برگزیده ها

مازندمجلس: چند روز پس از آنکه روزنامه انگلیسی دیلی‌میل از تحت تعقیب بودن حمزه بن‌لادن، پسر اسامه بن‌لادن، رهبر کشته شده القاعده توسط سازمان اطلاعات این کشور در سوریه خبر داد، برخی فعالان اعلام کردند، وی با حمایت جمعی از چهره‌های جدا شده از هیئت تحریرالشام (النصره سابق) شاخه جدیدی از القاعده را در سوریه با عنوان "انصار الفرقان فی البلاد الشام" تشکیل داده است.

مازندمجلس:
روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، طبق اطلاعاتی که تایید نهایی نشده است، حمزه بن‌لادن، رهبر شاخه جدید القاعده در سوریه است و او گروه جدید خود را با جذب چهره‌های مخالف سیاست‌های ابومحمد الجولانی، رهبر سابق هیئت تحریرالشام و با حمایت ایمن الظواهری، رهبر القاعده که از الجولانی خشمگین است، تاسیس کرده است.
به نوشته این روزنامه، چهره‌هایی که با سیاست‌های الجولانی مخالف بودند، نیروهای وابسته به خود در هیئت تحریرالشام را به گروه جدید فراخوانده و آنها را ملحق به این گروه می‌کنند. از مهمترین این چهره‌ها می‌توان بلال خریسات، ایاد الطوبازی، العریدی، مصلح العلیانی و عبدالله المحیسنی اشاره کرد.
در هفته‌های گذشته فایل‌های صوتی از الجولانی منتشر شد که وی در گفت‌وگو با فرمانده بخش ادلب در هیئت احرار الشام، چهره‌های جدا شده از این تشکیلات را "احمق و بی‌شرم" خواند و فرمانده بخش ادلب نیز پیشنهاد بازداشت المحیسنی را داد که این پیشنهاد از سوی الجولانی رد شد.
در حالی که چهره‌های جدا شده از هیئت تحریر الشام خواستار ازسرگیری روابط با القاعده هستند اما رهبران القاعده در افغانستان از جمله ایمن الظواهری و سیف العدل اولویت را مبارزه با آمریکا می‌دانند.
حسن ابوهنیه، پژوهشگر و کارشناس امور تکفیری‌ها و تشکیلات القاعده با اشاره به اینکه اخبار دال بر انتقال حمزه بن‌لادن به سوریه تقریبا تایید شده هستند، گفت: وی در تمامی فایل‌های صوتی که پیش از این منتشر شده بود تاکید داشت که از خط‌ مشی القاعده مبنی بر مبارزه با دشمن خارجی یا همان آمریکایی‌ها پیروی می‌کند و خط مشی‌اش همانند الظواهری و سیف العدل است و احتمالا حمزه در راستای تشکیل گروهی جهت مبارزه با گروهک‌ها در سوریه تلاش خواهد کرد.
فادی حسین، روزنامه نگار سوری وابسته به جنبش‌های اسلام‌گرا در این کشور گفت: تلاش‌ها برای تشکیل شاخه‌ای از القاعده در سوریه از زمان جدایی الجولانی از الظواهری وجود داشت اما این تلاش‌ها به ویژه از سوی الطوباسی، خریسات و العریدی به دلیل نبود حمایت مالی یا نظامی از سوی تشکیلات اصلی القاعده تحت رهبری الظواهری شکست خورد.
حسین افزود: رایزنی‌ها میان این رهبران و رهبران القاعده در افغانستان ادامه داشته و به نظر می‌رسد اکنون نتیجه داده است و این احتمال وجود دارد که همه این چهره‌ها به شاخه جدید القاعده ملحق شوند که از جمله آنها می‌توان به الفرغلی و برخی از اعضای جنبش احرارالشام اشاره کرد.
روزنامه دیلی میل در گزارش خود آورده بود، نیروی ویژه هوایی انگلیس (SAS) پس از آنکه حمزه در یک فایل صوتی از حامیان خود خواست حملاتی علیه غرب آغاز کند، ماموریت تحت تعقیب قرار دادن حمزه بن‌لادن را برعهده گرفت.
این روزنامه در ادامه نوشت: اطلاعات انگلیس با کمک ۴۰ نیرو از یگان ویژه خود و هماهنگی با پهپادهای آمریکایی موفق شد اطلاعات ارزشمندی از محل حضور حمزه بن‌لادن را به دست آورد. این مرکز در عملیات خود از سه یگان مجهز به خودروهای تویوتا استفاده کرده و با کمک دو تن از نیروهای محلی ارتش آزاد سوریه موفق شد حمزه ۲۸ ساله را که با دختر ایمن الظواهری ازدواج کرده شناسایی کند و تحت تعقیب خود قرار دهد.
القاعده الظواهری الجولانی سوریه بن‌لادن روزنامه تشکیلات مبارزه اشاره تشکیل چهره‌های رهبران پیشنهاد فرمانده الشام تلاش‌ها تعقیب اطلاعات انگلیس ادامه العدل منتشر افغانستان خریسات تحریرالشام حمایت سیاست‌های مخالف تایید گزارش نیروهای العریدی المحیسنی می‌توان چهره‌ها وابسته فایل‌های