برگزیده ها

مازندمجلس: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است برگزاری دادگاه غیابی خاوری این فایده را دارد که می‌توان با در دست داشتن رأی دادگاه و اسناد مکفی استرداد خاوری ازطریق اینترپل یا مرحله بعدی لاهه را پیگیری کرد.

مازندمجلس: ابوالفضل حسن بیکی  ، در واکنش به دادگاه غیابی خاوری متهم پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی که قرار است بعد از گذشت 4 سال از فرار وی از کشور، برگزار شود گفت: نکته اول این است که خاوری 3هزار میلیارد تومان با خود نبرده بلکه 3 میلیارد دلار اختلاس کرده است و این رقم در حال حاضر 12 هزار میلیارد تومان معادل یک سوم هزینه‌ای است که دولت برای یارانه یک سال ملت ایران می کند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تعللی در بررسی پرونده خاوری در کشور صورت نگرفته، عنوان کرد: از روزی که خاوری متواری شد، قوه قضاییه مراحل اجرایی و قضایی خود را طی کرد اما متأسفانه چارچوب های بین المللی به گونه‌ای پیچیدگی داشت که پیگیری ها برای بازگشت وی بی نتیجه ماند.

وی ادامه داد: از طرفی خاوری به گونه ای پول ایران را با خود برده که با مرگ وی این پول در اختیار دولت کانادا قرار می گیرد به این معنا که پول های برده شده به نام خود خاوری است نه ملت ایران.

حسن بیکی افزود: از همان زمان قوه قضاییه، وزارت امور خارجه و حتی مجلس در این خصوص اقداماتی داشتند و قضیه به صورت جدی پیگیری شد اما کارشکنی هایی نیز در حوزه بین الملل صورت گرفت که کار را پیچیده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در حال حاضر روال قانونی پرونده خاوری طی شده و جمهوری اسلامی مجاز است تا به صورت غیابی وی را محاکمه کرده و رأی صادره را در اختیار اینترپل قرار دهد که اولین مسیر محسوب می شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، باید به سراغ لاهه رفت چرا که اگر اینترپل موفق به استرداد خاوری نشود قطعا کانادا موانعی ایجاد کرده که از این حیث مشکل میان دو دولت محسوب می شود و باید با لاهه موضوع را حل کرد به ویژه که ایران موافقتنامه استرداد مجرمین با کانادا ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کل به برگزاری این نیاز داشتیم تا بتوان با صدور حکم و ارائه اسناد محکم از طریق اینترپل برای استرداد خاوری و اموال ایران اقدام کرد.
خاوری اینترپل استرداد مجلس میلیارد کانادا پرونده اسلامی ادامه محسوب پیگیری اختیار نماینده غیابی اختلاس تومان شورای قضاییه