برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- نشست خبری گشایش نمایشگاه «ارمنستان و ایران: خاطره یک سرزمین» صبح امروز 23 مهر 96 در موزه ملی ایران برگزار شد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در این نشست گفت: از یک سال قبل اقدامات لازم برای برگزاری این نمایشگاه را با همکاری ارمنستان و حمایت ویژه سفیر ارمنستان در ایران آغاز کردیم. د این نمایشگاه که روز سه‌شنبه 25 مهر 96 افتتاح می‌شود، 103 اثر از جمهوری ارمنستان از دوره پیش از میلاد تا دوره اورارتو در این نمایشگاه به‌نمایش در می‌آید. وی افزود: تلاش کردیم که 200 اثر از موزه ملی ایران را که قرابت و نزدیکی بیشتری به آثار موزه تاریخ ارمنستان دارند انتخاب کنیم. این آثار گاهی حتی آن‌قدر به‌هم شباهت دارند که تمایز قائل شدن بین آن‌ها بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه تا 27 دی برپاست افزود: علاقه‌مندان در این بازه زمانی در طول تمام ساعات کاری موزه ملی ایران می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. علاوه بر این نمایشگاه نشست‌های تخصصی با موضوع نمایشگاه برگزار می‌شود، همچنین شب فرهنگی ارمنستان نیز در موزه ملی برگزار می‌شود.

نوکنده با اشاره به اینکه در طول 80 سال فعالیت موزه ملی ایران فقط 4 اثر از کشورهای دیگر در موزه ملی به نمایش درآمده، گفت: این نمایشگاه فرصتی تاریخی برای موزه است زیرا 103 شی تاریخی از ارمنستان به مدت 3 ماه در آن به‌نمایش درمی‌آید.

وی  از برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار تاریخی موزه کیان‌جو کره جنوبی از 13 آبان و نمایشگاه لوور از 15 اسفند 96 خبر داد تصریح کرد: روند برگزاری این نمایشگاه‌های خارجی در موزه ملی ادامه خواهد داشت و در حال مذاکره با سایر کشورها نیز برای برگزاری چنین نمایشگاه‌های مشترکی هستیم. موزه‌های ملی در دنیا وظیفه دارند که بین فرهنگ‌ها گفت‌وگو ایجاد کنند و در این میان هیچ گفت‌وگویی روشن‌تر و گویا‌تر از آثار تاریخی نیست.

 

نمایشگاه ارمنستان تاریخی برگزاری دارند برگزار اینکه نمایشگاه‌های کردیم نوکنده به‌نمایش افزود