برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی از زندگی صحابه پیامبر و ائمه(ع) وجود ندارد و زندگی‌نامه روشنی از آنها نوشته نشده است،‌ گفت: نباید اجازه دهیم که یاران امام خمینی(ره) هم به سرنوشت صحابه پیامبر(ص) و ائمه(ع) دچار شوند.

مازندمجلس:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی امشب در مراسم گرامیداشت شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی در مسجد امیر المومنین(ع) اظهار کرد: به زندگی یاران پیامبر(ص) و ائمه(ع) توجه کافی نشده است و ما حتی تاریخ فوت بعضی از این یاران را نمی‌دانیم. وقتی هم که ندانیم آنها چگونه زندگی کرده‌اند، نمی‌توانیم از آنها برای خود الگویی داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: ما اکنون نباید اجازه دهیم چنین سرنوشتی برای یاران امام خمینی(ره) رقم بخورد. باید نقش هر کس را همان‌طور که بوده است، بیان کنیم؛ مخصوصاً این روزها و سال‌ها که دست ما از نسل اول انقلاب خالی می‌شود و با از دست دادن آنها ما دایره‌المعارفی از اطلاعات را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به این مسأله توجه نکنیم اصل حوادث به درستی تعریف نشده، نقش افراد به دروغ نقل می‌شود و حب و بغض‌ها افراد را کوچک و بزرگ می‌کند.

سیدحسن خمینی در ادامه با بیان داشت: امام(ره) از نزدیکان مرحوم کاشانی بود و از طرف آیت‌الله بروجردی هم با شاه ملاقاتی داشت و همین ویژگی‌ها باعث شد امام (ره) بتواند همانند سیاست‌مداری چیره‌دست انقلاب را به پیروزی برساند.

وی در ادامه با اشاره به این که یاران امام (ره) از مبارزه برای خود به دنبال طمعی نبودند، اظهار داشت: عده‌ای مومنین بعد فتح هستند که به امید غنائم می‌آیند و وقتی کار سخت شود، می‌روند اما یاران امام(ره) به امید قدرت سیاسی، منزلت اجتماعی و نان و نوایی برای خود نبودند چون در آن سال‌ها خبری از اینها نبود. یکی از نزدیک‌ترین دوستان امام (ره) حاج شیخ حسن صانعی یک بار به من گفت که من و پدرت روزها را به شب می‌رساندیم و چشم‌مان به در خشک می‌شد که کسی به ما سلام کند.

یادگار امام (ره) ادامه داد: این یاران امام (ره) آماده بودند و مرد روزهای مصیبت، سختی و غربت امام(ره) بودند. بسیاری از این مصیبت‌ها هم از ناحیه مقدسان بود. آنها ظرف آب فرزند امام(ره) را هم آب کشیدند. امام ره) می‌گفت خون دلی که از اینها خورده از هیچ کس دیگری نخورده است. با این وجود مقاومت یاران امام(ره) در مقابل این مقدس‌ها سخت‌تر بود. وقتی امام(ره) به نجف رفت همه جمع شدند که بگویند این سید بی‌سواد است. البته نمی‌گویم که همه آنها عامل ساواک بودند؛ بعضی‌ها ساواک در درون‌شان بود. در این شرایط یارانی که مقاومت کردند معدود بودند و چوب طعن و نفرین آنها را خوردند. دوران مبارزه، دوران سخت زندان، تبعید، شکنجه و اعدام بود.

سیدحسن خمینی با بیان این که شهید اشرفی اصفهانی از شاگردان و یاران امام (ره) و از مومنین قبل از فتح بود، گفت: ما وظیفه داریم یاران امام (ره) را با ویژگی‌هایشان را به آیندگان بشناسانیم. ما باید آن‌ها را همان‌گونه که بودند، معرفی کنیم.

وی در پایان گفت: جامعه با تمام فراز و فرودی که داشته باید با همین انسجام و وحدت راه خود را ادامه داده و مشکلات را پشت‌سر بگذارد. اگر همه با هم باشیم می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.

۲۷۲۱۶

یاران ادامه خمینی سیدحسن باشیم مشکلات مومنین مبارزه نبودند اینها دوران ساواک مقاومت افراد روزها اشرفی آیت‌الله اصفهانی اظهار سال‌ها زندگی انقلاب