برگزیده ها
خروج از برجام ضعیف‌ترین سناریوی واشنگتن/قطع امید اروپا از ترامپ/کاخ سفید به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های میانه

مازندمجلس: یک تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر می‌آید این جمع‌بندی در دولت امریکا به وجود آمده است که ترامپ هر اقدامی می‌کند، آن اقدام منجر به نابودی برجام نشود زیرا این کار، لطمات شدیدی را به واشنگتن وارد می‌کند.

مازندمجلس: یک تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر می‌آید این جمع‌بندی در دولت امریکا به وجود آمده است که ترامپ هر اقدامی می‌کند، آن اقدام منجر به نابودی برجام نشود زیرا این کار، لطمات شدیدی را به واشنگتن وارد می‌کند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی ایلنا، درباره سناریوهای کاخ سفید درخصوص توافق هسته‌ای گفت: هیچ برآورد مشخصی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ در گزارش خود به کنگره درخصوص پایبندی ایران به برجام چه می‌کند، وجود ندارد.

حدس و گمان‌‌های رسانه‌ای درباره نقش تیم امنیتی ترامپ درباره آینده برجام

وی ادامه داد: حدس و گمان‌های رسانه‌ای مبنی بر این مسئله وجود دارد که ترامپ از یکسو قصد ندارد خروج امریکا را از توافق هسته‌ای اعلام کند ولی از سوی دیگر، گفته می‌شود او قصد ندارد نظر تیم امنیتی خود متشکل از ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه و ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی خود مبنی بر اعلام پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

کاخ سفید به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های میانه درباره برجام است

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه به نظر می‌آید کاخ سفید به دنبال پیدا کردن راه‌حل‌های میانه است، اظهار داشت: این سناریو از منظر کاخ سفید می‌تواند این باشد که ترامپ از یکسو پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام و تایید نکند ولی از طرف دیگر، با رایزنی‌های پشت پرده‌ای که در کنگره در حال انجام است، نمایندگان کنگره قانع شوند رای به لغو تعلیق‌ تحریم‌های‌ هسته‌ای یا اعمال تحریم‌های جدید ندهد.

ابوالفتح افزود: براساس این طرح، هم ترامپ می‌تواند یک وجهه سیاسی با عمل کردن به شعار انتخاباتی‌اش برای خود کسب کند و هم برجام به خطر نمی‌افتد.

ترامپ فشارهای غیربرجامی را علیه ایران افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه به موازات این مسئله به نظر می‌آید ترامپ فشارهای غیربرجامی را علیه ایران افزایش دهد، تصریح کرد: براساس طرح کاخ سفید، به نظر می‌آید واشنگتن بخواهد تحریم‌های خود را در موضوعات موشکی، حضور منطقه‌ای ایران در منطقه غرب آسیا، مسائل مربوط به تروریسم و حقوق بشر شدیدتر کند. حتی شایعاتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه ترامپ بخواهد کلیت سپاه پاسداران را مورد تحریم قرار دهد.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تروریستی اعلام کردن سپاه توسط امریکا را دور از انتظار دانست و خاطرنشان کرد: تروریستی اعلام کردن سپاه ضربه شدیدی به سیاست‌های منطقه‌ای امریکا در خاورمیانه وارد می‌کند و می‌تواند موجب به خطر افتادن امنیت سربازان امریکایی در منطقه شود و به همین خاطر، این اقدام رادیکال دور از انتظار است.

امریکا می‌خواهد برجام را در حالت معلق و برزخ‌گونه قرار دهد

ابوالفتح با بیان اینکه دولت ترامپ به این جمع‌بندی رسیده است که اگر نمی‌تواند برجام را لغو کند، آن را در حالت معلق و برزخ‌گونه قرار دهد، ابراز داشت: با معلق درآمدن برجام، یک فضای غبارآلودی ایجاد می‌شود و ایران از بهره‌مندی از مزایای اقتصادی رفع تحریم‌ها و برجام محروم می‌شود.

خروج امریکا از برجام، ضعیف‌ترین سناریوی ممکن در واشنگتن است

وی تاکید کرد: از مجموع این سناریوها و احتمالات، ضعیف‌ترین و غیرمحتمل‌ترین سناریو، خروج کامل و یک‌طرفه ایالات متحده امریکا از برجام خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل امریکا اضافه کرد: با این حال، به نظر می‌آید که این جمع‌بندی در دولت امریکا به وجود آمده است که ترامپ هر اقدامی می‌کند، آن اقدام منجر به نابودی برجام نشود زیرا این کار، لطمات شدیدی را به واشنگتن وارد می‌کند.

اروپایی‌ها از ترامپ قطع امید کرده‌اند

ابوالفتح با بیان اینکه به نظر می‌آید آینده توافق هسته‌ای از کاخ سفید در حال انتقال به کنگره است، عنوان کرد: براساس اعلام منابع خبری، سفرای سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا به همراه نماینده اتحادیه اروپا در امریکا طی روزهای گذشته بارها به کنگره رفته‌اند و با نمایندگان کنگره در حال رایزنی و لابی هستند. به نظر می‌آید که آنها از ترامپ و دولت امریکا قطع امید کرده‌اند و به همین خاطر، در حال قانع کردن نمایندگان کنگره هستند تا آنها رای به لغو تعلیق‌های اجرای تحریم‌های هسته‌ای ندهند.

مخالفان قبلی برجام هم رای به لغو برجام نمی‌دهند

وی با بیان اینکه لغو تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌‌ای و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای نیازمند ۶۰ رای در مجلس سنا است، یادآور شد: هم‌اینک جمهوری‌خواهان در مجلس سنا ۵۲ رای دارند و به همین خاطر، برای لغو تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، حداقل نیازمند هشت رای دیگر هستند. از سوی دیگر، برخی از چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه مانند باب کورکر، سوزان کالینز و رند پال که در زمان انعقاد توافق هسته‌ای مخالف برجام بودند، اعلام کرده‌اند این بار حاضر نیستند به مصوبه‌ای رای بدهند که منجر به برچیده شدن تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌ای و در نهایت نابودی برجام باشد.

صف‌بندی‌ها هنوز به صورت قطعی مشخص نیست

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: با این وجود، صف‌بندی‌ها هنوز به صورت قطعی مشخص نیست. رایزنی‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد و ممکن است تا روزی که ترامپ گزارش خود را به کنگره ارائه دهد، معادلات تغییر کند.

دموکرات‌ها به مصوبه‌ای که منجر به از بین رفتن برجام شود، رای نمی‌دهند

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که موضع نمایندگان حزب دموکرات‌ در کنگره چگونه است؟ بیان کرد: به صورت مشخص، دموکرات‌ها به مصوبه‌ای که منجر به از بین رفتن برجام شود، رای نمی‌دهند. نگرانی در این باره وجود ندارد. هم‌اینک بحث بر سر این است که چه تعداد از جمهوری‌خواهان با دونالد ترامپ برای نابودی برجام همسویی خواهند کرد. سناتور تام کاتن در سخنرانی‌های خود رئیس‌جمهور امریکا و هم‌قطارانش را در کنگره به نابودی برجام تشویق کرده است اما جمهوری‌خواهان سرشناسی مانند باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس برای به نابودی برجام ابراز امیدواری نکرده‌اند و این برخلاف زمانی است که او در زمان باراک اوباما هر روز علیه برجام لابی و مصاحبه می‌کرد یا فردی مانند سناتور جان مک‌کین سکوت کرده و ترامپ برای نابودی برجام تشویق نکرده است.

کنگره نمی‌خواهد مسئولیت ورود به یک بحران اتمی جدید را برعهده بگیرند

وی تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد جمهوری‌خواهان کنگره بخواهند مسئولیت سنگین ورود به یک بحران اتمی جدید را برعهده بگیرند. نباید فراموش کنیم که به ادعای امریکایی‌ها، نبود برجام به معنای تلاش ایران به ساخت سلاح اتمی، تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه و در نهایت، به خطر افتادن امنیت اسرائیل است.

ترامپ می‌خواهد توپ آینده توافق هسته‌ای را به زمین کنگره بیندازد

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه برخی از تحلیل‌گران امریکایی معتقدند که ترامپ نمی‌خواهد مسئولیت حفظ یا از بین رفتن برجام بر دوش دولتش باشد، اظهار داشت: براساس این سناریو، ترامپ می‌خواهد توپ آینده توافق هسته‌ای را به زمین کنگره بیندازد و از خود سلب کند. در این چارچوب، اگر برجام باقی ماند یا از بین رفت، مسئولیت حفظ یا از بین رفتن توافق هسته‌ای بر دوش کنگره باشد. در شرایط کنونی هم به نظر می‌آید کنگره نمی‌خواهد چنین نقشی را ایفا کند.

احتمال تغییر و کنار گذاشته شدن قانون کورکر – کاردین

ابوالفتح با بیان اینکه به نظر می‌آید دولت و کنگره امریکا در حال خروج از بن‌بست و یک مصالحه حیثیتی هستند، تصریح کرد: براساس این مصالحه، برجام حفظ شود، اعتبار رئیس‌جمهور امریکا نیز حفظ شود و احتمال دارد تغییری در قانون کورکر - کاردین یا قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران ایجاد شود تا ترامپ مجبور نباشد هر ۹۰ روز یک بار به کنگره گزارشی را درخصوص پایبندی ایران به توافقی بدهد که از منظر رئیس‌جمهور امریکا مایه سرمشاری است.

وی افزود: یک سناریو و احتمال دیگر آن است که پس از اعلام استراتژی جدید امریکا علیه ایران و تشدید تحریم‌های غیرهسته‌ای، قانون کورکر – کاردین کنار گذاشته شود.

برجام ترامپ امریکا کنگره هسته‌ای می‌آید اینکه اعلام توافق تحریم‌های نابودی مسائل ابوالفتح می‌کند براساس کورکر خارجی واشنگتن جمهوری‌خواهان مسئولیت قانون اجرای درباره آینده ندارد سناریو پایبندی نمایندگان نمی‌خواهد رئیس‌جمهور منطقه دنبال میانه تحلیل‌گر می‌تواند مصوبه‌ای درخصوص نمی‌دهند تعلیق کرده‌اند مانند می‌خواهد ضعیف‌ترین کارشناس راه‌حل‌های اقدام امنیت احتمال جمع‌بندی تاکید ادامه سیاست شدیدی کاردین مصالحه نیازمند گفت‌وگو نهایت سناریوی هم‌اینک گذاشته تغییر بازگشت بگیرند برعهده بحران ایلنا تشویق بیندازد دموکرات‌ها سناتور تشدید صف‌بندی‌ها امریکایی مسئله امنیتی ژنرال اظهار افزود رسانه‌ای اقدامی سیاسی لطمات دونالد گزارش فشارهای غیربرجامی برزخ‌گونه افتادن ابراز ایجاد تحریم‌ها انتظار تروریستی افزایش تصریح بخواهد منطقه‌ای اروپا