برگزیده ها
احتمال تغییر نام سازمان ملی زمین ومسکن/انباشت پول بانکها در املاک

مازندمجلس: مشاور وزیر راه و شهرسازی از احتمال تغییر نام سازمان ملی زمین و مسکن به سازمان ملی زمین خبر داد و در همین حال گفت: سرمایه بانکها در حوزه املاک و مستغلات انباشته شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، حسین عبده تبریزی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره سیاست های بهینه عرضه زمین گفت: در حال حاضر سیاست های عرضه زمین باید تغییرات اساسی کند. سیاستگذاری زمین شهری در سه بعد مالکیت ارزش و کاربری زمین باید به گونه ای تصمیم گیری شود که بهره برداری از این کالای کمیاب سبب افزایش قیمت زمین نشده و سوداگری در زمین رایج نشود. در حالی که در حال حاضر ما فرایند سوداگری زمین را در کشور شاهدیم.

وی با اشاره به رشد قیمت زمین در منطقه یک تهران طی سال های ۷۰ تا ۹۳ اظهار داشت: زمین در این منطقه در طول این سالها ۱۹۳ برابر رشد داشته در حالی که در هیچ پروژه یا کسب و کاری چنین حبابی در دارایی نداشته ایم. همچنین در بخش اجاره بها طی سال های ۸۴ تا ۹۲ ۳.۴ برابر شده است. از سوی دیگر دستیابی به ۲میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی نشان می دهد هیچ گاه سیاست عرضه و تقاضای زمین و مسکن در ایران با یکدیگر هماهنگ نبوده است. به عنوان مثال متراژ مصرفی در تهران بین ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است در حالی که سوداگران بسیاری از واحدهای مسکونی را با متراژهای بالا ساختند که با هدف سفته بازی بوده ولی چون تقاضا نداشته به عنوان واحد مسکونی خالی باقی مانده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار است احتمالا سازمان ملی زمین و مسکن به سازمان ملی زمین تغییر نام دهد، افزود: مدیر این سازمان باید بداند منابع زمین شهری در سطح ملی ارزش گذاری شده و می بایست ببیند چگونه زمین در شهرها به کار گرفته شود تا بیشترین منافع برای مردمی که در این جغرافیا زندگی می کنند بدون کاهش امکانات برای نسل های بعدی قابل دسترسی باشد.

وی اظهار داشت: مدیر زمین در ایران می داند که ساختارهای تصمیم گیری مربوط به مدیریت اراضی بر عهده افرادی است که صرفا روی منافع خاص خودشان اخذ تصمیم می کنند و منابع مشترک زمین در جغرافیای ایران با نرخ غیرقابل پایداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عبده تبریزی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت زمین به کل منافع ملی آسیب می زند تاکید کرد: گاهی لازم است برای اجرای یک  پروژه ریلی یا جاده ای ۸۰ درصد هزینه یک پروژه را به خرید زمین برای ساخت اختصاص دهیم بنابراین افزایش قیمت زمین آثار سوءملی دارد.

وی افزود: افزایش قیمت زمین علاوه بر افزایش قیمت مسکونی بر واحدهای تجاری هم اثرخواهد گذاشت، در نتیجه بر اشتغال نیز اثر منفی دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ارز مشابه وضعیت مسکن در سال ۸۶ شده و هرکس ارز دارد مانند کسی که مسکن در آن سال داشت فکر می کند روز بعد گران تر خواهد شد ادامه داد: در حال حاضر سرمایه های زیادی در زمین انباشته شده و این انباشت سرمایه به تولید مولد نمی انجامد. اگر این ثروت آزاد شود به بخش تولید بیاید ارزش های عظیمی خلق خواهد شد. در حال حاضر بخش قابل ملاحظه ای از منابع بانکی در بخش املاک و مستغلات بلوکه شده است ولی چون تقاضا برای آنها وجود ندارد امکان نقد کردن این املاک نیز وجود ندارد. در حالی که سیاستگذار بخش زمین نباید اجازه دهد که منابع مالی در این بخش بلوکه شود.

افزایش سیاست منابع تبریزی پروژه تصمیم شهرسازی اینکه مسکونی املاک منافع افزود سرمایه بلوکه ندارد تولید مشاور وضعیت تاکید نداشته منطقه سوداگری انباشت تغییر تهران اظهار واحدهای عنوان برابر تقاضا