برگزیده ها
ایران و گرجستان تفاهم نامه مشترک اقتصادی امضا کردند

مازندمجلس: باکو - ایرنا - علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفا ه اجتماعی روز سه شنبه در پایان ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان با گیورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان تفاهم نامه همکاری امضا کرد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به تفلیس، تفاهم نامه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و گرجستان حاوی 16 ماده و شامل همکاری دو کشور در حوزه های نفت و گاز ، پتروشیمی ، انرژی ، تجارت ، سرمایه گذاری، حمل و نقل ترکیبی از جمله جاده ای ، ریلی ، هوایی ، دریایی ، ارتباطات و فن آوری ، گردشگری ، کشاوزی ، کار ، بهداشت ، استاندارد ، شهرداری ، آموزش و پرورش و فرهنگ است .
علی ربیعی پس از امضای تفاهم نامه در جمع خبرنگاران گفت :تسهیل در امور بانکی یکی از مواد این تفاهم نامه است.
وی خاطرنشان کرد با توجه به فراوانی منابع آب در گرجستان و زمین های حاصلخیز ، موادی از تفاهم نامه به همکاری در این زمینه اختصاص یافته ، همچنین ایران نیز در زمینه انتقال دانش فنی در حوزه آبخیزداری و شیلات می تواند به گرجستان کمک کند.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان افزود: در این تفاهم نامه ، مسائل آموزشی و همکاری در این زمینه نیز مورد توجه قرار گرفته است .
ربیعی افزود: ایران در صنعت ساختمان و چینی ظرفیت های مناسبی دارد که برای طرف گرجستانی حائز اهمیت است .
وی تاکید کرد که گردشگری بین دو کشور نباید یک طرفه باشد و مذاکراتی در مورد گردشگری سلامت و ظرفیت های زیادی که در ایران وجود دارد انجام گرفت .
ربیعی همچنین وجود ظرفیت های خوب برای همکاری دو کشور در عرصه های ورزشی ، تامین اجتماعی از جمله داروسازی و نیز در بخش فرهنگی را مورد اشاره قرار داد .
گئورگی کاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و رییس گرجستانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز در مورد این تفاهم نامه به خبرنگاران گفت :
همکاری ایران و گرجستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت از مهمترین موضوعات تفاهم نامه بود و همکاری دو کشور در این زمینه به معنی اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا است که می تواند خدمات ارزنده ای در عرصه بین المللی داشته باشد.
وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان ، همچنین تجربه بزرگ ایران در بخش کشاورزی ، شیلات ،نفت و گاز را مورد اشاره قرار داد و علاقمندی کشورش برای بهر ه مندی از این تجربیات را اعلام کرد.
وی افزود: مطمئن هستم تمام تلاشهای ما نتیجه مثبت برای دوملت ایران و گرجستان خواهد داشت .
پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و گرجستان دو سال قبل در تهران برگزار شده بود .
آساق ** 337** 1579** مرضیه فاتحی**انتشار دهنده: وحیده دینداری

اقتصاد

گرجستان

اجلاس کمیسیون مشترک

گرجستان همکاری تفاهم مشترک کمیسیون اقتصادی زمینه افزود ظرفیت اقتصاد گردشگری همچنین ربیعی اجلاس اشاره پایدار توسعه تواند خبرنگاران شیلات گرجستانی