برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از آمادگی این اداره‌کل برای همکاری در تهیه پرونده و مستندسازی ثبت آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،عبدالمالک شنبه‌زاده مدیر‌کل میراث‌فرهنگی ایلام با بیان این‌که موضوع پیاده‌روی اربعین به دلیل وجود مرز بین‌المللی مهران به یک فرصت طلایی در بخش‌های مختلف استان ایلام تبدیل شده است، اظهار کرد: در ایام اربعین حجم مسافر و مهمانان واردشده به استان حدود سه میلیون نفر است و ما باید از این ظرفیت برای توسعه و رونق اقتصادی در استان استفاده کنیم.

شنبه‌زاده از آمادگی برای همکاری در تهیه پرونده و مستندسازی ثبت آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز خبر داد و گفت: «پرونده ثبت جهانی این آیین به‌عنوان یک میراث معنوی باید با همکاری دو کشور ایران و عراق تهیه شود و استان‌های ایلام و خوزستان در این زمینه نقش محوری دارند.»

وی با اشاره به این‌که بیشترین گردشگران استان را گردشگران زیارتی عتبات عالیات تشکیل می‌دهند، افزود: بسیاری از مردم ایران تلاش می‌کنند حداقل یک‌بار در طول زندگی به عتبات عالیات مسافرت کنند و استان ایلام به دلیل داشتن مرز‌های طولانی با عراق بهترین راه برای رفتن به عتبات عالیات محسوب می‌شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام با اشاره به اینکه فارغ از جنبه‌های معنوی و مذهبی مراسم اربعین باید جنبه فرهنگی و اقتصادی این حرکت را در نظر گرفت، اضافه کرد:باید در نوع مهمان‌نوازی، پذیرایی و برخورد با زوار ظرفیت خود را افزایش دهیم و البته این مهم در سال‌های اخیر روند بهتر و سازمان‌دهی‌شده‌تری داشته است.

شنبه‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه مرز بین‌المللی مهران مهم‌ترین، نزدیک‌ترین و امن‌ترین گذرگاه تردد عتبات عالیات است و بیشترین حجم تردد زائران نیز از این مرز انجام می‌شود؛ بنابراین استان ایلام نقش ویژه‌ای در خدمات‌رسانی به زائران ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: اربعین برای ایجاد شغل و بهبود وضعیت اقتصادی استان یک فرصت بی‌نظیر است، تمام تلاش اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام این است که در طی مسیر زوار امکاناتی از جمله اماکن اقامتی و... ایجاد کند.

 

استان ایلام اربعین میراث عالیات عتبات اقتصادی پرونده فرهنگی پیاده‌روی شنبه‌زاده بیشترین اشاره زائران گردشگران اینکه ایجاد معنوی ظرفیت مدیر‌کل حسینی میراث‌فرهنگی این‌که بین‌المللی همکاری آمادگی مهران جهانی