برگزیده ها
کودکان و نوجوانان باید نسبت به دیگران از حمایت‌های قضایی بیشتری برخوردار باشند

مازندمجلس: یک پژوهشگر حوزه حقوق کیفری گفت: قانون حمایت از کودکان و نوجونان باید به کیفیتی تصویب شود که بتواند خلاء فعلی ناشی از فقدان یک سیاست جنایی کارا و خاص در قبال کودکان و نوجوانان بزه دیده را پر کند.

مازندمجلس: یک پژوهشگر حوزه حقوق کیفری گفت: قانون حمایت از کودکان و نوجونان باید به کیفیتی تصویب شود که بتواند خلاء فعلی ناشی از فقدان یک سیاست جنایی کارا و خاص در قبال کودکان و نوجوانان بزه دیده را پر کند.

سیدمهدی حجتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تاثیر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در آینده حقوقی کشور گفت: نگاه قانون‌گذار در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، باید مبتنی بر آن باشد که کودکان و نوجوانان را به عنوان آماج جرم، تحت بیشترین میزان حمایت‌های قانونی خود قرار دهد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: کودکان و نوجونان بواسطه آنکه تحت سلطه اولیاء و سرپرستان قانونی خود هستند و از طرفی فاقد بنیه جسمی و روانی لازم برای دفاع از خویش در قبال جرم هستند، بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض آسیب‌دیدگی ناشی از جرم قرار دارند و به همین خاطر هم اصطلاحاٌ به عنوان بزه‌دیدگان ایده‌آل شناخته می‌شوند و باید نسبت به سایرین از حمایت‌های خاص و بیشتری برخوردار باشند.

حجتی افزود: بدیهی است که قوانین حمایتی ناظر بر سایر شهروندان نمی‌تواند جامعه و خانواده را به محیطی امن برای کودکان و نوجوانان بدل کرده و ضرورت دارد که قانونی جامع و مانع که با مقتضیات و شرایط فعلی جامعه ایران منطبق باشد، به تصویب مجلس برسد.

این پژوهشگر حقوق کیفری با اشاره به اینکه تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجونان در آذرماه ۱۳۸۱ گام مثبتی در راستای مبازه با بزه‌دیدگی اطفال و نوجوانان بود، افزود: این قانون که در حال حاضر هم مجری است، خلاء‌های زیادی دارد که امیدواریم با تصویب لایحه فعلی حمایت از کودکان و نوجوانان، کاستی‌های آن برطرف شود بالاخص اینکه کشور ما به کنوانسیون حقوق کودک نیز در سال ۱۳۷۲ پیوسته و در حال حاضر مفاد این کنوانسیون جزء منابع فراملی حقوق ایران محسوب می‌شود و مواد ۳۲ تا ۳۸ این کنوانسیون بر حمایت حداکثری از کودکان و نوجوانان در قبال جرم و سایر آسیب‌های اجتماعی تأکید دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تمرکز قانونگذار در لایحه حمایت از کودکان و نوجونان باید بر توسعه سیاست جنایی افتراقی در قبال بزه‌دیدگی کودکان و نوجونان باشد به گونه‌ای که هم در حوزه قوانین ماهوی و هم در حوزه قوانین شکلی، صرفاً یک قانون و در واقع قانون واحدی بر موضوع حکومت کند و با قوانین پراکنده در این خصوص مواجه نباشیم.

حجتی افزود: مفاد لایحه نباید صرفاً حاوی حمایت‌های قضایی از کودکان و نوجوانان بزه‌دیده باشد بلکه اگر قرار باشد قانون جامعی در این زمینه تصویب شود، این قانون باید به گونه‌ای باشد که تصویب شود تا حمایت‌های غیرقضایی از اطفال و نوجوانان را هم در برگیرد.  

این وکیل دادگستری در خاتمه با انتقاد از طولانی شدن روند تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: این لایحه در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۸ در قالب ۵۴ ماده تقدیم دولت شده است و در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسیده و در آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شده است لیکن در حالی که خلاء‌های موجود در زمینه کودک آزاری و حمایت از اطفال و نوجوانان به شدت محسوس است تا کنون این لایحه به تصویب نهایی نرسیده است و امیدواریم که مجلس در تصویب نهایی این لایحه تسریع نماید.

کودکان نوجوانان تصویب حمایت لایحه قانون حمایت‌های نوجونان قوانین افزود قانونی جامعه اطفال کنوانسیون اینکه بزه‌دیدگی خلاء‌های نهایی زمینه صرفاً گونه‌ای امیدواریم جنایی برخوردار بیشتری قضایی ایلنا باشند پژوهشگر عنوان گفت‌و‌گو سیاست کیفری دادگستری