برگزیده ها

مازندمجلس: تعدادی از اصحاب رسانه و شیوخی که به نظام عربستان بالاخص ولیعهد برکنار شده این کشور نزدیک بودند پس از اینکه نامشان در فهرست بازداشت‌ها در عربستان قرار گرفت از این کشور گریخته‌اند.

مازندمجلس:   روزنامه قطری العربی الجدید گزارش داد: از بین این افراد جمال خاشقچی (خاشقجی) از اصحاب رسانه مشهور در عربستان است که توانست از عربستان خارج شده و به تبعیدگاه خودخواسته در ایالات متحده برود.

روزنامه العربی الجدید نوشت، خاشقچی روزنامه نگاری بود که در طول زندگی‌اش به نظام عربستان و دستگاه اطلاعات نزدیک بود و وی در آغاز بر این امر پافشاری می‌ورزید که ایالات متحده را به عنوان تبعیدگاه خودخواسته‌اش توصیف نکند. اما وی پس از آغاز موج بازداشت‌ها در ۱۰ سپتامبر گذشته مقاله‌ای را در روزنامه واشنگتن پست نوشت که در آن تصریح کرد: عربستان در دوره محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیگر قابل تحمل نیست.
خاشقچی گفت که به همراه تعدادی از فرهیختگان عربستانی از ترس اینکه در هنگام بازگشت‌ به کشور بازداشت شوند، تصمیم گرفتند در تبعیدگاه خود خواسته بمانند.
وی در مقاله خود نوشت: دست‌کم ما هفت نفر هستیم آیا ما هسته‌های تفرقه در عربستان خواهیم بود؟ ساعت‌ها از طریق گوشی تلفن همراه تلاش می‌کنیم تا این موج بازداشت‌ها را که عصام الزامل دوست من و یک بازرگان را نیز دربر گرفت، درک کنیم. عصام الزامل روز سه شنبه ۱۲ سپتامبر زمانی که از ایالات متحده باز می‌گشت، بازداشت شد. وی در گذشته یکی از اعضای یک نهاد رسمی عربستانی بود. آیا به این سرعت یک شخص می‌تواند از نظر رهبری عربستان بیفتد. این یک مساله بسیار هولناک است.
این روزنامه گزارش داد که خاشقچی تنها فرد فراری نبود که توانست از اجرای مجازات شلاق نجات پیدا کند. وی موج کنونی بازداشت‌ها در عربستان را بزرگترین موج بازداشت‌ها در تاریخ معاصر عربستان خوانده است.
در همین حال دکتر کسّاب العتیبی توانست از ترس اینکه بازداشت شود از عربستان به دوحه برود.
العربی الجدید گزارش داد که العتیبی یکی از اعضای جریان اسلامی بیداری است که این جریان محبوبیت و نفوذ بسیاری در دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته داشت و وی پس از موج بازداشت‌های صورت گرفته توسط دولت در سال ۱۹۹۴ علیه شخصیت‌های برجسته این جریان به لندن رفت. علت این موجب بازداشت‌ها این بود که آنها "یادداشتی" را امضا کرده و در آن خواهان اصلاحات قانون اساسی و اصلاحات سیاسی و دینی شده بودند.
این روزنامه نوشت، پس از اینکه محمد بن نایف در سال ۲۰۱۵ به ولیعهدی رسید العتیبی به عربستان بازگشت اما موج بازداشت‌های صورت گرفته توسط محمد بن سلمان علیه نزدیکان محمد بن نایف و طرف‌های دیگر در داخل خاندان حاکم، العتیبی را مجبور کرد که بار دیگر عربستان را ترک کند.
همچنین احمد بن راشد، از افراد آکادمیک و یک پژوهشگر است که در تبعیدگاه خودخواسته در استانبول زندگی می‌کند چرا که نام وی نیز در لیست بازداشت‌های دستگاه امنیت عربستان که وابسته به محمد بن سلمان است، درج شده است.
العربی الجدید همچنین افزود، پیشتر نیز مسؤولان عربستانی احمد بن راشد بن سعید را چندین بار در پی انتقادهایش از شبکه‌های العربیه و MBC و همبستگی‌اش با قربانیان کشتارهای صورت گرفته در میدان الرابعة العدویة مصر پس از برکناری محمد مرسی و همچنین حمایت‌هایش از مقاومت فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل بازداشت کرده بودند.
این روزنامه نوشت: از بین افراد فراری از عربستان، عبدالرحمان دمشقیه، مبلغ لبنانی است که به دستگاه‌های امنیتی دولتی عربستان در دوره نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور اسبق عربستان و پسرش محمد بن نایف نزدیک بود و وی پس از درج نامش در لیست‌های بازداشت، به لندن گریخت و در انگلیس اقامت دائم دارد.
عربستان روزنامه بازداشت‌ها بازداشت خاشقچی العتیبی افراد گزارش تبعیدگاه الجدید العربی نزدیک سلمان بازداشت‌های عربستانی گذشته اینکه همچنین توانست جریان ایالات متحده گرفته اصلاحات فراری دستگاه خودخواسته ولیعهد سپتامبر همراه الزامل اعضای