مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 198750 -تاریخ انتشار : سه شنبه 04 مهر 1396 -ساعت : 12:36

چاپ به اشتراگ گذاشتن
قیام عاشورا و مسئله مسئولیت دانشجو بودن

به مناسبت ایام محرم:

قیام عاشورا و مسئله مسئولیت دانشجو بودن

اختصاصی مازندمجلس: دانشجوی عاشورایی می بایست به دنبال شناخت صحیح و به دور از تحجّر، بدعت، تنگ نظری و تعصّب از فلسفه قیام عاشورا باشد، تا بتواند مفاهیم اصیل و حقیقی این واقعه را بازشناسی کند.

مازندمجلس: عاشورا یعنی بی سر به سمای خون رفتن؛ و واقعیت آن است که تمام شیعه را بدون توجه به چیستی و ماهیت قیام عاشورا  نمی توان درک نمود و به درستی شناخت. در طول تاریخِ شیعه مسئله قیام عاشورا و فلسفه ی آن از زوایای مختلف بررسی و نگریسته شده است؛ اما عمق، گستره و دامنه این واقعه آن قدر وسیع و عمیق است، که با گذشت بیش از هزار سال از این رویداد عظیم و خون بار بشری، باز هم می توان فراوان درباره اش اندیشید، نوشت، سخن گفت و پژوهش نمود؛ و البته باز هم کشف زوایای جدیدش. و کشف و کشف و کشف.

در بیان چیستی و چرایی فلسفه قیام عاشورا و ویژگی های آن، دلایل و شواهد فراوانی ذکر و آورده شده است. ایثار، شهادت، شهامت، وفای به عهد، امر به معروف و نهی از منکر، عدالت طلبی، ظلم ستیزی، آزادی خواهی و بسیاری مفاهیم انسانی و فرا انسانی دیگر. امّا به اعتقاد نگارنده این سطور، مهمترین مسئله و دغدغه حاظران در صحنه خونین کربلا، که اساسِ همه ویژگی ها و دلایل پیش گفته است، مسئله مسئولیّت و مسئولیّت پذیری می باشد. با مطالعه واقعه شهادت امام حسین(ع) و یارانش، به طور خاص سه گونه مسئولیت قابل شناسایی، بررسی و مطالعه می باشد. اوّل مسئولیّت امام معصوم در برابر دین، جامعه‌ی عصر خویش و آیندگان. دوّم مسئولیت حاظران در صحنه کربلا نسبت به شخص امام معصوم. سوّم و مهم تر از همه، مسئولیت اطلاع رسانی و پیام رسانی واقعه کربلا توسط بازماندگان این حادثه. این مسئولیت سوم از دو مسئولیت پیش گفته مهم‌تر و حیاتی‌تر بود؛ چرا که اگر اهداف امام حسین(ع) به درستی تبیین نمی شد و زوایای اخلاقی و انسانی این واقعه عظیم از همان دقایق اولیه و نخستین دقیق و صحیح روشن نمی گشت، بدون تردید امروز ما درک درستی از این قیام و فلسفه آن نداشتیم. و این همه را مدیون پیام رسانی و تبیین دقیق ابعاد این واقعه توسط زینب(س) هستیم؛ که اگر صبرش و روشن گری هایش و مسئولیّت پذیری اش نبود، بدون تردید امروز کربلایی هم نبود. و عاشورا نبود. و شاید هم شیعه.    

اما این سه مسئولیت منحصر به زمان و مکان خاصّی نیست. یعنی در همان دوران خودش تمام نشده است؛ و محدود و محصور به همان زمان و مکان نیست. بلکه مسئولیّت و رسالتی تاریخی و فرا زمانی و فرا مکانی می باشد؛ که تا به امروز امتداد یافته است؛ چراکه صاحب قیام کربلا فرموده:"ان الحیاة عقیدة والجّهاد". زندگی، آرمان و مبارزه در راه عقیده و آرمان های درست و انسانی، امری تاریخی، ازلی و ابدی هستند. و به همین دلیل است که امام صادق(ع) می فرمایند: «هر روز ما عاشوراست، و هر ارضی و زمینی برای ما کربلا». و این یعنی امتداد همان شعار و همان رسالت و مسئولیت در کلِّ تاریخ بشریّت. و نه تنها شیعیان، که هر وجدان بیدار و هر اندیشه خداجو و معتقد به آزادی و کرامات انسانی، ظلم ستیز و عاشورایی است؛ و مؤمن به فلسفه عاشورا است؛ و پیرو راه حسین(ع) است؛ حتّی اگر خودش هم نداند و نخواهد؛ که راه گریزی از آن نیست. و این سه مسئولیت به طور خاص تا به امروز بر دوش شیعه گذارده شده است.

امروز در میان همه اقشار، طبقات و گروه های اجتماعی که معتقد به عاشورا و فلسفه صاحب قیام عاشورا هستند؛ دانشجویان جایگاه خاص، یکتا و ویژه ای
در تبیین و تبلیغ این رسالت و انتشار پیام آن بر دوش دارند. براین اساس، دانشجوی عاشورایی دانشجوی مسئول است. دانشجو در فرهنگ لغات فارسی به جوینده دانش، طالب علم و کسی که برای تحقیق دانش به تفحّص می پردازد، معنا شده است. البته این معنایی کلّی و البته ناقص می باشد. همچنین برای دانشجو ویژگی هایی می توانیم متصوّر باشیم که بیشتر آنها خاصیّت جهان شمول دارند. ویژگی هایی از قبیل: جوان بودن، انرژیک بودن که ناشی از همان ویژگی هایی جوانی می باشد، عدالت خواه بودن، طالبِ دانستن و یادگیری بودن، جستجوگری، میل شدید به خواستن و ایجاد تغییر در محیط پیرامونی، عدالت جویی، استبداد ستیزی، آزادی خواهی، استکبارستیزی و استثمار ستیزی، نگرش های نو و تازه به مسائل سیاسی، اجتماعی و حتّی  به دین و مذهب داشتن، آرمان خواهی، آینده نگری عمدتاً
ایده ئالیستی و ویژگی هایی از این قبیل. در داخل همه این ویژگی ها و مفاهیم مربوط به تعریف دانشجو، یک چیزِ مشترک و یک احساسِ یکسان مستتر و پنهان است؛ و آن احساس و روح مسئولیّت پذیری است.

مسئله اصلی دانشجو، مسئله مسئولیّت است؛ و دانشجویِ شیعه یِ مسلمان و عاشورایی، دانشجویی مسئول است. یعنی مسئول است نسبت به محیط اطراف خویش، و مسئول است نسبت به آنچه که در پیرامونش می گذرد. دانشجوی عاشورایی دغدغه دین دارد؛ دغدغه جامعه دارد، و دغدغه تغییر و اصلاح و بهبود امور به نفع مفاهیم و آرمان هایی انسانی دارد.

دانشجوی عاشورایی می بایست به دنبال شناخت صحیح و به دور از تحجّر، بدعت، تنگ نظری و تعصّب از فلسفه قیام عاشورا باشد، تا بتواند مفاهیم اصیل و حقیقی این واقعه را بازشناسی کند؛ مفاهیم تازه تری از این رُخداد کشف و استخراج نماید، و با پالایش و به روز کردن آنها زوایای جدیدتری از این قیام را به جامعه خویش و به تمام بشریّت بنمایاند. مهم ترین و اصلی ترین عنصر در هویّت شیعی، مسئله و عنصر عاشورا و شهادت است؛ که در نهایت به مسئله انتظار و فلسفه ظهور ولی عصر(عج) ختم می شود. دانشجوی عاشورایی می تواند با ارائه دقیق و روشن از این هویّت بر اساس فرهنگ اصیل عاشورا؛ به ترویج و شناخت بهتر این مفاهیم در جامعه یاری برساند؛ و روشنای تازه ای به زوایای پنهان و کشف ناشده آن ها بتاباند؛ و بدین گونه مسئولیّت و رسالت تاریخی خویش را در پالایش و انتقال صحیح اصول بنیادین فلسفه قیام عاشورا به جامعه و آیندگان به سرانجام برساند.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : عاشورا - دانشجو - قیام -

نظر شما در مورد : قیام عاشورا و مسئله مسئولیت دانشجو بودن

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها