برگزیده ها
نصب ۱۲۰۰ دوربین هوشمند جدید ثبت تخلف در جاده‌ها

مازندمجلس: مجری طرح تجهیز جاده‌های کشور به سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی از نصب ۱۲۰۰ دوربین در جاده‌ها و صرفه‌جویی ارزی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار با داخلی‌سازی این سامانه خبر داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر امیرمسعود عطایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یک شرکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نصب ۲ هزار دوربین در ۳۴ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه در مرحله اول این سامانه فقط به ثبت تخلفات سرعت و در مراحل بعدی به ثبت دیگر تخلفات رانندگی اقدام می کند افزود: در طول ۲ سال و نیم گذشته هزار و ۲۰۰ سامانه در کل شبکه راه‌ها نصب شده و تعدادی نیز در حال بهره‌برداری و تعدادی در حال تحویل است.

مجری طرح تجهیز راه‌های شریانی کشور به سامانه هوشمند ثبت تخلفات رانندگی گفت: این پروژه از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طراحی شده و تخلفات آن به اطلاع پلیس راهور ناجا خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال اول اجرای این پروژه از شهریور ۹۴ تا شهریور ۹۵، ۴ میلیون تخلف در کل کشور ثبت شد که شامل سرعت لحظه‌ای و متوسط سرعت بود. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال دوم این پروژه از شهریور ۹۵ تا پایان شهریور امسال نیز حدود ۶ میلیون تخلف سرعت در جاده‌ها ثبت شود.

عطایی با بیان اینکه دوربین های هوشمند جاده ها، افزایش سرعت میانگین را نیز ثبت و اعمال جریمه می کنند، خاطرنشان کرد: پیش از این تخلفات در شهرک آزمایش و به صورت متمرکز رصد می‌شد اما از امروز ۳۵ قرارگاه پلیس راه در حوزه سرزمینی خود به تخلفات رانندگی نظارت می‌کنند و تخلفات حادثه‌ساز اعمال قانون می‌شود و خودرو در محور متوقف خواهد شد.

وی میزان صرفه‌جویی از این پروژه را ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به دلیل داخلی‌سازی طراحی تولید و نصب دوربین ها عنوان کرد و گفت: در این پروژه برای هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شد. همچنین هزینه اجرای پروژه برای دوره ۸ ساله، ۵۳۵ میلیارد تومان است.

به گفته این مقام مسئول، سامانه هوشمند ثبت تخلفات جاده ای در آینده نزدیک قابلیت ثبت فاصله طولی خودروها و حرکات مارپیچ خودورها را نیز به صورت هوشمند ثبت خواهد کرد. در حال حاضر فاصله این دوربین‌ها در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور در هر ۳۰ کیلومتر است، درحالی‌که استاندارد جهانی فاصله دوربین های هوشمند جاده ای، هر ۵ تا ۱۰ کیلومتر یک دوربین طراحی شده که به معنای لزوم افزایش سه برابری دوربین‌های ثبت تخلفات هوشمند است.

تخلفات هوشمند پروژه دوربین سامانه شهریور کیلومتر رانندگی میلیون طراحی اینکه فاصله اشتغال اعمال اجرای افزایش تعدادی عطایی جاده‌ها راهداری مسئول راه‌های شریانی