برگزیده ها
جزیره ای عمل کردن راهکار ساماندهی کودکان کار نیست

مازندمجلس: تهران-ایرنا- مسئولان دولتی در کنار اعضای سازمان های مردم نهاد برای اتخاذ راهکاری که بتوانند بهترین و بیشترین کمکهای اجتماعی را برای کودکان کار به همراه داشته باشد، گفت و گو کردند.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، شامگاه چهارشنبه «روزبه کردونی» مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، «رضا قدیمی»مدیر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، «فاطمه اشرفی»مدیر عامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده،«مظفر الوندی»دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک،«سیاوش شهریور» معاونت اجتماعی استانداری تهران در محل شبکه یاری کودکان با تعدادی از نمایندگان سمن هایی که در خصوص کودکان کار تلاش می کنند در گفت و گویی دوستانه هریک از طرفین دیدگاههای خود را در فضایی دوستانه در خصوص موضوع کودکان کار و ساماندهی آنان بیان کردند.
موضوع این نشست نقد و بررسی مصوبه شورای اجتماعی کشور (طرح جمع آوری کودکان) بود که در روزهای اخیر با مخالفت فعالان مدنی در حوزه کار کودک مواجه شده است.

** سال 92 فاقد یک برنامه مشخص در خصوص کودکان کار بودیم
«سیاوش شهریور» معاونت اجتماعی استانداری تهران در ابتدای این نشست گفت: دولت تدبیر و امید وقتی که سال 92 مسئولیت امور را به دست گرفت ،ما فاقد یک پروپوزال مشخص فراگیر و جامع بودیم که بتوانیم همه نهادها و سازمانها را ذیل یک اقدام مشترک و قانونی جمع کنیم و از آنها بخواهیم که در حوزه آسیب ها دخالت کنند.
وی اظهار داشت: همه دستگاهها گزارش می دادند اصل قانون(مر قانون) را انجام می دهیم،ما به این نتیجه رسیدیم که تهران از نبود یک دستورالعمل جمعی رنج می برد زیرا همه دستگاهها به شکل جزیره ای عمل می کنند.
شهریور ادامه داد: بنابراین ایده ای شکل گرفت که بیاییم نگاهمان را قانونی تر،منطقی تر و موثرتر کنیم اما در همان دوره با دیدگاههای متفاوتی روبرو بودیم که طی شش ماه با استفاده از همه دستگاهها از پلیس تا اورژانس و بهزیستی وظایف را احصا کردیم و طرحی بنام 'فوریت های خدمات اجتماعی' را تدوین کردیم تا بتوانیم موثرتر واقع شویم.
شهریور گفت: از موضوعاتی که باید ساماندهی می شد افراد در راه مانده، سالمندان، معلولان، متکدیان ، معتادان و همه افرادی که بی حمایت در شهر مانده اند می توانند به مرکز خدمات اجتماعی مراجعه کنند تا بتوانند به شکل های گوناگون ارائه خدمات شوند.
به گفته معاونت اجتماعی استانداری، این مرکز می توانست صدای این افراد مشکل دار را بشنود؛این طرح نوشته شد و همه بخش ها دیده شد و همه ذیل این برنامه مصوب شد و رهبری هم این طرح را پذیرفتند تا همه بیایند و مسئولیت را بپذیرند.
شهریور گفت: در عمل ما دچار مشکل کارگزاری شدیم نه مشکل ساختاری ،هم اکنون 700 سمن در کشور فعال هستند در صورتی که در آن روزها 138 سمن در کشور فعالیت می کرد؛ خوشبختانه نگاه به سازمان های مردم نهاد بهبود یافته است.
وی توضیح داد: ظرفیت هایی که آن موقع شکل گرفته بود را نمی شناختیم و بحث ما آن موقع کودکان کار نبود فقط کودکانی بودند که سر چهار راه بودند که در معرض آسیب قر ار داشتند.و انزمان به دنبال راه حل مثبت بودیم.
وی گفت: هم اکنون اعلام می کنند 12تا17هزار معتاد متجاهر را در سطح شهر جمع آوری و سم زدایی کردیم ،بعد آمدیم سراغ متکدیان.
وی ادامه داد: موضوعی که باعث شکل گیری یک سوء تفاهم شد این بود روزی که استاندار دستور این کار را داد اگر قرار بود کودکی را جذب کنیم نیاز به مددکار بهزیستی بود که به کودکان کار توهین نشود که گفتند ما به کودکان کار، کاری نداریم و تنها سراغ کودکانی می رویم که سر چهار راهها گدایی می کنند.
وی گفت: تردیدی نیست که همه می خواهیم این طرح ها در شرایط خوبی اجرایی شود.باید برای اجرای این موضوع فکر اساسی شود زیرا فقر در جامعه افزایش یافته است و باید کاری کرد.

** این درد مشترک هرگز به صورت جداگانه درمان نمی شود
مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: در موضوع آسیب های اجتماعی، همه ما در یک کشتی هستیم و این درد مشترک هرگز بصورت جداگانه درمان نمی شود.
روزبه کردونی گفت: اگر پیشنهادی می دهیم برای این است که بتوانیم با همفکری به مدل مناسب برسیم
وی افزود: سال 78 آیین نامه ساماندهی متکدیان مصوبه شورای عالی اداری کشور بود که بر اساس آن چند دستگاه وظیفه داشتند که متکدی را مشخص کنند.
کردونی گفت: در آن آیین نامه ذکر شده بود افراد بی خانمان بی سرپرست، در راه مانده متواری و متکدیان حرفه ای هستند که در این چارچوب وظایفی را برای ساماندهی آنها مشخص شده بود. بر اساس ماده 'سه' آیین نامه یاد شده، شهرداری موظف است برای شناسایی، جمع آوری و تحویل این افراد به اردوگاه اقدام کند.
مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت کار افزود: همچنین بهزیستی موظف به نگهداری است در ماده 15 این آیین نامه آمده است که وزارت کشور مسئول اجرای آن است.
به گفته کردونی،در صورتی که نظام آماری داشته باشیم که اگر متکدیان جمع آوری شوند باید ثبت شده باشند.در سال 84 ، هیات دولت آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی را تصویب می کند که در این آیین نامه وزارت رفاه وقت مسئول هماهنگی می شود و چندین وظیفه برای دستگاهها مشخص می شوند که موضوع ساماندهی (شناسایی جذب و پذیرش کودکان ) را پیگیری کنند.
کردونی اظهار داشت: بر اساس ماده 2 آیین نامه یاد شده، سازمان بهزیستی موظف است با تشکل های غیر دولتی با استفاده از مددکار به شناسایی جذب و توانمند سازی کودکان کار اقدام کند.
وی گفت: رئیس جمهوری در سال 92 که مسئولیت اداره امور کشور را بر عهده گرفت، اعلام کرد که کشور را در بدترین شرایط آسیب های اجتماعی تحویل گرفتیم.
کردونی یادآور شد: طی هشت سال دولتهای نهم و دهم حتی یک جلسه هم برای ساماندهی کودکان کار برگزار نشد.
وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی یک شبه درست نمی شود، افزود: از روز نخست نقدهایی به آیین نامه داشتیم که گفتیم اجرا و اصلاح شود و تیمی این اصلاحات را انجام دهند.
وی تصریح کرد: شنبه آینده آیین نامه اصلاحی به فعالان مدنی را ارسال می کنیم که در مدت یک هفته در خصوص آن نظر بدهند و ظرف یکماه این آیین نامه اصلاح شود.
کردونی گفت:شورای اجتماعی کشور مصوبه ای دارد مبنی بر راه اندازی مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی شهر تهران که در سال 93 وزیر کشور نامه ای به استاندار وقت تهران می نویسد با استناد به مصوبه شورای اجتماعی و با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری کشور که آیین نامه ساماندهی متکدیان می شود.
وی گفت: در لایحه فوریت ها به همه موارد آیین نامه اشاره شده از جمله متکدیان و کودکان خیابانی که از مرداد ماه امسال فرمانداری تهران با استناد به نامه وزیر کشور به استاندار کارگروهی را تشکیل می دهد و برای جمع آوری متکدیان و معتادان متجاهر تصمیم می گیرد و اقداماتی را صورت می دهد که این شرح مستندات قانونی است.
این مقام مسئول ادامه داد: در نشست هفته گذشته بر اساس یکی از مصوبات مقرر شد ساماندهی کودکان کار و خیابانی بر عهد سازمان بهزیستی و وزارت رفاه باشد که دیروز آن را اعلام کردم.
به گفته کردونی ،طبق آمار فرمانداری سه هزار نفر متکدی و بی خانمان جمع آوری شده بودند که از کل آنها 10درصد کودکان کار بودند،نسبت به 90درصد نظری نمی دهیم اما نسبت به 10درصد نقد داشتیم که کودکان کار و خیابان شامل این طرح می شدند.
کردونی گفت:توافق صورت گرفت الان هم با همفکری و هم اندیشی به سمتی باید گام برداریم که سیاست مدونی داشته باشیم.

** کودکان خیابان توسط باندها هدایت می شوند
«رضا قدیمی»مدیر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: در سه هفته اخیر 50نشست داشتیم و اینکه این کودکان توسط باندها هدایت می شوند.
به گزارش ایرنا، در نشستی که هفته گذشته در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد،فعالان مدنی این موضوع را بشدت تکذیب کردند.
وی اظهار داشت: نمایندگان شهرداری به طور شبانه روزی با این افراد سرو کار دارند.دو مرکز داریم که یکی در لویزان و دیگری در اسلامشهر است که از متکدیان مرد و زن به طور جداگانه نگهداری می کند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری از همه طرح ها بی اطلاع و تنها نقش مجری را بر عهده دارد ، بیان داشت: ما وظیفه ذاتی خود را انجام می دهیم و کاری با طرح نداریم. ساماندهی متکدیان با شهرداری است که از طریق سازمان خدمات اجتماعی آن را انجام می دهد.
قدیمی افزود: در نشست هایی که با استاندار تهران داشتیم گزارشی مبنی بر تغییر چهره شهر دادیم و کاری با کار کودکان در کارگاهها و کوره پزخانه ها نداریم.؛در موضوع جذب جامعه هدف، فقط متکدیان شهر تهران هستند.
وی توضیح داد: متکدیان به طور عام شهر تهران را برای حرفه گدایی انتخاب می کنند؛ زیرا بدون زحمت کار هم هست و از عواطف مردم نهایت استفاده را می کنند.
وی ادامه داد: آمار دقیقی داریم در برخی استان ها، برخی روستاها با 600 خانوار به طور کامل خالی شده و این خانواده ها کودکان را برای گدایی راهی شهر تهران می کنند ؛ فرقی نمی کند هر کسی که انصاف داشته باشد باید برای ممانعت از این کار همکاری کند.
وی گفت:همکاران ما در وزارت کار وظیفه توانمند سازی دارند ما نافی آن نیستیم اما ما نگران وضعیت شهر هستیم، امروز یکهزار جذب مددجو داشتیم که 800 نفر معتاد بودند که در بین آنها پدر و مادرهایی بودند که معتادند و این باعث شرمندگی است که پس از 40سال در تهران 12 هزار کارتن خواب داریم.
وی اظهار کرد: آیین نامه ها و قوانین خوب هستند اما به طور یقین خوب اجرا نشده اند که با چنین شرایطی مواجه هستیم.
به گفته وی، این طرح می گوید جای کودک سر چهار راه نیست،کودکانی را مددکاران جذب می کنند که 90درصد مورد آزار جنسی قرار می گیرند ، هیچ انسانی نمی تواند چشمان خود را ببندد و تنها به زدن حرفهای زیبا اکتفا کند.
مدیر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: هم اکنون سه هزار نفر جمع شدند که 90درصد آنها معتادان متجاهر بودند.

** اگر دولت از سال 75 به فکر چاره بود امروز با چنین معضلی مواجه نبودیم
'خجسته حسینی پور' یک فعال سمن در این نشست گفت: موضوع کودکان کار از سال 75 پدید آمد و اگر دولت وقت به این فکر بود هم اکنون با این معضل مواجه نبودیم.
وی با طرح این پرسش که چرا کودک کار و خیابانی در کلان شهرها داریم، گفت: اگر همان زمان با فعالان مدنی همفکری می کردند و از حضور سمن ها استقبال می کردند کار به اینجا نمی کشید.
حسینی پور گفت: سال 81 همایشی در محله شهید محلاتی برگزار کردیم که در آن سمینار یک روزه کارشناس بهزیستی اعلام کرد 25تا 30هزار کودک کار داریم؛ همان موقع پیشنهاد دادیم که تعداد کم است و ما می توانیم در کنار شما موضوع را حل کنیم اما از تجارب ما هم استفاده نکردید.
وی یادآور شد: اگر الان می گویید 300 بچه جمع شده، بنابراین دولت باید جلوی ورود پناهندگان را بگیرد، دولت باید برنامه مشخصی برای پناهجویان داشته باشد که خانواده ها نتوانند بیایند؛ زیرا آمدن آنها هم برای دولت و هم بر گردن ملت فشار است.
وی گفت: دیوار شکسته، نبود اعتماد بین دولت و جامعه فعالان مدنی را باید ترمیم کنیم تا بتوانیم بجایی برسیم.
وی گفت: از زمانی که اعلام شده آموزش کودکان در ایران رایگان است تعداد زیادی کودک وارد کشور شده است و این افزایش را از متقاضی انجمن خودمان متوجه می شویم که جدید هستند و دارند وارد می شوند.
حسینی پور تاکید کرد: راهکار در این است که باید به علل اساسی پرداخته شود که بر عهده دولت است و فعالان مدنی می توانند در کنار شما باشند.

** حضور مسئولان دولتی در کنار فعالان مدنی خوب است
«فاطمه اشرفی»مدیر عامل انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده گفت: حضور همه مسئولان در شبکه یاری کودکان را باید به فال نیک گرفت.
وی یادآور شد: ما نیازمند بازتعریف موضوع کودک کار و خیابان هستیم . این موضوع در بحث مفاهیم و کلمات از بحث دستگیری تا بحث ساماندهی هنوز ضعیف هستیم و شاخصی برای برنامه ریزی های کوتاه، میان و بلند مدت نداریم ؛ به همان نسبت به شدت با چالش بین بخشی بین دستگاه های دولتی و غیر دولتی و دانشگاهی مواجه هستیم.
اشرفی ادامه داد: ضرورت تقسیم بندی کودکان و تعریف اولویت آنها از وضعیت کودکان با شرایط خانوادگی ضرورت دارد که باید انجام شود؛ بر اساس طبقه بندی کودکان و برای هر سن و هر طبقه برنامه ای ویژه و بسته های حمایت اجتماعی باید تدوین شود.
وی یادآور شد: دسترسی به آموزش رایگان و حمایت های جانبی است که دولت باید روی این موضوع کار کنند.وقتی که کودک وارد مدرسه می شود باید پولی داشته باشد تا کتاب و لوازم جانبی بخرد که در عمل به دلیل هزینه بالا از رفتن به مدرسه منصرف می شود.
وی افزود: بنابراین اگر اعلام کنیم (شعار بدهیم) دسترسی به آموزش فراهم شده اما حمایت های جانبی را نداشته باشیم راه به جایی نمی بریم.
وی گفت: بارها از پوشش بیمه فراگیر برای گروههای محروم جامعه صحبت شده است اما این کافی نیست ؛پوشش بیمه یک تا دو درصد گروههای محروم را در بر می گیرد و حدود 98درصد هنوز تحت پوشش نیستند، بسیاری از این کودکان دارای مادر معلول یا خواهر و پدر سرطانی و یا پدر از کار افتاده هستند که برای خرج شکم خانواده باید کار کنند.
اشرفی گفت: میزان یارانه های حمایتی برای این افراد باید چند برابر شود، همچنین ایجاد سامانه متمرکز اطلاعاتی دستگاههای دولتی و غیر دولتی ضروری است.
وی با بیان اینکه در طرح جمع آوری سه هزار کودک گردآوری شده اند ،گفت:سه هزار کودک تحت پوشش موضوع این ماجرا است. همین الان سه هزار کودک آماده است و می توانیم از همین تعداد شروع کنیم که 70درصد کودک کار و خیابان هستند.
اشرفی ادامه داد: می توانیم همین الان نمایندگی غیر دولتی که آمادگی دارد این کودکان را که شناسایی شده اند ،برای شروع تعامل بخش دولتی و سمن ها ، ساماندهی کند.
وی با بیان اینکه شبکه یاری کودکان کار هم اکنون 12هزار و 200 کودک را تحت پوشش دارد، گفت: تشکیل بانک اطلاعات متمرکز از کودکان و ایجاد نظام جامع آماری به طوری که همه دستگاهها در آن نماینده داشته باشند ؛ ضروری است.
وی گفت:هم اکنون موضوع کودکان کار بخشی توسط شهرداری ،بهزیستی و بخش دیگری توسط استانداری مدیریت می شود؛ نظام متمرکز شرایط عادلانه به منابع را فراهم می کند؛ در کنار این بخش ها باید سازمان های غیر دولتی و موثر در حمایت اجتماعی فراگیر و پایدار بتوانیم واگذاری مسئولیت را به آنها انجام دهیم ،دولت در این قضیه نمی تواند ورود کند.
وی در خصوص مراحل اجرایی ساماندهی کودکان کار گفت:شناسایی، مددکاری، نیاز سنجی، اولویت بندی و تطبیق بسته های خدمات اجتماعی که وزارت رفاه آن را ارائه دهد که مبتنی بر برنامه هدفمند و مشخصی برای توانمند سازی کودکان و خانواده ها باشد.
وی گفت: در موضوع نظارت پایدار بشدت دچار کمبود نظام ارزشیابی و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها و برنامه ها در کشور هستی؛ .یکماهه همه به این نتیجه رسیده اند که این طرح تبعات اجتماعی سیاسی و امنیتی و بین المللی دارد اما هنوز یک مجموعه دیگر اعتقاد دارد که باید اجرا شود.

** کودکان نیاز به حمایت ها مددکاری دارند
«کیهان ضیایی مهر» فعال حوزه کودکان کار گفت: کودکان کار نیاز به حمایت مددکاری و برنامه های دراز مدت دارند.
وی گفت: سال های طولانی است (37سال) در حوزه کودکان کار تلاش می کنم و به طور تقریب سه سال است که آسوده تر فعالیت می کنیم و چه بپذیریم و چه نپذیریم بهترین توانمندی در حوزه کار کودک در میان سمن ها است.
وی تاکید کرد: آنچه باعث نجات کشور می شود توجه به سمن ها و تقویت آنها است.سمن ها حتی در سیاستگذاری در تقسیم اعتبارات دولتی می توانند نقش داشته باشند.
وی گفت: به عنوان فعال سازمان مردم نهاد(سمن)یکهزار و 500 کودک را پوشش حمایتی می دهیم حتی ظرفیت این فعالان حمایت از کودکان تا 50هزار کودک هم می رسد. حضور سمن ها سوسوی نجاتی برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه کودکان که سرمایه کشور هستند، خواهدبود.

**برای نخستین بار حرف واحدی شنیده می شود
«مظفر الوندی» دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، گفت: برای نخستین بار است که مسئولان دولتی و سمن ها حرف واحد می زنند و تصمیمات خوبی هم در حوزه کودکان کار اتخاذ می شود که جای تقدیر دارد .
الوند گفت: از منظر حقوق کودک اگر این کاری که انجام دادیم(جمع آوری کودکان کار در سطح شهر) مطابق ماده 45 قانون حمایت خانواده باشد، صحیح است. طبق این ماده هر تصمیم قضایی برای کودک باید بر اساس مصلحت کودکان باشد و پرسش این است که آیا کاری که امروز شده به مصلحت بوده یا نه؟
وی خطاب به فعالان مدنی در این نشست گفت: اکثر شما سابقه 20 ساله در این حوزه دارید و یکی از برجسته ترین ویژگی فعالان این حوزه آن است که بستر فعالیت شما کف خیابانها است و به همین دلیل آشنایی کامل به موضوع کودکان کار دارید.
وی تاکید کرد: کودک حتی اگر مجرم هم باشد به دلیل آنکه مسئولیت کیفری ندارد مورد دفاع است ، چه برسد به تکدی گری .اگر مبنا را این بگیرم که باید کودکان کار را جمع آوری کنیم مبنای قانونی هم درست نیست.کودک حتی اگر شیشه ماشینی را بشکند مسئولیت قانونی ندارد.
الوندی ادامه داد: بنابراین نوع نگاه ما مشکل دارد کسی نمی تواند بگوید ما نگاهمان نسبت به کودک مشکل ندارد. در بین تصمیم گیران و تصمیم سازان مشکل داریم.برخی از نمایندگان مجلس حتی کودک را نمی شناسند .
وی گفت: طرح جمع آوری از ابعاد مختلف قابل نقد است. خود شاهد فرار کودکان از دست ماموران بودم که صحنه ناخوشایندی بود.
وی ادامه داد: مشکل دیگر این است به عنوان مرجع ملی درباره این طرح یکبار از ما نظرخواهی نشده است، پژوهشگر برای کار تحقیقاتی پیشینه را مطالعه می کند بنابراین افراد زیادی در این حوزه هستند که می توانند موثر باشند که به نظر آنها توجهی نشده است؛ بنابراین این کار فاقد سابقه دیدگاههای مختلف هم هست.
وی یادآور شد: نهادهایی که به این کار پرداختند دنبال روکش بودند زیرا این کار از نظر علمی و تجربی درست نبود.وقتی از منظر مختلف نگاه می کنیم مشاهده می شود که قانون برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی را مکلف به موضوع ساماندهی کودکان کار کرده است.همه قصور داشتیم و باید بپذیریم. فکر می کردیم کار خوب دارد، انجام می شود.
الوند ادامه داد: بنابراین مبنای ما آیین نامه شورا است و تا زمانی که نرویم منشا کودک خیابانی را بررسی کنیم این کودکان دوباره به خیابان بر می گردند.
وی گفت: اگر شهرداری خیلی توانمند است بسیار خوب، در برخی از محلات کودکان ایرانی و افغان کار می کنند، بروند به آنها برسند. این کودکان کارت شهرداری هم دارند،حقوق می گیرند و سیستم هم دارند آنجا را فکری برایش بکنند.
وی تاکید کرد: در مورد کودک هیچ توجهی نداریم ،حقوق کودک منشا حقوق شهروندی دارد اگر کودکی به هر دلیلی وارد ایران شد(فرض کنید میانمار همسایه ما بود و کودکان میانماری وارد ایران می شدند)در آن صورت چه باید می کردیم؟
وی گفت: متن دستورالعمل های قانونی است که اجرا نشده است.وزارت کشور بحث کودک را از آسیب اجتماعی جدا کند و در حوزه خودش بررسی شود.با سیستم اداری معمولی نمی شود موضوع ساماندهی کودکان را پیگیری کرد و این مهم نیاز به دبیرخانه مستقل دارد که هر هفته این موضوع را بررسی کنند.
وی گفت: شبیه این مدل در استان های دیگر اجرا شده است. در شهر سازی ساماندهی از کودکان کار را انجام دادند و حمایت را از محل زندگی آنها شروع کرده اند.
وی گفت: هم اکنون یک سمن در محله دروازه غار تهران خدمات به کودکان ارائه می دهد اما اندازه این خدمات با توجه به ابعاد منطقه کافی نیست. اگر در آن محل مداخلات را انجام دهیم و نیاز به راهکار است که باید ارائه دهیم .با همه مشکلی که آیین نامه دارد اما می توان بر روی آن اصلاحات انجام شود.
وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی مراحل شبه خانواده را باید تسهیل کند. سمن ها باید حضور بیشتری در تصمیم گیری ها داشته باشد .نوع نگاه به موضوع مهم است .
الوند گفت: نهاد مرجع حقوق کودک باید به سازمان ملل گزارش دهد و در این گزارش باید حرفی برای گفتن داشته باشد.قانون خوب است اما بد اجرا می شود.

** دغدغه همه ما موضوع کودکان است
یک فعال مدنی در این نشست گفت: بی تردید نگرانی همه ما موضوع کودکان کار و خیابان است.
«قاسم حسنی» گفت: چکار می توان انجام داد ، در منطقه ای زندگی می کنیم که از یک سو عراق و سوریه و از سوی دیگر افغانستان و پاکستان در کنار ما هستند.
به گفته این فعال حوزه کار کودک، کار کودک را از دو منظر باید نگاه کنیم مبدا و مقصد.گر چه شما(بخش دولتی) می توانید تاثیر گذار در مبدا باشید به طوری که چه کنیم که کودکی وارد نشود و اگر شد از کدام فیلتر عبور کند.
وی ادامه داد: کار کودک را در مقصد بپذیریم که این پدیده وجود دارد و انکارش نمی توانیم بکنیم. در جهانی زندگی می کنیم که بسیاری از کشورها کار کودک دارند اما نگاه حمایتی و انسانی به آن دارند. ما مصوبه سال 84 (ساماندهی کودکان کار)را داریم که در خصوص آن کار زیادی شده است.
وی گفت: پیشنهاد مشخص این است که طرح مددکاری سیار و ایستگاههای حمایتی به نزدیکترین جا برای کودکان ایجاد کنیم.

**پاک کردن صورت مسئله‌ کارکودکان
«شری نجفی»مدیرعامل انجمن یاری کودکان در معرض خطر در این نشست گفت: این رویکرد (جمع آوری کودکان)سالها است که ‌تکرار شده و راه به‌ جایی نبرده ‌است.
وی با اشاره به مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت کار گفت: شما ‌حتی ‌اگر یک دوره‌ چهارساله در‌این ‌سمت مهم و حساس باشید، با توجه به ‌اینکه بودجه خوبی ‌در حیطه اختیار شما قرار دارد؛ چرا یک‌ طرح پژوهشی پایدار با نظر کارشناسان ‌بیرون‌ سازمانی ‌خود برای‌ حل ‌مسائل‌ کودکان ‌کار و خیابان طراحی ‌و اجرا نمی کنید؟ تا بودجه ‌های ‌اختصاص‌ یافته با دست ‌به‌ دست چرخیدن در دیگر‌ سازمان هایی نظیر بهزیستی ‌و کم شدن‌ آن،‌حل‌ مسائل ریشه‌ای فقر به فراموشی سپرده نشود و یک مدل اجرایی ‌درست ‌حل ‌این ‌مسئله‌‌ در کشور وجود داشته باشد که‌ کودکان بی‌پناه، در به در طرحهای موقت‌‌‌ بی‌پایه و اساس و در پاس‌دهی ‌مسئولان‌ متفاوت‌‌ قرار نگیرند؟!
وی گفت: به حاشیه بردن و شفاف نکردن ‌اشتباه است و این بار با نام طرح‌ ساماندهی ‌متکدیانی ‌که ‌از کرات دیگر نیامده‌اند تا گدایی‌ کنند بلکه فقر شدید و بی‌ توجهی عامل اصلی و ریشه‌ تکدی ‌گری ‌است حتی ‌اگر فرهنگ ‌تکدی‌ گری ‌درخانواده‌ای نهادینه شده باشد به حاشیه بردن و پاک کردن صورت مسئله است!

** کلام آخر
به گزارش ایرنا، هر گونه گفت و گویی را باید به فال نیک گرفت.در حالیکه دولتهای یازدهم و دوازدهم تعامل بیشتری نسبت به سایر دولتها با سازمان های مردم نهاد دارند اما هنوز این تعامل جای بیشتری را می طلبد.
شامگاه گذشته مسئولان دولتی در کنار سمن ها نشستند و خواستار همفکری با آنان در خصوص ساماندهی کودکان کار شدند.
در دورانی از تاریخ بسر می بریم که رئیس دولت منشور حقوق شهروندی را آذرماه سال 95 ارائه داده است.
بر اساس ماده 'چهار' حقوق شهروندی، حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب از جمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.'
و تردیدی نیست همه فعالان مدنی و مسئولان دولتی خواستار تحقق چنین اهدافی هستند.
حال که با همدلی و صدای واحد فعالان مدنی در کارگروه فرمانداری تهران مصوب شده است ساماندهی کودکان کار و خیابان به عهده بهزیستی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باشد شایسته است همه دستگاه های اجرایی با پایبندی به این مصوبه و با کمک سازمان های مردم نهاد سیاست هلی مناسب برای کودکان کار و خیابان اجرا کنند.

اقتصام**9123** 6075*گزارش: زهره دریغ گفتار**انتشار: زهرا هجینی نژاد

اقتصاد

سمن ها

نشست با مسئولان

کودکان کار

کودکان اجتماعی موضوع ساماندهی تهران دولتی خدمات متکدیان فعالان حمایت بهزیستی وزارت ادامه شهرداری دارند خیابان برنامه کردونی گزارش اکنون مسئولان مصوبه افراد بنابراین مسئولیت تاکید هستیم خانواده داریم باشند اعلام قانونی داشتیم شناسایی یادآور قانون افزود اینکه خیابانی تصمیم کردیم ارائه نداریم دستگاهها اشرفی شهریور شورای مواجه بتوانیم انجمن اشاره توانیم همفکری توانند وظیفه استاندار اجرایی شرایط توانمند استانداری جامعه مددکاری استفاده حمایتی بودیم بررسی اظهار شهروندی مختلف توجهی زیادی حسینی تعداد آموزش اداری معاون بیشتری مسئول زندگی باشیم برگزار سیاست جانبی پایدار تعامل متمرکز دادیم 90درصد گذشته ایجاد تواند الوند امروز بپذیریم فرمانداری ندارد دستگاه یافته فعالیت الوندی اقدام متجاهر قدیمی معتادان مانده فراگیر مشترک دیدگاههای فوریت معاونت نمایندگان کودکی کودکانی جداگانه راهکار گدایی ایرنا تعاون اجرای بسیاری محروم دوستانه باشید بودجه گروههای حاشیه خواستار ضرورت جزیره رایگان تقسیم اولویت مدرسه دسترسی فراهم سیاوش مصلحت فاطمه نخستین سابقه دارید مبنای روزبه عنوان سیستم کنوانسیون ابعاد ضروری شامگاه مراحل پناهنده نظارت منطقه نبودیم معتاد دولتهای جمهوری مددکار مسائل دنبال داشتند استناد اصلاحات اصلاح پیگیری تردیدی افزایش خانمان متکدی درمان تحویل همچنین آماری اساسی نگهداری تشکیل ظرفیت دستورالعمل نگاهمان انسانی گیرند مناسب نتیجه مشخصی دادند پیشنهاد یکهزار موثرتر باندها صورتی 10درصد توضیح هدایت دیگری وضعیت استان تدوین زمانی