ابراز تاکید توسعه افزود امنیت امضای کمیته توافقات دبیرخانه برگزاری پایان همکاری تمامی کمیته‌ای