برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امورخارجه فرانسه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار نشریه 'وست فرانس' ضمن تاکید بر این موضوع که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است، هشدار داد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای وین، ما وارد مارپیچ خطرناکی می شویم.

مازندمجلس:
خبرنگار روزنامه 'وست فرانس' موضع ژان ایو لودریان را درباره سیاست های آمریکا در قبال توافق هسته ای جویا شد. خبرنگار پرسید: به نظر می رسد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نظر دارد از توافق وین خارج شود. موضوع کره شمالی و ایران و همچنین خطر گسترش سلاح های هسته ای هیچوقت تا این اندازه مشهود نبوده است. آیا به نظر شما این موضوع خطر ترویج تکثیر هسته ای را افزایش نمی دهد؟لودریان پاسخ داد: موضوع جاه طلبی های هسته ای کره شمالی بسیار نگران کننده است. از سویی دیگر، خطر متوقف شدن توافق هسته ای وین که در سال 2015 امضا شد نیز وجود دارد به همین علت است که جامعه جهانی باید تمام تلاش خود را برای گسترش سلاح های هسته ای به کار بندد. اما درباره کره شمالی اوضاع بسیار حساس تر است. جامعه جهانی باید اقدامی فوری و قدرتمند درباره این کشور انجام دهد. فرانسه به طور کامل در حوزه خلع سلاح هسته ای متعهد است.لودریان در پاسخ به این پرسش که آیا کره شمالی هم اکنون سلاح هسته ای در اختیار دارد، گفت: کره شمالی هم اکنون توان بالستیکی و هسته ای دارد اما هنوز سلاح هسته ای که توسط یک موشک حمل شود در اختیار ندارد. هنوز میان این دو ظرفیت هماهنگی ایجاد نشده است. اگرچه آخرین آزمایش موشکی کره شمالی 10 برابر انفجار هیروشیما بود. باید این را بدانیم که گسترش سلاح های اتمی، خطر جنگ اتمی را به دنبال دارد و باید از آن جلوگیری کنیم. وزیر امورخارجه فرانسه درباره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق وین گفت: موضع فرانسه در این باره کاملا شفاف است.توافق باید به طور جدی و بدون مصالحه اجرا شود. لودریان ادامه داد: از نظر ما، همه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در کار خود خبره و مسئولیت پذیر هستند. فرانسه معتقد است که ایران تاکنون به همه تعهدات خود پایبند بوده است. رئیس جمهور ترامپ باید این موضوع را در نظر بگیرد و اظهارات وی در حالیست که ما مشاهده می کنیم که وزیر دفاع و فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا بارها اعلام کرده اند که ایران به توافق پایبند است. لودریان مدعی شد که متاسفانه ترامپ چنین دیدگاهی (درباره ایران) ندارد و بدون تایید وی یا بدتر از آن در صورت خروج وی از توافق، ما احتمالا شاهد تغییر مسیر ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای خواهیم بود. علاوه بر این آنچه که بسیار خطرناک است، احساس کشورهای همسایه ایران است. بنابراین در آینده اگر ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شود، ما وارد یک مارپیچ بسیار خطرناک خواهیم شد. 
توافق شمالی درباره فرانسه ترامپ بسیار موضوع آمریکا گسترش خواهیم ندارد اختیار  لودریان خطرناک اکنون پایبند جامعه خبرنگار جمهوری مارپیچ لودریان جهانی