برگزیده ها
توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اصول سیاست خارجی ایران است

مازندمجلس: رییس جمهور، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که تهران از گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های خود با همه کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا به عنوان یک کشور دوست، استقبال می کند.

مازندمجلس: رییس جمهور، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد که تهران از گسترش و تعمیق روابط و همکاری‌های خود با همه کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا به عنوان یک کشور دوست، استقبال می کند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار "اگوستین ماهیگا "وزیر خارجه تانزانیا، با ابراز علاقه مندی به ارتقاء سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور در تمامی عرصه‌ها  و بویژه اقتصادی، اظهارداشت: تانزانیا دروازه دسترسی ایران به بازار شرق آفریقا است و اراده دولت دوازدهم توسعه روابط با کشورهای دوست در سراسر جهان بویژه در قاره آفریقا است.

دکتر روحانی با تشکر از دعوت رییس جمهور تانزانیا برای دیدار رسمی از دارالسلام  گفت: تانزانیا کشوری دوست با روابط تاریخی و فرهنگی ۹۰۰ ساله دو ملت است که این روابط دو ملت ، سرمایه ارزشمندی در مسیر توسعه همکاری ها است.

رییس جمهور با اشاره به آمادگی شرکتهای توانمند ایرانی در حوزه فنی و مهندسی  برای پیشبرد طرح های توسعه ای در آفریقا و از جمله تانزانیا اظهارداشت: باید همکاری های اقتصادی هم سطح با روابط تاریخی، فرهنگی و سیاسی ایران و تانزانیا توسعه و تعمیق یابد و گام نخست در این مسیر، تقویت روابط پولی ، مالی و بانکی دو کشور  است.

دکتر روحانی تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تانزانیا را ضروری خواند و گفت: در نشست این کمیسیون، زمینه توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی و همچنین راههای تقویت روابط علمی و فناوری بررسی خواهد شد.

رییس جمهور، تروریسم را یک معضل بزرگ در عرصه جهانی خواند  و با بیان اینکه تروریست ها در هر منطقه با نام های متفاوت اما هدف مشترک فعال شده اند ،گفت:باید همه کشورها در مبارزه با این معضل متحد عمل کنند.

دکتر روحانی اظهارداشت : اینکه هیچ فردی جرات نمی کند از گروههای تروریستی با نام های مختلف از جمله جبهه النصره ، القاعده ، الشباب ، بوکوحرام و یا داعش به صراحت حمایت و پشتیبانی کند، پیشرفتی بزرگ در عرصه جهانی است و نشان می دهد که جهان خطر تروریسم را پذیرفته است.

رییس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است تجربیات خود را در مبارزه با گروههای تروریستی در اختیار کشورهای دوست قرار دهد.

وزیر خارجه تانزانیا نیز در این دیدار تاکید کرد که تانزانیا مصمم است روابط خود را در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.

"اگوستین ماهیگا " با تکرار مجدد دعوت رییس جمهور کشورش از دکتر روحانی برای سفر رسمی به دارالسلام، به روابط تاریخی دو ملت و دولت اشاره کرد و اظهارداشت: تانزانیا از حضور شرکتهای ایرانی در اجرا و پیشبرد طرحهای توسعه ای خود استقبال می کند.

وی افزود: ایران یک کشور دوست و شریک تاریخی، فرهنگی و سیاسی ما است و علاقه مندیم در حوزه اقتصادی نیز همکاری های مشترک تعمیق و مستحکمتر شود و تولیدات ایرانی می تواند از طریق تانزانیا در اختیار بازار شرق آفریقا قرار گیرد.

وزیر خارجه تانزانیا همچنین خواهان تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شد و اظهارداشت: در این نشست چارچوب همکاری های گسترده تر دو کشور ترسیم می شود.

وی همچنین به معضل تروریسم در عرصه منطقه ای و جهانی اشاره و تصریح کرد: تانزانیا خواهان بهره گیری از تجربیات جمهوری اسلامی در مقابله با نه تنها تروریسم و افراطی گری بلکه مقابله با جرایم سازمان یافته بین المللی، قاچاق انسان و پولشویی است.

تانزانیا روابط توسعه اقتصادی روحانی جمهور جمهوری اظهارداشت کشورهای همکاری تروریسم مشترک تاریخی آفریقا اسلامی خارجه دیدار تعمیق کمیسیون آفریقایی اشاره جهانی همچنین فرهنگی ایرانی زمینه مبارزه اختیار خواهان مقابله تجربیات افزود منطقه گروههای تروریستی اینکه پیشبرد علاقه بویژه ماهیگا اگوستین همکاری‌های استقبال تاکید بازار سیاسی تقویت گسترش شرکتهای خارجی سیاست تشکیل