برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا در حالیکه اختلافات زیادی با یکدیگر دارند در یک ناهار کاری آخرین وضعیت برجام و موضع گیری آتی واشنگتن در قبال آن را بررسی کردند.

مازندمجلس:
 «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ناهاری کاری با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور، آخرین وضعیت موجود در خصوص برجام را بررسی کردند.
جزئیات این ناهار کاری منتشر نشده امادر همین رابطه سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ تا آخر هفته جاری راهبرد کلی ایالات متحده در قبال ایران را اعلام خواهد کرد.
سندرز در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای با کشورهای ۱+۵، برجام، توسط دونالد ترامپ، گفته است: او (رییس جمهوری) تا آخر هفته جاری این موضوع را اعلام می کند.
ناهار در اوج اختلافات
ناهار کاری ترامپ و تیلرسون در حالی بود که اختلافات آنها به اوج خود رسیده و در آخرین مورد از این اختلافات ترامپ تیلرسون را به چالش هوش دعوت کرده است.
بی بی سی در این رابطه می نویسد: رئیس جمهوری آمریکا، وزیر خارجه کشورش را به چالش آزمون هوش دعوت کرده است. این یکی از جدیدترین شواهد اختلاف بین آقای ترامپ و رکس تیلرسون، وزیر خارجه است.
شبکه خبری ان‌بی‌سی، پیشتر گزارش کرده بود که تیلرسون پشت سر دونالد ترامپ، او را «کودن» خوانده بود. فردای انتشار این گزارش، تیلرسون یک جلسه خبری گذاشت و به سوال‌های گوناگون خبرنگاران پاسخ داد به جز اینکه آیا واقعا چنین اظهار نظر تندی درباره رئیس جمهوری کرده یا نه.
مجله فوربز با ترامپ به تازگی گفتگویی انجام داده و از جمله درباره همین موضوع از او پرسیده است. ترامپ در پاسخ همان جواب همیشگی‌اش را داده که اینها به نظرش خبر دروغند اما در عین حال گفته: اگر واقعا گفته باشد، باید یک آزمون هوش بین ما برگزار شود. بعد خواهم گفت چه کسی برنده می‌شود.
پیشتر هم گزارش‌هایی از اختلاف نظرهای رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا منتشر شده بود و صاحب نظران سیاسی در آمریکا گاهی دولت را متهم کرده بودند که با یک صدا صحبت نمی‌کند. مثلا ترامپ با زبان تهدید درباره کره شمالی حرف می‌زند و وزیر خارجه به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای فرونشاندن روابط ملتهب دو کشور است.
حتی یک بار ترامپ در حساب توییترش درباره تلاش‌های وزیر خارجه برای گفتگو با کره شمالی نوشت که او وقتش را تلف می‌کند.
در گزارش شبکه ان‌بی‌سی همچنین آمده بود که رکس تیلرسون در تابستان قصد استعفا از دولت را داشته اما به اصرار معاون رئیس جمهوری بر سر کار خود مانده است. در جلسه خبری هفته گذشته، تیلرسون این بخش از گزارش را انکار کرد و گفت او هیچگاه قصد استعفا نداشته که کسی بخواهد او را به ماندن در دولت ترغیب کند.
نیویورک تایمز هم قبلا گزارش کرده بود که تیلرسون از اینکه ترامپ نمی‌تواند اصول اولیه سیاست خارجی را یاد بگیرد اظهار شگفتی کرده بود.
رکس تیلرسون هم مانند ترامپ در دنیای سیاست تازه وارد است اما طرفداران دولت، به دلیل سوابق او در مدیریت شرکت نفتی عظیم «اکسون» تیلرسون را دارای توانایی‌های لازم برای تصدی پست دیپلمات ارشد کشور می‌دانند.
چند روز پیش سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از حزب جمهوریخواه است، در جواب این سوال که چه کسانی مراقبند کشور به ورطه بحران نرسد، از وزیر خارجه، وزیر دفاع و رئیس دفتر ترامپ نام برد، اما از رئیس جمهوری چیزی نگفت.
ترامپ که از دهن به دهن گذاشتن با دوست و دشمن ابایی ندارد، با این هم حزبی خود در توییتر وارد جدل شد و حالا به نظر می‌رسد که تیلرسون هم در معرض چنین برخوردهایی است.
در واشنگتن صحبت از کناره‌گیری تیلرسون فراوان است و از حالا نام‌هایی برای جایگزینی احتمالی او ورد زبان‌ها شده است؛ از جمله نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد و جان بولتون، فرستاده آمریکا در سازمان ملل در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و از منتقدان سرسخت ایران و مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا.
ترامپ تیلرسون خارجه آمریکا جمهوری گزارش درباره اعلام دونالد اختلافات ناهار برجام شمالی روابط واقعا اظهار خارجی فرستاده اینکه سیاست استعفا آزمون سندرز رابطه منتشر تایید موضوع ان‌بی‌سی اختلاف وضعیت پیشتر