برگزیده ها
تولید تراشه‌های رایانه‌ای کوانتومی توسط اینتل

مازندمجلس: اینتل درصدد تولید تراشه‌های 17 کیوبیتی است که پردازش کوانتومی را در نسل جدیدی از رایانه ها ممکن خواهد کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از تک کرانچ، با از راه رسیدن رایانه های کوانتومی در یک دهه آینده انقلابی در دنیای فناوری اطلاعات رخ خواهد داد و اینتل قصد دارد در این زمینه پیشگام باشد.

اینتل در این زمینه با شرکتی به نام کیوتک در هلند همکاری دارد و دو طرف امیدوارند طی سال های آینده بتوانند رایانه های جدیدی را با استفاده از تراشه های کوانتومی تولید کنند.

البته تولید تراشه 17 کیوبیتی پیشرفت عمده ای در این زمینه محسوب نمی شود و برای تولید رایانه های کوانتومی قدرتمند ضروری است تراشه هایی با توان پردازش بالاتری در دسترس قرار بگیرند.

مدیران اینتل می گویند همزمان با تلاش برای تولید تراشه های کوانتومی در حال تولید دیگر اجزای این نوع رایانه ها نیز هستند و از الگوریتم ها و مدل های تازه ای به همین منظور استفاده می کنند.

کامپیوترهای کوانتومی با کامپیوترهای فعلی که با ترانزیستورها کار می‌کنند تفاوت اساسی دارند. ایده اصلی که در پس کامپیوترهای کوانتومی نهفته است این است که می‌توان از خواص و قوانین فیزیک کوانتوم برای ذخیره‌سازی و انجام عملیات روی داده‌ها استفاده کرد.

این رایانه ها محاسبات را بر پایه رفتار ذرات در سطح زیراتمی انجام می دهند و لذا قادر به اجرای میلیون ها دستور در کسری از ثانیه هستند. علت این امر آن است که واحدهای داده در این رایانه ها در زمان واحد می توانند در بیشتر از یک حالت وجود داشته باشند. لذا رایانه های کوانتومی به طور همزمان می توانند چند کار را انجام دهند.

آ

کوانتومی رایانه تولید تراشه اینتل کامپیوترهای استفاده زمینه توانند آینده فناوری همزمان