برگزیده ها

مازندمجلس: بحث‌ها درباره اینکه رئیس جمهور آمریکا می‌تواند واقعا این کشور را از توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا با کانادا و مکزیک خارج کند، رو به افزایش است.

مازندمجلس: دور چهارم مذاکرات نفتا طی هفته جاری در واشنگتن در حال برگزاری است. به نظر می رسد این مذاکرات در معرض تهدید جدی قرار دارد.
به گزارش نامه نیوز جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفته است که کشورش بر خلاف آنکه مخالف پیشنهادات آمریکا است ولی از مذاکرات خارج نمی شود.
در مکزیک نیز ارزش پزو به دلیل گمانه زنی های مربوط به خروج آمریکا از این توافقنامه پس از 23 سال با کاهش روبرو شده است. ترامپ توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را یک فاجعه ارزیابی کرده و خواستار خروج از آن شده است.
گروه های تجاری آمریکا نیز که به طور طبیعی با دولت ترامپ متحد بوده و همراهی می کنند و به در واقع با کاخ سفید برای اصلاح مالیات ها همکاری دارند، با دفتر نمایندگی تجاری آمریکا بر سر این مذاکرات اختلاف نظر داشته اند.
در اینجا به پنج مساله اشاره می کنیم که باید درباره آنچه که اتفاق می افتد، بدانیم:
یک: مذاکرات روند سختی داشته است
ترامپ وعده داده است تا بر سر مفاد توافقنامه نفتا دوباره مذاکره کند تا به توافق بهتری برای کارگران و کسب و کارهای آمریکا دست پیدا کند ولی برخی از پیشنهادات وی با مخالفت گروه های تجاری و کسب و کار روبرو شده و بعید است که این پیشنهادات با موافقت مکزیک و کانادا همراه شود.
بنابر این نگرانی ها در این خصوص در حال افزایش است که 3 کشور قادر نخواهند بود به یک توافق نهایی دست یابند و ترامپ احتمالا این توافق تجاری را پس از 7 دور مذاکره در پایان امسال، لغو خواهد کرد.
منابع آگاه در پشت صحنه می گویند که اختلافات رو به افزایش است و چشم انداز مربوط به موفقیت آمیز بودن مذاکرات به شدت رو به افول است.
البته نخست وزیر کانادا و رئیس جمهور مکزیک با رد این ناامیدی ها گفته اند که متعهد به دستیابی به یک توافق جامع و به روز رسانی شده با آمریکا هستند.
ولی ترامپ بسیاری از امیدواری ها در این خصوص را نقش برآب کرده است. وی در اظهاراتی پس از دیدار با ترودو تاکید کرد: شاید نتوانیم به یک قرارداد دست یابیم ، شاید هم این مساله ممکن باشد. در خصوص عادلانه بودن نفتا؛ من گفته ام که دوباره مذاکره خواهیم کرد. و تصور می کنم جاستین نیز این مساله را درک کند:اگر نتوانیم به توافق نهایی دست یابیم، این توافق لغو خواهد شد و این خوب است.
دو: پیشنهادات آمریکا در حال تشدید تنش است
دو پیشنهاد متضاد از سوی ترامپ موجب ترس و وحشت بسیاری از کسب و کارهای آمریکایی و همین طور کانادایی و مکزیکی شده است.
نخستین پیشنهاد بند موسوم به غروب خورشید است که سه کشور را ملزم می کند تا به طور منظم و در فواصل مختلف زمانی، این قرارداد را حفظ کنند یا با پایان مدت اعتبار نفتا در 5 سال روبرو می شوند. منتقدان این پیشنهاد بر این باورند که طرح این مساله می تواند به طور موثر موجب پایان یافتن نفتا شود.
آمریکا همچنین پیشنهادی را مطرح کرده که خودروها و کامیون را باید دسترسی آزادانه و بدون تعرفه به مناطق بیشتری از آمریکا و آمریکای شمالی داشته باشند.
مخالفت با تغییرات مورد حمایت آمریکا در سیستم های حل و فصل اختلافات تجاری نیز یکی دیگر از موانعی است که تاکنون حل نشده است.
3 : تنش ها بین ترامپ و کسب و کارها رو به افزایش است
دولت های جمهوریخواه و اتاق بازرگانی آمریکا به طور کلی بر سر مسائل سیاستی اتفاق نظر دارند. ولی بر سر قرارداد نفتا، این دو بیشتر شبیه دشمن هستند.
مقام های اتاق بازرگانی آمریکا  بر این باورند که پیشنهادات ترامپ غیرضروری، غیرقابل قبول و به شدت خطرناک است.
امیلی دیویس سخنگوی اتاق بازرگانی آمریکا در این باره گفت: پیشنهادات مطرح شده از سوی ترامپ، با مخالفت گسترده از سوی لابی گران واشنگتن و انجمن های تجاری روبرو خواهد شد. کسب و کارهای بزرگ آمریکا اعلام کرده اند که هم دموکرات ها و هم جمهوریخواهان نگران تهدیدات ترامپ برای خروج از قرارداد نفتا هستند و اینکه اقدام ترامپ برای خارج شدن از این توافق تجاری، چقدر به ضرر اقتصاد آمریکا خواهد بود.
4 : کنگره با نگرانی نظاره گر است
جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره نگرانی خود را نسبت به تهدیدات مکرر ترامپ برای خروج از این توافق اعلام کرده اند. ترامپ سعی می کند تا توافقنامه را لغو و بی اعتبار کند ولی در این مسیر با مخالفت نمایندگان کنگره روبرو خواهد شد که قصد دارند جلوی او را بگیرند.
برحی نمایندگان استدلال می کنند که دولت ترامپ درک می کند که باید بر سر مساله تجارت با کنگره مشورت کند.
ولی با توجه به سابقه ترامپ، این مساله بدان معنا نخواهد بود که ترامپ در تصمیم خود برای خروج از این توافق، بازنگری خواهد کرد.
5 :آیا ترامپ می تواند از توافق خارج شود؟
ترامپ همچنان به تهدیدات خود ادامه می دهد و می گوید اگر مذاکرات در مسیر خودش پیش نرود، آمریکا احتمالا نفتا را لغو خواهد کرد. گروه های تجاری و کسب و کار بر این باورند که خروج از این توافق، موجب تشدید تعرفه ها، از دست رفتن شغل ها و افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگان خواهد شد.
خروج از این توافق موجب خواهد شد تا کمتر کشوری دیگر حاضر شود توافقنامه های تجاری دو جانبه با کاخ سفید امضا کند. این مساله در نهایت به ضرر صادرکنندگان آمریکایی نیز خواهد بود.
ترامپ آمریکا توافق تجاری مساله مذاکرات پیشنهادات توافقنامه روبرو افزایش کنگره قرارداد مخالفت نگرانی کانادا بازرگانی پایان پیشنهاد باورند مذاکره کارهای دارند تهدیدات مکزیک واشنگتن اعتبار نمایندگان آمریکایی تعرفه تشدید دموکرات اعلام تواند اختلافات اتفاق دوباره مربوط شمالی آمریکای ترودو نهایی نتوانیم جاستین بسیاری تجارت احتمالا یابیم