برگزیده ها
ترامپ، ایران و برجام؛

اختصاصی مازندمجلس: ترامپ؛ "هر وقت بخواهم می توانم برجام را از بین ببرم." دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا؛ سخنان تندی را علیه ایران بر زبان اورد. سخنانی که میتوان انرا اغاز یک استراتژی نامید.

اختصاصی مازندمجلس: ترامپ؛  "هر وقت بخواهم می توانم برجام را از بین ببرم."

رونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا؛ سخنان تندی را علیه ایران بر زبان اورد. سخنانی که میتوان انرا اغاز یک استراتژی نامید.

مهمترین محورهایش عبارتند از؛ تهدید علیه برجام، دیکتاتور خواندن حکومت ایران، تروریست بودن ایران و حمایت از ان، حمله به سیاست های موشکی ایران، حمله به سپاه پاسداران، مطرح کردن خلیج عربی بجای خلیج فارس.

در این مورد مفروضات ذیل قابل تصور و تامل میباشد.

  1. ترامپ بر اساس احساسات و هیجانات سخن گفته و زیاد قابل اعتناء نمی باشد.
  2. ترامپ نه تاریخ میداند، نه حقوق بین الملل میداند، نه جغرافیا می شناسد و نه سیاستمدار لایقی برای امریکا محسوب می شود.
  3. ترامپ تحت تاثیر لابی های صهیونیزم و برخی از کشورهای عربی قرار داشته در نتیجه بدون ملاحظه ی منافع ملی امریکا سخن گفته است.
  4. ترامپ با هدف بسیج و همراهی دیگر کشورها و هم پیمانان امریکا قصد دارد اجماع جدیدی را علیه ایران به بهانه ی سیاست های موشکی و هسته ای ایجاد کرده تا در یک فرایند چهار ساله؛ به مهار ایران در منطقه منجر بشود. چرا که ایران یک خطر منطقه ای و بین المللی محسوب میشود.
  5. ترامپ خود بهتر از هر کسی می داند که برجام توافقی بی المللی است و یکجانبه از بین نمی رود اما میخواهد با این سخنان؛ ایران را تحریک و تهییج کند تا دولت ایران تحت فشار نیروهای افراطی با اتخاذ تصمیم عجولانه؛ با نقض برجام خود پیش قدم شده و زمینه ی ناخرسندی دولت های دیگر را در نظام بین الملل فراهم کند انوقت امریکاییها براحتی به اهداف مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

اینجانب معتقدم ترامپ هریک از جملاتش را شخصا انتخاب نکرده است تا احساسات و هیجاناتش در ان دخیل باشند. اما با احساسات و هیجانات ویژه خود انرا بیان کرده است.

ترامپ؛ نگفته است برجام را پاره و یا یکجانبه لغو می کنم بلکه در گام اول؛ طرح تجدید نظر در کنگره را مطرح کرد.  ثانیا گفته هر وقت بخواهم برجام را پاره خواهم کرد.

در واقع بلحاظ دیپلماسی؛ سیاست تطمیع وتهدید در ان وجود دارد که با هدف تحریک و تحریض ایران برای پیشگامی نقض برجام مطرح شده است. هم سیاست بسیار پیچیده است هم دیپلماسی.

بارها شنیدیم که ترامپ علیه برجام سخن گفته است چه در تبلیغات انتخاباتی و چه در منصب ریاست جمهوری؛  در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و ان اینکه؛ دولت روحانی و تیم مذاکره و توافق کننده برجام برهبری دکتر ظریف توانستند بخوبی از منافع ملت ایران در برجام دفاع کنند که اینگونه ترامپ و لابی های صهیونیزم را عصبانی کردند.

مواضع ترامپ و لابی صهیونیزم علیه برجام نشان می دهد که دولت روحانی و تیم مذاکره کننده به کشور، انقلاب، و نظام خدمت کردند نه خیانت، اگر خیانت بود افراطیون امریکا و صهیونیزم نه تنها مشکلی نداشتند بلکه با اشتیاق از ان استقبال می کردند.

در پایان یاد اور می شویم که ملت ایران برهبری ایت اله خامنه ای؛  هوشیارانه و تمام قد از کشور و منافع ملی خود حمایت می کند و از هیچ تهدیدی نمی هراسد.

 

روح اله صالحی. 21.  7.  96

 

ترامپ ایران و برجام؛هر وقت بخواهم می توانم برجام را از بین ببرم." دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا؛ سخنان تندی را علیه ایران بر زبان اورد. سخنانی که میتوان انرا اغاز یک استراتژی نامید.