برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- وزیر آموزش و پرورش در پیامی هفته‎ی پیوند اولیا و مربیان را تبریک گفت.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،وزیرآموزش و پرورش به مناسبت هفته‌ی پیوند اولیا و مربیان، پیامی صادر کرد.

متن پیام سیدمحمد بطحایی به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان

سلام و درود بر همکاران محترم، والدین گرامی و دانش‌آموزان عزیز

خانه و مدرسه دو بال شکوهمند پرواز در آسمان تربیت‌اند و «انجمن اولیا و مربیان»، مظهر همدلی، تعامل و همکاری در امر خطیر آموزش و پرورش نونهالان میهن اسلامی است. رسالت آموزشی و تربیتی والدین و مربیان، زمانی محقق می‌شود که با این همدلی و تعامل، فرصت شکوفایی دانش آموزان را فراهم آوریم. اهمیت انجمن اولیا و مربیان در این است که دو کانون اصلی تعلیم و تربیت را به یکدیگر متصل می‌سازد تا بر پایه‌ی اهداف، مفاهیم و تعاریف مشترک از پرورش فرزندان، مشارکت و همکاری داشته باشند، همچنانکه در سند تحول بنیادین نیز بر ارتقای جایگاه و نقش تربیتی خانواده و مشارکت اثربخش آن با نظام تعلیم و تربیت رسمی، تأکید فراوان شده است.

رویکرد اصلی و غالب وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌ی مشارکت والدین در مدارس؛ ایجاد و توسعه‌ی زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب برای مشارکت‌های همه‌جانبه‌ی خانواده به‌ویژه مشارکت‌های فکری، مشورتی، تخصصی و مهارتی است و از مطالبات جدی والدین؛ تعیین نقش واقعی و کارآمد جهت سهیم شدن آنان در اداره‌ی مدارس، مشارکت در تدوین برنامه‌های سالانه‌ی آموزشی و پرورشی، تصمیم‌گیری در امور مربوط، همکاری در اجرای فرایند‌ها و نظارت بر نحوه‌ی اجرای فعالیت‌هاست.

بدون تردید حضور جمعیت عظیم والدین گرامی، بادانش، تخصص و مهارت‌های متنوع، امکان مغتنمی برای رفع مشکلات و ارتقای کمّی و کیفی امور مدارس است و سازماندهی والدین علاقه‌مند بر اساس دانش و تخصص در کارگروه‌های تخصصی و مهارتی، تدبیری عالمانه و مشارکت‌جویانه است که آموزش و پرورش را در حصول به اهداف عالی یاری می‌کند. اصل تکریم والدین، اختیار و داوطلبانه بودن، رعایت قوانین ابلاغی و مدیریت انجمن اولیا و مربیان مدارس از موارد مهمی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد؛ بنابر این از مدیران محترم مدارس انتظار می‌رود بیش از هر چیز از ظرفیت فکری و مشورتی والدین در امر برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استفاده کنند و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مهارتی، زمینه‌ی ارائه‌ی مشارکت واقعی و بنیادی این عزیزان را فراهم آورند تا این مشارکت در طول برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ششم توسعه با جدیت کامل ادامه یابد.

امیدوارم در سایه‌ی همدلی، همراهی و همکاری فرهنگیان عزیز و والدین محترم، بستری مناسب برای آموزش‌و پرورش بهینه‌ی فرزندان عزیز کشورمان فراهم آید. برای همه‌ی شما عزیزان در این امر خطیر آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

 

والدین پرورش مشارکت مربیان مدارس همکاری اولیا فراهم مهارتی تخصصی آموزش محترم همدلی انجمن عزیزان مشورتی مشارکت‌های اجرای کارگروه‌های مناسب واقعی تصمیم‌گیری تربیت آموزشی تعامل گرامی مناسبت تربیتی تعلیم ارتقای فرزندان اهداف خانواده