برگزیده ها
نظر رهبری خارج نشدن اربعین از حالت مردمی خود است

مازندمجلس: نماینده رهبری در امور حج و زیارت تاکید کرد: نظر مقام معظم رهبری از گذشته که به ماهم ابلاغ کرده بودند این است که نباید گذاشت اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود.

مازندمجلس: نماینده رهبری در امور حج و زیارت تاکید کرد: نظر مقام معظم رهبری از گذشته که به ماهم ابلاغ کرده بودند این است که نباید گذاشت اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود.

به گزارش گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید علی قاضی عسکر در حاشیه گردهمایی مسئولان راهپیمایی اربعین گفت: مسئله زیارت در فرهنگ شیعه ما یک مسئله بسیار مهم و قابل توجه است به این معنا که هدف ما از زیارت این است که بتوانیم از نزدیک با آنها آشنا شویم و درسی را که در دوره زندگی آنها نتوانستیم بیاموزیم را دریابیم.

وی با بیان اینکه در روایات نکات بسیار مهمی وجود دارد که برخی از آنها، مورد غفلت قرار گرفته است، اظهار داشت: باید نسبت به امامان معرفت داشته باشیم؛ بدانیم چرا زیارت می‌رویم؛ آیا برای درخواست حاجات می‌رویم؟ آنجا که از اربعین به عنوان یک مرکز مقابله با ظلم و ستم و برای توسعه فرهنگ دینی که برای جامعه استفاده کنیم می‌رویم که اگر این باشد برمی‌گردد به نکته‌ای که ما هم در زیارت اوبعین داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با بیان اینکه ما امروز احساس می‌کنیم دنیا گرفتار یک بحران و سردرگمی خطرناکی است، تصریح کرد: شما ببینید وقتی رئیس‌جمهور آمریکا آنقدر نادان است که می‌آید وقیحانه در برایر یک ملت بزرگ موضع می‌گیرد ما پاسخش را می‌توانیم با همان راهپیمایی اربعین بدهیم که یک ملت شجاع و متدین در اربعین شعار هیهات منه ظله را می‌دهد. این شعار نشان می‌دهد ما ایستاده‌ایم و تا پایان هم می‌ایستیم.

قاضی عسگر افزود: امیدواریم که روزبه‌روز فرهنگ‌سازی توسعه پیدا کنند و عزیزانمان در ستاد اربعین بتوانند این فرهنگ را توسعه دهند و موجب شوند در سال‌های آینده اربعین را به یک حرکت خودجوش مردمی برای منسجم کردن آزاده‌خواهان دنیا و برای مقابله با ظلم و ستم و عرصه بین‌المللی تبدیل کنیم.

وی در پاسخ به این سول که دولت چه کمکی به راهپیمایان مراسم اربعین می‌کند؟ خاطرنشان کرد: همانطور که ملاحظه می‌کنید بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت نقش مستقیمی در این زمینه ندارند. ستادی در وزارت کشور زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده و آن ستاد است که برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری خوب مراسم اربعین انجام می‌دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با بیان اینکه ما باید به تمام جوانب توجه کنیم، ابراز داشت: یک موضوع مسئله بیمه است. سال گذشته این شکوه از طرف برخی‌ها بود که بعضی‌ها بیمه نشدند و رفتند و بعد هم حادثه در خوزستان ایجاد شد و جمع قابل توجهی به شهادت رسیدند و مجروح شدند. هزینه‌های بیمارستانی که بر آنها پرداخت می کردند. لذا باید تلاش کنند و ستاد هم دارد این کار را می‌کند. آن هزینه‌هایی که ضروری است را لحاظ کند.

قاضی عسگر با بیان اینکه با بیان اینکه دولت باید اشخاص سواستفاده کننده قاطعانه برخورد کند و جلوی آنها را بگیرد، عنوان کرد: سفر عبادی که مردم با عشق سفر می‌کنند نباید وسیله سواستفاده شود؛ از جمله بحث مبلغ ویزایی که برای ویزا گرفته می‌شود. دو دولت باید بنشینند این موضوع را حل کنند که به چه دلیل زائر ما برای رفتن ٤٠ دلار بدهد.

وی ادامه داد: در گذشته بحثی هم درخصوص روادید مطرح شده بود مثل اینکه دولت عراق زمینه‌اش را نداشته است اما اگر دو دولت صحبت کنند خود این رقم بزرگی است.

نماینده رهبری در امور حج و زیارت با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری از گذشته که به ماهم ابلاغ کرده بودند این است که نباید گذاشت اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود، یادآور شد: این اصلی در سیاست اربعین است. همانطور که در عراق هم حرکت مردم خودجوش است؛ اما این معنایش این نیست که دولت یا مسئولان اجرایی و فرهنگی خود را کنار بکشند.

قاضی عسگر اضافه کرد: این حرکت بزرگی است که سال گذشته بیش از دو میلیون به سفر رفتند بنابراین آن جمعیت حتما سازماندهی می‌خواهد مگر نه بعدا حوادثی ایجاد می‌شود که قابل جبران نیست و مردم باید چندین سال درگیر آن باشد. دولت باید برنامه‌ریزی کند کمک کند اما از حالت مردمی بودن خارج نشود. 

اربعین زیارت رهبری اینکه مردمی گذشته نماینده فرهنگ مسئله نباید توسعه می‌دهد همانطور خودجوش مراسم ایجاد بزرگی سواستفاده رفتند موضوع بسیار گزارش گذاشت ابلاغ مسئولان راهپیمایی عنوان گرفته مقابله