برگزیده ها

مازندمجلس: یک روزنامه‌ عربی چاپ لندن در یادداشتی، ضمن اشاره به روابط دیرینه بین رهبران منطقه کردستان با رژیم صهیونیستی، نتایج اعلام شده از سوی این منطقه را ساختگی و غیر قابل استناد خواند.

مازندمجلس: روزنامه‌ »العربی الجدید» چاپ لندن در یادداشتی، نتایج همه‌پرسی اخیر جدایی کردستان عراق را غیر واقعی  و ساختگی دانست.به گزارش نامه نیوز در ابتدای این یادداشت، عنوان شده است که حضور صهیونیست‌ها در همه‌پرسی جدایی کردستان که در 25 سپتامبر (سوم مهر) برگزار شد، از ویژگی‌های بارز این همه‌پرسی بود؛ به گونه‌ای که تصویر «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق در دفتر خود به صورت گسترده‌ای منتشر شد و «برنارد هنری لیفی»، در سمت راست و «برنار کوشنر» در سمت چپ وی قرار داشتند.
افزون بر این، پرچم‌های اسرائیل به نشانه خوشحالی از این رویداد در اربیل مشاهد شد  و برخی از سیاست‌مداران رژیم صهیونیستی در حمایت از این همه‌پرسی اظهاراتی را به زبان آوردند.
این یادداشت همچنین به خبری که اخیرا در وبگاه‌های خبری فرانسه در خصوص توافق بین بارزانی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده، اشاره می‌کند. براساس این توافق، قرار است 200 هزار خانواده اسرائیلی با اصالت کردی در شمال عراق اسکان داده می‌شوند.
خانم «ولاء سعدی السامرائی»، نویسنده این یادداشت می‌نویسد، وجود این تعداد اسرائیلی طبیعتا ملت‌های منطقه و در رأس آن‌ها، مردم عراق را تحریک خواهد کرد و هدف از این کار، تأمین منافع اسرائیل و بر هم زدن ثبات عراق و تجریه این کشور است.
در بخش دیگری از این یادداشت به روابط «ملا مصطفی بارزانی»، پدر مسعود بارزانی با رژیم اسرائیل و نقش وی در مهاجرت کردهای یهودی از عراق به فلسطین اشغالی، گذاشتن اطلاعات در اختیار مقامات اسرائیلی و دریافت سلاح از آن‌ها اشاره شده است.
گذشته از این، مقامات سیاسی کُرد بیش از 100 میلیون دلار به «پیتر گالبریت»، یکی از مستشارهای آمریکایی مهم  بارزانی دادند تا بند 115 را در قانون عراق ورارد کرده تا از این طریق، دست کردها را در اتخاذ تصمیم‌های مختص به منطقه کردستان باز بگذارد.
العربی الجدید به اظهارات برنارد هنری لیفی اشاره می‌کند که گفته بود «کردها سربازان ما در خاک عراق هستند». این روزنامه، همه‌پرسی جدایی کردستان عراق را طرح مشترک گالبریت و کوشنر می‌داند که با هدف بی‌ثبات کردن و گشودن مرزهای عراق به روی دشمنانی طراحی شده که به دنبال تجزیه و چپاول آن هستند.
این یادداشت به نتایج همه‌پرسی جدایی کردستان اشاره می‌کند و این ادعای رسانه‌های کرد عراق را که 72 درصد از رأی دهندگان پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند، پروپاگاندای رسانه‌ای می‌خواند که هدف از آن القای این نکته است که مشارکت در این همه‌پرسی حتی در شهرهای مانند کوکوک و سلیمانیه بالا بوده است.
این روزنامه به نقل از یکی از فرماندهان پیشمرگه کُرد می‌نویسد، میزان مشارکت در همه‌پرسی جدایی کردستان عراق چیزی نزدیک به 50 درصد بود.
این فرمانده خود به نقل از کمیته عالی همه‌پرسی و انتخابات کردستان تأکید می‌کند که نیمی از ساکنان منطقه کردستان علیه همه ‌پرسی رأی داده‌اند و میزان مشرکت در این همه‌پرسی در شهر سلیمانیه 50 درصد و نه 72 درصد بوده است که از این میان، 19 درصد از شرکت کنندگان، به آن "نه" گفته‌اند.
در این یادداشت همچنین به میزان مشارکت مردم حلبچه در همه‌پرسی جدایی اشاره می‌کند که درصد مشارکت آن‌ها 27 درصد بوده و این مسئله، نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق را بر آن داشت که بگوید برخی از مردم، خواهان بمباران شیمیایی حلبچه‌اند؛ چرا که در همه‌پرسی جدایی آن طور که می‌باید شرکت نکرده‌اند.
شبکه‌های تلویزیونی منطقه کردستان تعداد واجدین شرایط برای رأی دادن در همه‌پرسی جدایی را 5 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کردند. این بدین معناست که چیزی بیش از 10 میلیون کرد در عراق وجود دارد که این عدد بسیار بزرگ بوده و صحت ندارد؛ چرا که کردها تنها 13 درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند.
 شبکه رودآو کردستان عراق، تعداد افراد شرکت کننده را 4 میلیون اعلام کرد که رقم دقیقی نیست و با آمار و اعداد حقیقی تطابقی ندارد. اختلاف در این آمار و ارقام خود نشان از شکست مفتضحانه همه‌پرسی جدایی کردستان است و نشان می‌دهد که کردها به دنبال جدایی نیستند.
همه‌پرسی کردستان جدایی یادداشت منطقه اشاره می‌کند بارزانی مشارکت کردها میلیون نتایج الجدید العربی تعداد اسرائیلی آن‌ها میزان اسرائیل گالبریت سلیمانیه اعلام دنبال روزنامه همچنین منتشر مسعود ساختگی برنارد کوشنر می‌نویسد توافق صهیونیستی مقامات