برگزیده ها
4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر

مازندمجلس: رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران از بهره‌برداری از 100 مگاوات نیروگاه بادی تا پایان سال جاری خبر داد.

مازندمجلس: رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران از بهره‌برداری از 100 مگاوات نیروگاه بادی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "سید محمد صادق‌زاده" معاون وزیرنیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)  با اشاره به اینکه هم اکنون تعدادی توربین در مناطق سیاهپوش و آقکند نصب است و پروژه نیروگاه‌های بادی در این مناطق در حال اجرا است، اظهار داشت: حدود 100 مگاوات توربین بادی تا پایان سال جاری در منطقه سیاهپوش و آقکند نصب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هزینه‌هایی که در کشور می‌پردازیم شاید به این دلیل است که برنامه ریزی انرژی و اقتصادی ما با نگاه گذشته انجام می‌شود؛ درحالی که این برنامه ریزی‌ها باید با نگاه به آینده باشد، گفت: ما علاقمند هستیم با صرف هزینه بسیار زیاد و حفاری 2 تا 3 هزار متری گاز را از اعماق دریاها استخراج و استفاده کنیم؛ اما نسبت به پتانسیل موجود در انرژی خورشید و باد که به رایگان در اختیار ما قرار دارد نگاه جدی نداشته باشیم.

صادق زاده با بیان این مطلب که در سال‌های گذشته نفت و گاز محور اصلی انرژی کشور و انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان مکمل مد نظر قرار داشتند افزود: امروزه حداقل 10 کشور جهان رسماً اعلام کرده‌اند تا سال 2050 مصمم هستند 100 درصد انرژی‌های مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند و وقت آن رسیده که ما نیز در این زمینه جدی تر عمل کنیم.

وی با بیان آنکه این منبع انرژی کاملاً اقتصادی است و از نظر هزینه با هیچ منبع انرژی فسیلی قابل رقابت نیست افزود: در ایران انرژی تجدید پذیر نه به عنوان انرژی جانبی بلکه بایستی محور انرژی باشد و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در زمینه نفت و گاز گام برداریم.

معاون وزیرنیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به اینکه انرژی‌های تجدید پذیر بجز تأمین انرژی و مرتفع کردن معضلات زیست محیطی می‌توانند بخش عظیمی از معضلات جامعه از جمله بیکاری را نیز مرتفع کنند افزود: کشور ما امروزه از بیکاری 3 تا 4 میلیونی رنج می‌برد و در چند سال آینده نرخ بیکاری کشور به 8 تا 10 میلیون نفر خواهد رسید که نسل آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تجدید پذیر ها این قدرت را دارند که به سرعت موجب رفع بیکاری در کشور شوند.

وی ادامه داد: در سال 95 که نقطه عطف تجدیدپذیرها در کشور بود، براساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی توانستیم خرید تضمینی برق انجام دهیم و برای اولین بار نرخ‌های معقول خرید تضمینی برق تدوین و ابلاغ شد که مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت و دستاورد حاصله از سال 95 تا سال 96 باعث شد تا دولت در فاصله 2 سال مستقیماً در سرمایه گذاری انرژی‌های تجدید پذیر دخالت نکند و دست بخش خصوصی را در این مورد باز بگذارد.

صادق زاده با بیان اینکه بخش خصوصی علاقمند است تا تمام نیازهای مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر را مرتفع کند، افزود: تنها معضل بخش خصوصی قیمت خرید تضمینی برق بود که در مقایسه با قیمت‌های یارانه ای انرژی امکان رقابت نداشت.

وی با اشاره به اینکه این استقبال سبب شده تا در فاصله دو سال از ابلاغ طرح خرید تضمینی برق توسط دولت، ظرفیت دو مگاواتی تبدیل به حدود 100 مگاوات تا پایان سالجاری برسد، افزود: آنچه موجب نگرانی است این است که چگونه حجم تجدید پذیرها را در سال‌های آینده با توجه به عدم زیرساخت‌های لازم کنترل کنیم.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ادامه داد: از سال 95 که موضوع خرید تضمینی برق مطرح شد و بخش خصوصی به این روند اعتماد کرد تا کنون حدود 1000 مگاوات نیروگاه 5 کیلوواتی به صورت پراکنده در کشور ایجاد شد که باعث اشتغالزایی خانوارهای بیکار و کم درآمد شده است.

وی تصریح کرد: قرار است در سال‌های آتی 5 هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور احداث شود که اگر این میزان به صورت نیروگاه‌های کوچک خانگی و 5 کیلواتی نصب شود حدود 1 میلیون و 300 هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

صادق زاده با اشاره به اینکه به دلیل معضل کمبود آب در حال از دست دادن کشاورزی هستیم و این شرایطی است که تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین بر کشور ما تحمیل کرده است، افزود: با استفاده از نصب پنل های خورشیدی و بادی در زمین‌های کشاورزی می‌توان ضمن جلوگیری از بیکاری اشخاص و ایجاد اشتغال و درآمدزایی و تأمین برق مورد نیاز کشور از مهاجرت روستائیان به شهرها نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در یک فضای محدود می‌شد با استفاده از سوخت‌های فسیلی 1000 مگاوات برق تولید کرد و سرمایه گذاری آن بایستی به صورت متمرکز در یک نقطه انجام می‌شد تصریح کرد: در مورد نیروگاه‌های تجدید پذیر چنین نیست و با حداقل سرمایه 10 میلیون تومان می‌توان از یک پنل 300 وات و یا توربین 700 کیلواتی یک نیروگاه کوچک خورشیدی و یا بادی ایجاد کرد.

معاون وزیرنیرو با اشاره به اینکه حتی با مبلغ 10 میلیون تومان نیز می‌توان یک نیروگاه کوچک احداث کرد افزود: حدود 1000 خانوار که تا سال گذشته تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی بودند امروزه خود صاحب نیروگاه کوچکی هستند که از محل تولید و فروش برق امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که امروزه 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر داریم که حدود 400 میلیون دلار آن وارد، نصب و به بهره برداری رسیده است افزود: حدود 1.5 میلیارد دلار آن نیز وارد شده و یا در حال وارد شدن و احداث نیروگاه است که بخشی از آن تا پایان سال و مابقی در سال‌های آینده به بهره برداری می‌رسد.

محمد صادق زاده با بیان اینکه این‌ها سرمایه‌های خارجی معطل بوده‌اند افزود: انرژی تجدید پذیر این توانمندی را دارد که همه منابع معطل را از خارج از کشور جذب کرده و به فعالیت انرژی زا تبدیل کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌هایی مانند قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون حمایت از صنعت برق و قانون تأسیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) در کشور ایجاد شده است افزود: این سبب می‌شود تا ساتبا به عنوان یک سازمان مستقل که می‌تواند با استقلال کافی به کار خود ادامه دهد شناخته شود.

رئیس سازمان ساتبا سرمایه اصلی و اجتماعی تجدید پذیرها را مردم و بخش خصوصی حاضر در صحنه دانست و اذعان داشت: در شرایط فعلی حجم زیادی از آحاد کشور از جمله جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی نیز درگیر مسئله تجدید پذیرها هستند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی همکاری خوبی با دولت داشته ولی همواره نگران بازگشت سرمایه و ثبات اقتصادی است گفت: خوشبختانه از سال 95 تاکنون این ثبات حاکم است و اعتماد بخش خصوصی به تجدید پذیرها بیش از گذشته شده است.

صادق زاده ادامه داد: ما نیز توقع داریم تا همه آحاد دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو را همراهی کنند تا اعتماد بخش خصوصی به ساتبا خدشه دار نشود.

وی در خاتمه از وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه خواست تا برای پیشبرد اهداف سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) نسبت به پرداخت اعتبارات لازم به حساب این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.

 

 

انرژی تجدید انرژی‌های اینکه افزود خصوصی ساتبا اشاره سرمایه مگاوات نیروگاه ایجاد تضمینی بیکاری آینده گذشته نیروگاه‌های میلیون امروزه برنامه سال‌های اقتصادی احداث پایان پذیرها ادامه وزارت گذاری قانون اعتماد می‌توان مرتفع عنوان تولید تأمین وزیرنیرو خارجی توربین استفاده میلیارد معاون تصریح تجدیدپذیر تبدیل کیلواتی تقاضای کشاورزی برداری همکاری بودجه دارایی داریم تومان خورشیدی کنفرانس جلوگیری می‌شد فاصله ابلاغ فسیلی رقابت بایستی زمینه رسیده هزینه حداقل هستیم علاقمند آقکند اکنون اصلاح الگوی مناطق سیاهپوش معضلات جامعه استقبال