برگزیده ها
رئیس اتاق ایران: نقشه راه حل مشکل مالکیت فکری و معنوی در کشور تدوین شود

مازندمجلس: تهران - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خواستار تدوین یک نقشه راه جامع بلند مدت برای حل مشکل مالکیت های فکری و معنوی در کشور تاکید کرد و گفت: دور ماندن از فناوری های روز، از مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامحسین شافعی امروز (سه شنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل اتاق ایران افزود: حل مشکلات اقتصادی بویژه در حوزه تولید نیازمند رفع عقب ماندگی از دانش و فناوری روز است.
وی ادامه داد: استفاده از دانش های نوین که رهبر معظم انقلاب بر آن توصیه و تاکید فراوان دارند، یکی از راهکارهای جدی توسعه و تعالی اقتصادی کشور است.
به گفته این مقام مسئول، در شرایط فعلی کشور و با توجه به گذشته ناموفقی که در دهه گذشته در مسائل اقتصادی داشتیم، شاید تنها راه حل مشکلات اقتصادی بویژه در حوزه تولید، رفع عقب ماندگی از دانش و فناوری روز است.
وی بیان داشت: در سال های گذشته به دلیل قطع ارتباطات با خارج کشور متاثر از تحریم ها، شکاف قابل توجهی از نظر فناوری بین ما و سایر کشورها بویژه در حوزه صنعت ایجاد شده که در نتیجه از دنیای رقابت فاصله گرفته ایم و کالاهای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید نمی شوند.
شافعی یادآوری کرد: در زمینه کشاورزی نیز با توجه به مشکلات این بخش بویژه بحران آب، هنوز نتوانسته ایم به طور مناسب از شیوه های نوین و علمی و روش های نوین آبیاری استفاده کنیم.
وی گفت: در زمینه محیط زیست، فناوری های نوین موجب توسعه اقتصاد سبز در بسیاری کشورها شده، اما ایران دارای نقائص فراوان است.
رئیس اتاق ایران با اشاره به ایجاد معاونت علمی و فناوری در ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی و کارآفرینان سعی کردند در این مسیر از قافله عقب نمانند و با ایجاد کمیسیون ها و تشکل های مختلف اقدام کنند، اما آنطور که باید ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل نگرفته است؛ در این راستا برای شروعی متفاوت بویژه در سطح مدیران و استان ها آمادگی کامل داریم.
وی تصریح کرد: مهیا کردن بیش از پیش فضای کسب و کار در این عرصه و تعیین اولویت ها در این بخش باید در دستور کار قرار گیرد و به مرحله عمل برسد.
شافعی با انتقاد از مدیریت دولتی حاکم بر پارک های علمی و مراکز رشد در کشور، یادآوری کرد: این مراکز هنوز فاصله زیادی با بخش خصوصی دارند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام* 3065*2025*خبرنگار: محمد ملک دار*انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

اتاق بازرگاني

فناوريهاي نوين

شافعي

اقتصادی فناوری بویژه شافعی گذشته تولید مشکلات ایجاد ریاست جمهوری یادآوری مناسب زمینه خصوصی مراکز فاصله معاونت اقتصاد فراوان ماندگی ایرنا استفاده خبرنگار توسعه دارند کشورها