برگزیده ها
معاون روحانی:آرامش در کشور بر رونق اقتصادی موثر است

مازندمجلس: سیاست > دولت - معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می گوید: دموکراسی در انتخاب رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم بیشتر تضمین می‌شود.

مازندمجلس:حسینعلی امیری در گفتگو با خبرآنلاین درباره تأثیر چالش ها و تنش های حوزه سیاسی کشور بر مباحث اقتصادی گفت: وقتی در جامعه آرامش بیشتری وجود داشته باشد، اقشار مختلف مردم بالاخص سرمایه گذاران و کارگران احساس امنیت و آرامش کنند و این در ایجاد رونق بیشتر و بهتر اقتصادی خیلی موثر است.

وی افزود: آقای رئیس جمهور مرتب به ایجاد فضای آرامش و امنیت در جامعه تأکید می کند علتش آن است که بر رونق اقتصادی کشور تأثیردارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره پیشنهاد تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی گفت: در دنیا 4 نوع نظام حاکمیتی یعنی مدل ریاستی مثل آمریکا، مدل نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی مثل فرانسه، مدل هیأت مدیره ای مثل سوئیس و مدل پارلمانی مثل انگلستان وجود دارد. در مدل ریاستی و نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود اما در نظام پارلمانی، پارلمان رئیس دولت را تعیین می کند.

امیری یادآور شد: مدل نظام جمهوری اسلامی ایران پارلمانی نیست چون رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود اگر بخواهد اشکال حقوقی دولت ها در قانون اساسی آن کشورها می آید اگر شکل حقوقی دولت بخواهد تغییر کند باید در قانون اساسی کشور تغییر ایجاد شود. ما معتقدیم در شرایط فعلی چون رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود دموکراسی و رأی مردم و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان بیشتر تضمین شده است.

همچنین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحبت های دیگری در جمع خبرنگاران درباره تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه گفت: دولت با توجه به کارهای کارشناسی و بررسی های انجام شده، موافق این کار نیست. نمایندگان دولت نیز در کمیسیون مربوطه در مجلس نظرات کارشناسی خود را در این زمینه مستند و مستدل مطرح خواهند کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره وضعیت معرفی دو وزیر باقیمانده به مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس از امروز به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می روند، بنابراین باید تا دو هفته آینده کمی صبر کنیم البته براساس قانون اساسی رئیس‌جمهور اختیار دارد که وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارد را با سرپرست اداره کند که اکنون این دو وزارتخانه نیز با سرپرست اداره می شوند.

امیری یادآور شد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نیز به هر دلیلی وزارتخانه‌ای وزیری نداشت، رئیس‌جمهور می تواند سرپرست منصوب کند، بنابراین سقف زمانی که قانون اساسی در نظر گرفته سه ماه است و ما نیز در همین فرجه قانونی قرار داریم و اگر کمی تامل کنید در همین فرجه قانونی آقای رئیس‌جمهور وزرا را معرفی خواهند کرد.

29214

پارلمانی جمهور ریاستی رئیس‌جمهور اقتصادی آرامش معاون قانون اساسی درباره تغییر سرپرست مستقیم سیاسی امیری ایجاد خواهند معرفی بنابراین اداره نمایندگان قانونی وزارتخانه بخواهد یادآور حقوقی امنیت بیشتر جامعه کارشناسی