برگزیده ها
برگزاری دوره‌‌ آموزشی سه‌جانبه راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا و دانشگاه علم‌‌‌وصنعت‌/ایران قطب ترانزیت ریلی

مازندمجلس: معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با اشاره به برگزاری دوره‌‌ آموزشی سه‌جانبه راه‌آهن‌های ایران و ایتالیا و دانشگاه علم‌‌‌وصنعت‌، گفت: در صورت برنامه‌ریزی دقیق، ‌ایران می‌تواند یکی از کشورهای مهم ترانزیت کالا در جهان باشد.

مازندمجلس:‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نورالله بیرانوند‌ در نشست برگزاری دوره‌های آموزشی سه جانبه با ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تحولات 3 دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تحولات تکنولوژی، بیان کرد: ارزش ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی، در یک دوره 26 ساله از 1990 تا 2016 میلادی، از کمتر از 6 تریلیون دلار در سال به مرز 19 تریلیون دلار در جهان رسیده است و ایران با توجه به اینکه یکی از پل‌های ارتباطی قطب‌های اقتصادی جهان در آسیا و اروپا قرار دارد می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این زمینه، یکی از کشورهای مهم ترانزیت کالا در جهان باشد.

وی افزود: بر اساس سیاست‌های کلی و کلان کشور، 30 درصد حمل بار و 20 درصد جابه‌جایی مسافر بر عهده راه‌آهن است و برای تحقق این دو هدف بسیار بزرگ و کلیدی، باید اقدامات بزرگی انجام شود.

به گفته بیرانوند سرعت بالای حمل بار از طریق راه‌آهن‌ یکی از مزایای استفاده از خطوط ریلی است زیرا برای حمل یک محموله با کشتی بین دو قاره به 56 روز زمان نیاز است درحالی‌که همان محموله با ریل می تواند در مدت 12 روز جابه‌جا شود.

بیرانوند تحولات اقتصاد جهانی و فناوری از یک سو و نقش محدود راه‌آهن ایران در جابه‌جایی بار و مسافر از سوی دیگر را دو عامل مهم لزوم تحول اساسی و جدی در صنعت ریلی کشور دانست.

وی افزود: به همین دلیل در سال‌های اخیر حرکات زیادی در این زمینه شکل گرفته و همکاری مشترک با راه‌آهن‌های دیگر از جمله روسیه و ایتالیا از جمله این همکاری های جدید است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن گفت: هم اکنون دانشجویان زیادی در دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت مشغول یادگیری تحولات بنیادین صنعت ریلی از طریق مدرسان ایتالیایی هستند و امیدواریم با تزریق این دانشجویان به بدنه راه‌آهن و شرکت‌های همکار و متصل، صنعت ریلی ایران متحول شود.

وی با اشاره به همکاری‌های بین المللی راه‌آهن ایران با دیگر کشورها گفت: این همکاری‌ها باید با انتقال دانش فنی صورت پذیرد و انتقال دانش فنی، یکی از ارکان و شروط ما برای همکاری های دوجانبه با دیگر کشورها بوده است.

وی افزود: ایتالیا تجربه بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف و از جمله توسعه خطوط پرسرعت ریلی و توسعه منابع انسانی دارد و زمینه همکاری مشترک در چنین عرصه هایی و حتی قطارهای حومه ای نیز به‌خوبی فراهم است.

معاون برنامه ریزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری‌های خوب و گسترده این شرکت از محافل دانشگاهی تاکید کرد: راه‌آهن حمایت خود را از همکاری‌های دانشگاهی اعلام می‌کند و همچنین امیدواریم این دوره های آموزشی تداوم یابد و برای طراحی دوره های آموزشی دیگر با ایتالیا و دیگر کشورهای صاحب فناوری آمادگی کامل داریم.

به گفته وی توسعه و تکمیل شبکه راه‌آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بین المللی ترانزیت کالا و گسترش قطارهای پرسرعت‌، برقی‌سازی خطوط و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات مهمترین راهبردهای راه‌آهن در سالهای پیش رو است.

‌در ادامه این نشست سعید فاضل، رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، با بیان اینکه 700 نفر در دوره‌های آموزش صنعت ریلی تحت آموزش قرار گرفتند، گفت: این دانشجویان در 20 دوره آموزشی 2 تا چند روزه و روزانه 6 ساعت آموزش دیده و مدرک معتبر دانشگاه علم و صنعت و راه‌آهن ایتالیا را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه آموزشی سه جانبه 20 تیر امسال در تهران منعقد شد، افزود: هم اکنون دو دوره آموزشی برگزار شده و دو دوره دیگر نیز درحال برگزاری است و سایر دوره ها هم تا آذر ماه برگزار خواهد شد.

در این نشست‌ همچنین نینو چینگولانی مدیر طرح‌های بین‌المللی راه آهن ایتالیا نیز در سخنانی، با اشاره به سابقه همکاری‌های قدیمی ایران و ایتالیا در زمینه حمل و نقل و از جمله حمل و نقل ریلی، گفت: در صنعت راه‌آهن همواره مشتری‌مداری یک اصل اساسی است و در همه فعالیت‌ها باید به خواسته مشتری اهمیت جدی داده شود و بنابراین آنچه ما در این دوره ها بر آن تاکید داریم این است که چگونه می‌توان رضایت مشتری را به عنوان مسافر یا صاحب کالا از روش های مختلف تامین کرد؟

چینگولانی، با ابراز خرسندی از همکاری با ایران گفت: ایران با توجه به وسعت و قرار گرفتن در موقعیتی راهبردی، پلی بین شمال و جنوب و شرق و غرب دنیا است و می‌تواند با سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌های ریلی، موقعیت خود را در ترانزیت و حمل بار از طریق ریل به سرعت افزایش دهد.

راه‌آهن ایتالیا آموزشی اشاره دانشگاه ترانزیت همکاری همکاری‌های تحولات زمینه افزود اقتصاد معاون اینکه توسعه آموزش فناوری مسافر دانشجویان برنامه‌ریزی برگزاری کشورها امیدواریم المللی دانشکده تاکید داریم برگزار چینگولانی مشتری همچنین اکنون مختلف قطارهای دانشگاهی انتقال بسیار جانبه جهانی تریلیون دوره‌های اسلامی اعلام راه‌آهن‌های جمهوری می‌تواند سرمایه‌گذاری محموله اساسی زیادی استفاده بیرانوند کشورهای جابه‌جایی مشترک