برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - سایت روزنامه اعتماد نوشت: ناصر ایمانی روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی اصولگرا گفت: بولتن‎های محرمانه که بخش قابل توجهی از آن ها اخبار موثقی ندارند، برای جریان سازی و تاثیرگذاری بر فضای سیاسی کشور منتشر می شوند.

مازندمجلس:اهم اظهارات وي را بخوانيد:
*بخشی از بولتن ها، بولتن های رسمی و با اخبار نسبتا موثق هستند که به دست مقامات عالی کشور می رسد. این بولتن ها کاملا مشخص است که توسط چه ارگانی تهیه می شوند و خبرهای نسبتا موثقی هم دارند. اما برخی بولتن ها توسط سازمان های مختلف بی نشان یا با نشان منتشر می شوند که مشکلی برای انتشار آن ها وجود ندارد معضل از آن جایی شروع می شود که انتشار دهنده و سطح انتشار آن نامشخص است.
*بولتن هایی منتشر می شود که مشخص نیست که چه ارگانی آن را منتشر می کند و گستره توزیع آن هم نا محدود است. در این بولتن ها اخباری که میزان اعتماد به آن در سطح بالا وجو داشته باشد بسیار کم است.اما روند به این گونه است که این بولتن ها با انتشار برخی اخبار موثق اطمینان افراد را جلب کرده تا حدی که خوانندگان شان به صد در صد اخبار آن ها اطمینان می کنند.
*نکته ای که باید در مورد بولتن سازی به آن توجه کرد این است که آیا در یک جامعه باید اجازه این بولتن سازی ها داده شود یا خیر. مسلما نباید اجازه داد خبرنامه هایی بدون این که تهیه کنندگان آن و گستره توزیع آن مشخص باشد منتشر شود.اگر کسی مسئولیت تولید و توزیع این اخبار را بر عهده بگیرد مشکلی نیست به این دلیل که اگر اخبار کذبی منتشر شود در یک پروسه قانونی این موضوع بررسی خواهد شد. بايد حوزه توزیع آن را هم مشخص کنند و اگر در جایی غیر از حوزه مشخص شده توزیع شود می توان این موضوع را پیگیری کرد.اگر این اتفاقات بیفتد معضلی به نام بولتن نخواهیم داشت و صرفا با خبرنامه های داخلی رو به رو هستیم که در جهت اطلاع رسانی داخلی تولید و توزیع می شوند.
*عدم نظارت بر منبع و گستره توزیع می تواند درصد کذب بودن اخبار بولتن ها را بیشتر کند. اولین و مهم ترین موضوع این است که هر سازمان و تشکیلاتی که می خواهد بولتن داخلی منتشر کند باید با ذکر نام مآخد و گستره توزیع آن اقدام به انتشار کند، اگر این دو موضوع مشحص باشد نیازی به کنترل محتوا نیست. گرچه اساسا نمی توان محتوای این بولتن ها را کنترل کرد.
*وزارت اطلاعات باید با بولتن هایی که بدون ذکر منبع منتشر می شود برخورد کند تا این بولتن ها ریشه کن شوند و فقط خبرنامه های داخلی داشته باشیم و حتی باید از سوی وزارت کشور یا وزارت اطلاعات پخش و توزیع آن ها دستورالعمل مشخصی داشته باشد.
*این که دولت آقای روحانی از این بولتن سازی ها شکایت دارد و وزیر اطلاعات در مورد آن صحبت می کند موضوع همه دولت ها از دولت هاشمی و خاتمی تا حتی احمدی نژاد بوده است که سابقه 35 ساله دارد. جامعه ما تمایل دارد که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده نگیرد حتی دولت ها مسئولیت اقدامات غیر مفید خود را بر عهده نمی گیرند و معمولا تبعات تصمیم گیری ها و اقدامات شان را متوجه دولت های قبل می دانند .
2727

 

 

بولتن توزیع منتشر اخبار انتشار موضوع داخلی گستره اطلاعات وزارت مسئولیت اقدامات خبرنامه تولید کنترل اجازه برخورد ارگانی نسبتا اطمینان جامعه مشکلی