برگزیده ها

مازندمجلس: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از زمانی که ریاست جمهوری خود را آغاز کرده حمله‌ای تمام عیار به میراث به جا مانده از دو دولت باراک اوباما را آغاز کرد و کار از بین بردن آجر به آجر دیوار این میراث را تا مقطع فعلی ادامه داده است.

مازندمجلس: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا شروع به خنثی کردن تقریبا هر کار انجام شده از سوی رئیس‌جمهور چهل و چهارم یعنی باراک اوباما اعم از آب‌وهوا، تجازت آزاد، بهداشت و درمان، مهاجرت و سیاست خارجی کرده است.
 مسلما همه روسای جمهور جدید در آمریکا با رئیس‌جمهور قبل از خود به ویژه اگر که از حزب سیاسی رقیب او آمده باشند اختلاف دارند اما چیزی که بیش از پیش در دولت ترامپ شگفت انگیز است، نابودی سیستماتیکی است که او در قبال میراث باراک اوباما در پیش گرفته است.
ترامپ به جای آنکه از اعتبار خود برای به راه انداختن سیاست‌ها و پروژه‌های جدید استفاده کند صرفا تمایلی تمام عیار برای برچیدن، فروپاشاندن و حذف هر چیز به ثمر رسیده از سوی رئیس‌جمهور قبلی نشان داده است.
هر زمانی ترامپ یکی از اصلاحات مربوط به رئیس‌جمهور قبل از خود را زیر خاک دفن می‌کند بیشتر شبیه به یک کاندیدای ریاست جمهوری به نظر می‌رسد تا اینکه شبیه به یک رئیس‌جمهور روی کار باشد.
ترامپ در عرض چند روز از آغاز ریاست جمهوری‌اش فرمانی را برای خارج کردن آمریکا از توافق تجارت آزاد موسوم به "شراکت ترانس پاسیفیک" امضا کرد. این توافق محصول مذاکرات هشت ساله دولت آمریکا با 12 کشور آسیا اقیانوسیه از شیلی گرفته تا کانادا و ژاپن بود.
ترامپ گفته بود: ما می‌خواهیم جلوی توافق‌های تجاری خنده‌داری که باعث شده همه از کشور ما خارج شوند و شرکت‌ها را از کشور ما خارج کنند، بگیریم و قطعا این توافق‌ها به روال قبل باز خواهند گشت.
ترامپ به شکلی خنده‌دار به هنگام امضای حکم نابودی این پروژه در حال نزدیک شدن هرچه بیشتر به شاخه چپ‌گرای حزب دموکرات بود تا نزدیک شدن به جریان اصلی حزب جمهوری‌خواه.
اوباما در کسب توافق تغییرات آب‌وهوایی پاریس به عنوان یک نقطه تحول در تلاش برای مهار افزایش دمای هوای جهان نقش رهبری کننده‌ای داشت. ترامپ آمریکا را از این توافق که به امضای 195 کشور جهان رسیده بود خارج کرد.
ترامپ همچنین گفت: من به ریاست جمهوری رسیده‌ام تا نماینده شهروندان پیتزبورگ باشم نه نماینده پاریسی‌ها.
چه اتفاقی برای اوباماکر، دستاورد منحصر به فرد دولت اول اوباما در کنگره افتاده است؟
ترامپ بعد از تلاش‌های بی‌فایده برای وادار کردن کنگره به فسخ این قانون اکنون تلاش می‌کند تا فروپاشی آن را از طریق یک فرایند تنظیمی رقم بزند.
و در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران چطور؟ این معاهده در ازای برداشته شدن تحریم‌ها بیش از هر چیز دیگری نمایانگر رویکرد اوباما درقبال امور جهان بود. اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا کمی پیش از به نتیجه رسیدن این توافق گفته بود این توافق اسم من را روی خود خواهد داشت. هیچ کس مثل من به این تواقف اطمینان ندارد که می‌تواند اوضاع را بهتر کند.
با وجود آنکه ترامپ هنوز به وعده‌اش برای "پاره کردن توافق با ایران" عمل نکرده اما روز جمعه هشدار داد "هر زمانی" ممکن است این کار را انجام دهد.
صحبت‌های او تردیدهایی را درمورد سرنوشت توافقی که زاده چندین سال دیپلماسی پرزحمت بوده به وجود آورد.
چطور می‌توان این پایداری ترامپ در از بین بردن میراث اوباما به هر قیمت را توضیح داد؟
ترامپ عزمی جدی برای عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش و شکل‌دهی به شعار ساده خود "اول آمریکا" نشان داده است.
تیم ترامپ نیز با دلیل یادآور می‌شود که اوباما دفعات زیادی به هنگام به بن‌بست رسیدن در کنگره از طریق صدور حکم ریاست جمهوری اقدام کرد.
چیزی که تنها با حرکت قلم روی کاغذ رقم خورده می‌تواند با یک حرکت متقابل قلم روی کاغذ خنثی شود.
جفری انگل، تاریخ دان آمریکایی معتقد است که هیچ مشابهی در دهه‌های اخیر برای رویکرد نظام‌مند و ساده ترامپ یعنی "هرچیزی که نفر قبلی دوست داشته بد به حساب می‌آید" دیده نشده است.
از نظر انگل توضیح این روند این است که پایگاه انتخاباتی ترامپ هرگز به طور کامل باراک اوباما را به عنوان رئیس‌جمهور خودشان قبول نکرد.
انگل که رئیس مرکز تاریخ ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه متودیست جنوبی در دالاس تگزاس است گفت: جنبشی در میان مخالفان اوباما برای رفع مشروعیت او وجود داشته که می‌گوید این مرد حقیقتا رئیس‌جمهور نیست و متقابل آن پایگاه حمایتی ترامپ آماده است تا از شر هر آنچه که او انجام داده خلاص شود.
یک حقیقت قابل توجه این بوده که اوباما تا همین الان در قبال این روند از بین رفتن میراثش سکوت اختیار کرده است.
سنتی به طور کلی در عرصه سیاست آمریکا وجود داشته مبنی بر اینکه یک رئیس‌جمهور سابق باید عمدتا فراتر از گردونه سیاست باشد.
با این حال اوباما در تفکر درمورد جایگاهش در تاریخ در عین حال در حال بازی کردن با کارت صبر و شکیبایی است.
انگل اظهار داشت: من فکر می‌کنم اوباما درک می‌کند که میراث او نهایتا اینگونه تعیین خواهد شد که آمریکا در بلندمدت چه واکنشی به اقدامات ترامپ نشان خواهد داد و اینکه جانشین‌های ترامپ چطور عمل خواهند کرد.
اوباما در 7 نوامبر 2016 در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به رای‌دهندگان هشدار داد: اگر آنها ترامپ را به کاخ سفید بفرستند همه چیز از بین خواهد رفت.
این تلاش برای بسیج رای دهندگان دموکرات اکنون یک پیش‌بینی درست به نظر می‌رسد.
ترامپ اوباما آمریکا رئیس‌جمهور توافق ریاست جمهوری میراث می‌کند کنگره اینکه سیاست باراک دموکرات نابودی تاریخ عنوان می‌تواند رویکرد اکنون توضیح پایگاه متقابل درمورد هشدار می‌رسد زمانی رسیده گرفته گزارش بیشتر خواهند نزدیک امضای هنگام نماینده