برگزیده ها
دولت با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه موافق نیست

مازندمجلس: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت وضعیت فعلی را به صلاح کشور می‌داند و با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه بر اساس کارهای کارشناسی موافق نیست و نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه در مجلس نظرات کارشناسی‌شان را به طور مستدل خواهند گفت.

مازندمجلس: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت وضعیت فعلی را به صلاح کشور می‌داند و با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه بر اساس کارهای کارشناسی موافق نیست و نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه در مجلس نظرات کارشناسی‌شان را به طور مستدل خواهند گفت.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت در خصوص تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه و نظر دولت گفت: دولت وضعیت فعلی را به صلاح کشور می‌داند و با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت‌خانه بر اساس کارهای کارشناسی موافق نیست و نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه در مجلس نظرات کارشناسی‌شان را به طور مستدل خواهند گفت.

وی درباره طرح مساله تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی گفت: در دنیا از جهت اشکال حقوقی، مدل ریاستی مثل آمریکا یا کشورهایی که مدلشان از آمریکا گرفته شده، مدل نیمه‌ریاستی نیمه‌پارلمانی مانند فرانسه و کشورهایی که مدلشان را از فرانسه گرفته‌اند و مدل هیات مدیره‌ای مثل سوییس و مدل پارلمانی مثل انگلستان و کشورهایی که شکل حقوقی دولتشان را از انگلستان اقتباس کرده اند.

امیری ادامه داد: در نظام ریاستی، رییس‌جمهور مستقیما توسط مردم انتخاب می‌شود. در نظام نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی هم باز رییس‌جمهور مستقیما با رای مردم انتخاب می‌شود. در سیستم پارلمانی این پارلمان است که رییس دولت را انتخاب می‌کند. مدل ما مدل پارلمانی نیست؛ به جهت اینکه رییس‌جمهور با رای مردم انتخاب می‌شود. 

وی تاکید کرد: اشکال حقوقی دولت‌ها در قانون اساسی آنها آمده است؛ اگر قرار باشد شکل حقوقی دولت تغییر کند باید در قانون اساسی تغییر کند و ما معتقدیم در نظام فعلی چون رییس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. دموکراسی و تضمین رای مردم و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان  تضمین شده‌تر است.

امیری در خصوص وزاری باقی‌مانده هم گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌روند. باید تا دو هفته آینده که مجلس تشکیل می شود صبر کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی، رییس‌جمهور اختیار دارد وزارت‌خانه‌هایی که وزیر ندارند را با سرپرست اداره کند؛ که الان دو  وزارت‌خانه با سرپرست در حال اداره شدن هستند. قانون و آیین نامه داخلی مجلس هم می‌گوید به هر دلیل اگر وزارت‌خانه‌ای وزیر نداشت، رییس‌جمهور سرپرست منصوب کند. سقف زمانی قانون اساسی برای این منظور سه ماه است که فعلا در فرجه قانونی هستیم و در همین فرجه قانونی رییس‌جمهور دو وزیر را به مجلس معرفی خواهد کرد.

رییس‌جمهور پارلمانی قانون وزارت‌خانه حقوقی اساسی ریاستی امیری میراث تبدیل فرهنگی تغییر نمایندگان موافق کشورهایی سرپرست آمریکا مدلشان تضمین قانونی اداره مستقیما انگلستان فرانسه کارشناسی‌شان می‌داند کارهای وضعیت معاون خبرنگاران کارشناسی کمیسیون مستدل خواهند حسینعلی نظرات مربوطه اشکال