برگزیده ها
نگاه دنیا نسبت به زن ایرانی و هنر او بسیار محدود و غیر واقعی است /  بیگانگی نسل جدید با هنر تذهیب

مازندمجلس: مریم زینتی فارغ التحصيل رشته گرافيك ، عضو انجمن نگارگري ايران و یکی از بانوان قران پژوه است . که تاکنون بیش از 30 نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله فرانسه، امارات ،روسيه و آلمان برگزار کرده است.

مازندمجلس: مریم زینتی فارغ التحصيل رشته گرافيك ، عضو انجمن نگارگري ايران و یکی از بانوان قران پژوه است . او که متولد سال 1355 است تاکنون بیش از 30 نمایشگاه گروهی و انفرادی در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله فرانسه، امارات ، روسيه و آلمان برگزار کرده است. زینتی همچنین یکی از بانوان تذهیب‌کار و نگارگر ایرانی است که با مجموعه‌ای از آثار خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارد.

این بانوی هنرمند ایرانی که با خبرنگار هنرنیوز گفتگو  می کرد درباره برخورد مخاطبان بین‌المللی با نمایشگاهش می‌گوید: نگاه دنیا نسبت به توانمندیهای زن ایرانی بسیار محدود است، آنها تصور می‌کنند با آثار استادانم در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنم و زن جوان ايراني توانایی خلق این آثار را ندارد.

او درباره علاقه‌مند شدن به هنر تذهیب می‌گوید: این هنر از لچک و ترنج‌های فرش تا شمسه‌ها و طراحی کتاب‌های قرآن و دیوان اشعار با زندگي ايراني آميخته است ، اگر چه این هنر در زندگی روزمره مان جاری است اما با شکل اجرای آن و سختی‌هایی که دارد بیگانه‌ایم، من زماني كه با هنر تذهيب آشنا شدم به نوعی دلبسته این هنر شدم كه گويا گمشده خودم را پيدا كردم .

تلمذ نزد اساتيد بزرگ و برجسته نگارگري / بیگانگی نسل جدید با هنر تذهیب

این بانوی نگارگر درباره چالش‌هایی که این روزها هنر تدهیب با آن روبه‌رو است توضیح داد: در حال حاضر با توجه به پیشینه این هنر در کشور ما، تذهیب دیگر به نقطه کمال خود رسیده‌ و در دنيا يگانه است . استادان به نامی هم در این زمینه در ایران مشغول به فعالیتند اما چالش این هنر اين است كه آنچنان که باید به هنر دوستان معرفی نشده و نسل جديد با آن غريبه هستند از طرف دیگر به دلیل جزئیات فراوانی که دارد، به دقت و ظرافت نیازمند است و مردم این روزها، مردم صبوری نیستند و به همین دلیل شاید از میان 20 هنرجویی که وارد این رشته می‌شوند، دو نفر می‌توانند به صورت حرفه‌ای ماندگار باشند.

زینتی در ادامه از عدم نوآوری در این هنر به عنوان چالش دیگر نام برد و اضافه کرد : تذهیب دوره‌ها وًسبكهاي مختلفی را تاکنون پشت سر گذاشته که هر یک از این دوره‌ها هم به گونه‌ای بروز دهنده حالات و روحیات هنرمندان آن عصر و دوره بوده‌اند. ما دوره‌های سلجوقی، تیموری، صفوی و قاجار را پشت سر گذاشته‌ایم و در هر دوره نیز کامل‌تر شده‌ایم تا به این عصر رسیده‌ایم که می‌توان آن را بالاترین حد دانست. تذهیب هنری است که اصول مشخصی دارد و قداست اين هنر بسيار ارزشمند است.

به گفته وی ، تغيير و تحول و نوگرايي در هنرهاي اصيل و سنتي با رعايت اصول طراحي و اجرا بسيار دشوار است .

عدم نوآوری و تنوع در تذهیب ایران

این هنرمند ایرانی در پاسخ به اینکه مخاطب ایرانی این هنر با مخاطب بین‌المللی آن چه تفاوتی دارد عنوان کرد: تذهیب در ایران شکل اجرایی چندان متنوعی ندارد و تنها درطراحی کتب مذهبی، دیوان اشعار یا تابلوهای تزئینی و نسخه هاي خطي خلاصه شده و به دلیل این فضای محدودی که دارد، عموما افراد محدودی هم در آن به طور مداوم مشغول به فعالیت‌اند که اغلب هم استادان درجه یک این هنر هستند، در خارج از ایران اما فضا کمی متفاوت است.

نگاه مخاطب در خارج از ايران نگاه كاربردي به هنر تذهيب است

مریم زینتی با بیان اینکه تصور ما این است که این هنر براي مخاطب خارجي نا آشناست و این تا حدی درست است افزود: آنها تابلوهای تذهیب ما را نمی‌خرند، اما آنچه تاکنون چندین بار برای من اتفاق افتاده این است که آنها این هنر را برای طراحی چیزهايي که برايشان ارزشمند است به کار می‌برند، مثل طراحی روی لوازم عتیقه و با ارزش یا طراحی روی پارچه‌های گران قيمت يا استفاده از اين نقوش در طراحي دكوراسيون

گرايش غربی ها به نقوش ختاعي و اسليمي و لوتوس ها و هنر شرقي

این استاد تذهیب کار اضافه کرد: در خارج از ايران هنر مینیاتور هنر آشناتری است اما تذهیب را کمتر می‌شناسند. من همیشه سعی کرده‌ام تا در نمایشگاه‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌کنم، یک کار را به صورت زنده اجرا کنم. دیدن طراحی اثر برای غیر ایرانیان چنان شگفت انگیز است که گاهی در طول یک نمایشگاه هر روز برای دیدن و به ثمر رسیدن اثر مراجعه می‌کنند یا حتی همراهانی را برای تماشای این کار با خود می‌آورند.

دعوت هنرمندان نگارگر و تذهیب برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب

وی که خود یکی از اعضای فعال انجمن‌های نگارگری در ایران است درباره فعالیت این انجمن‌ها گفت: فعالیت انجمن‌ها در ایران خیلی گسترده و وسیع است و خوشبختانه در دسته آثار تجسمی، نگارگری همواره اولویت بوده است. به دلیل پیوندی که این هنر با کتاب دارد عموما از هنرمندان نگارگری و تذهیب برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب دعوت می‌شود.

زینتی با اشاره به حضور در جشنواره کتاب فرانکفورت با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان براساس شمار ناشران حضور یافته و تعداد بازدید کنندگان است تصریح کرد: علاوه بر اینکه مجموعه‌ای از ناشران ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور دارند. من هم با نمایشگاهی از مجموعه آثارم در این نمایشگاه شرکت کردم که تا به امروز خوشبختانه با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

نگاه دنیا نسبت به زن ایرانی، آزادی‌ها و هنر او بسیار محدود و غیر واقعی است

او درباره تجربه حضور در نمایشگاه‌ها در مجامع بین‌المللی گفت: من این اتفاق را در بیشتر نمایشگاه‌هایی که در خارج از ایران برگزار کردم داشتم که مخاطب بعد از مواجه شدن با کارهای من تصور می‌کند که من با کارهای استادان خودم در این نمایشگاه شرکت کرده‌ام. آنها باور نمی‌کنند که یک زن ایرانی توانمندی تولید آثاری با این جزئیات را داشته باشد. نگاه دنیا نسبت به زن ایرانی، توانمندي ها، آزادی‌ها و هنر او بسیار محدود و غیر واقعی است. امیدوارم انجمن‌های علمی و هنری دست در دست هم بدهند تا حضور زنان ایرانی را در دنیا بیش از پیش پر رنگ کنند.

تذهیب ایرانی نمایشگاه زینتی درباره مخاطب طراحی بین‌المللی محدود نگارگر بسیار اینکه فرانکفورت نگارگری استادان هنرمندان تاکنون واقعی برگزار ايران بانوی عموما محدودی تابلوهای بسيار اتفاق طراحي ارزشمند انجمن‌ها ناشران آزادی‌ها کارهای خوشبختانه فعالیت نمایشگاه‌هایی نمایشگاه‌های انجمن‌های کرده‌ام تذهيب می‌گوید نمایشگاه‌ها می‌کنم ايراني هنرمند مجموعه‌ای بیگانگی نگارگري بانوان ندارد دیوان جزئیات نوآوری عنوان اضافه مشغول روبه‌رو اشعار هنرنیوز روزها دوره‌ها