برگزیده ها
قائم مقام وزیر کار: تنها 11 درصد نیروی کار جهان در بخش تولید اشتغال دارند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر مهارت افزایی جوانان گفت: تا 15 سال پیش 21تا 24 درصد نیروی کار جهان در بخش تولید بودند اما اکنون این میزان به ١١ درصد کاهش یافته است.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «ابوالحسن فیروزآبادی» روز سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب ایران مهارت که با حضور «سیدمحمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش در محل وزارت کار برگزار شد، افزود: یکی از دلایل مهم بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود مهارت است.
وی اظهار داشت: بیش از ٢٠ درصد دانش آموختگان دانشگاهی در کشور نمی توانند شغلی بیابند و در این میان عمده بیکاری کشور در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به زنان است و از این رو باید آموزش های مهارتی از دوره کودکی وارد سیستم آموزشی کشور شود.
فیروزآبادی تاکید کرد: با وجود تخصیص اعتبارات آموزشی، شاهد رونق در امور آموزشی و مهارتی نیستیم به همین دلیل توصیه می کنم نظام مهارتی به شکل زنجیره تولید ارزش افزوده وارد نظام آموزشی کشور شود.
وی گفت: امروز باید به دانش آموز خود بگوییم قرار نیست در جامعه ٨٠ میلیونی ایران وارد شوی بلکه باید خود را آماده برای ورود به بازار هشت میلیاردی و رقابت در عرصه جهانی آماده کنید.
وی با یادآوری اینکه امروز موانع تجارت در همه کشورهای جهان کاهش یافته است، اظهار داشت: توانمندی زیادی در حوزه آموزش مهارت است اما از این مهارت ها بهره برداری لازم نمی شود.
قائم مقام وزیر کار با اشاره به توافق همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و ستاد کل نیروهای مسلح که بتازگی انجام شد، گفت: از این پس سربازان در دوره سربازی مهارتی را می آموزند که امیدوارم سالانه ١٠٠ هزار نفر این آموزش ها را کسب کنند.
فیروزآبادی گفت: شالوده های اقتصادی دنیا در حال تغییر بوده و اکنون جامعه جهانی از مرحله صنعتی به فراصنعتی و دانش و اطلاعات در حال حرکت است.
وی یادآور شد: تا 15 سال پیش 21 تا 24 درصد نیروی کار جهان در بخش تولید بودند اما اکنون این میزان به ١١ درصد کاهش یافته است.
قائم مقام وزیر کار تاکید کرد: گفت در نظام اموزشی سنتی فقط با انتقال علم مواجه هستیم اما این کافی نیست و دانش اموز باید در کنار اموزشهای نظری مهارتی را کسب کند
در این مراسم از کتاب ایران مهارت رونمایی شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9١٢٣**2025*خبرنگار: زهره دریغ گفتار* انتشار: لیلا جودی

اقتصاد

وزارت كار

فيروزآبادي

دانشگاه

مهارتی آموزش مهارت اقتصادی آموزشی دانشگاهی فیروزآبادی تولید تاکید امروز اکنون یافته جهانی آماده جامعه التحصیلان ایرنا خبرنگار رونمایی وزارت نیروی بیکاری اظهار