برگزیده ها
پرورش زنبور و تولید عسل ارگانیک در پشت بام خانه در کرج

مازندمجلس: کرج - ایرنا - گسترش مشاغل خانگی یکی از راه های ایجاد کسب وکار زودبازده محسوب می شود، به ویژه برخی از این مشاغل بسیار کم هزینه و پردرآمدنیز هستند، اما شاید سخت بتوان باور کرد که پرورش زنبور و تولید عسل خالص و ارگانیک آن هم در خانه امکان پذیر باشد اما این ناممکن درکرج ممکن شده است.

مازندمجلس: کسب و کارهای خانگی به عنوان اقدامی موثر برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شوند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در منزل سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها می شود که همراهی اعضای خانواده، کاهش چشمگیر هزینه ها و امکان انتقال تجربیات به سادگی از جمله مزایای آن است.
در ایران نیز مشاغلی وجود دارد کا با همت و تلاش خانواده ای در منزل شکل گرفته و برای خانواده درآمدزایی دارد اما این بار در کرج یک کارشناس ارشد اداره کل دامپزشکی استان البرز زنبور عسل را به خانه آورده تا محصولی خالص و ارگانیک و پردرآمد را در قالب شغلی خانگی با قابلیت مشارکت اعضای خانواده و انتقال آسان به دیگران تولید کند.
در نگاه نخست شاید تصور شود که پرورش زنبور و تولید عسل شغلی پرهزینه و دشوار باشد باشد اما آقای عزیز جمالپور ثابت کرده است که این شغل جزء کم هزینه ترین مشاغل است و به راحتی حتی در پشت بام آپارتمان ها و منازل مسکونی نیز امکان آغاز دارد.
خبرنگار ایرنا مرکز البرز که برای تهیه گزارش میدانی از فعالیت اشتغالزایی این کارشناس ارشد دامپزشکی استان البرز به محل پرورش زنبور عسل مراجعه کرد، گفت و گویی را با عزیز جمالپور در محل پرورش زنبور و تولید عسل در منزل مسکونی و پشت بام خانه، درباره الزامات این شغل و قابلیت های کارآفرینی و سادگی و کم هزینه بودن داشته است.
وی معتقد است که یادگیری پرورش زنبور عسل و تولید عسل بسیار راحت و برای شروع سرمایه اندکی می خواهد.
**طرح تولید عسل ارگانیک
جمالپور تاکید دارد که ایجاد کسب و کار آن هم به شکل خانگی با کمترین هزینه ها امکان پذیر است، در صورتی که همت بالایی در کار باشد و حمایت های لازم از سوی مسئولان صورت گیرد.
طرح تولید عسل ارگانیک به نام طرح حامد از سوی اینجانب 20 سال پیش تهیه و آغاز شد و اکنون به بهترین شکل در حال انجام است و همه هموطنان می توانند با کمترین هزینه و می توان گفت که با پول تو جیبی اقدام به راه اندازی این کسب و کار پرسود کنند.
این کارشناس ارشد دامپزشکی البرز تاکید می کند: در این شیوه زنبورداری روش های نوینی به کار گرفته که در نوع خود شاید در جهان بی نظیر باشد. محل رشد و نمو زنبورها جدا از محل تولید زنبورهای نوزاد است که این باعث می شود عملکرد در کندوها به طور قابل توجهی ارتقاء یابد. در نوع کلونی ها نیز نوآوری صورت گرفته که باعث افزایش بازده کار و کاهش هزینه ها می شود.
**امکان استقرار میلیون ها کندو زنبور عسل در پشت بام خانه ها
وی با اشاره به اینکه امکان استقرار میلیون ها کندوی پرورش زنبور عسل و تولید عسل ارگانیک در خانه ها وجود دارد، گفت: در صورت حمایت و معرفی این شیوه از زنبورداری این آمادگی وجود دارد که با اندک آموزش دادن به مردم به راحتی کسب و کار گسترده در کشور ایجاد کرد.
جمالپور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی، گفت: ایجاد اشتغال و افزایش تولید محصولات داخلی از پایه های اقتصاد مقاومتی است و این شیوه تولید عسل آن هم در خانه خود مصداق بارزی از تحقق اقتصاد مقاومتی است. عسل تولیدی به دلیل ارگانیک بودن قابلیت های خوبی برای صادرات هم دارد که علاوه بر ایجاد اشتغال امکان ارزآوری را نیز برای کشور فراهم می آورد.
**سرمایه کم برای راه اندازی این کسب و کار
جمالپور خاطرنشان کرد: برای راه اندازی این کسب و کار پرسود، سرمایه بسیار کمی مورد نیاز است. هزینه یک کلونی با ظرفیت خوبی و جمعیت زنبور مناسب، با همه امکانات و وسایل 500 هزار تومان است و یک نفر با راه اندازی تنها 4 کلونی در پشت بام خانه خود تنها مبلغ 2 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد، در حالی که سالانه می تواند از آنها نزدیک به 50 کیلوگرم عسل ارگانیک برداشت کند.
**کسب و کار با حداقل زیان
وی خاطرنشان کرد: این شیوه از پرورش زنبور و تولید عسل در همه مکان ها از جمله باغ ها، حیاط خانه ها و پشت بام امکان پذیر است و نیاز به مهاجرت و انتقال کندوها نیز وجود ندارد.
این کارشناس ارشد دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: در صورتی که خداناکرده آفتی هم ایجاد شود، تنها زنبورها از بین می روند که جمع آنها شاید به 100 هزار تومان هم نرسد، زیرا کندوهایی که طراحی می شود تا 20 سال قابلیت استفاده دارند.
**آمادگی برای آموزش به هموطنان و ارائه تجربیات
جمالپور همچنین گفت: یکی از مزایای طرح حامد یا همان تولید عسل ارگانیک در خانه ها، قابلیت آموزش و انتقال آسان تجربیات است. اینجانب نیز به عنوان طراح این شیوه از کسب و کار آمادگی ارائه تجربیات به هموطنان و گسترش این کسب و کار در کشور را دارم. هموطنانی که قصد دارند وارد این عرصه شوند می توانند با شماره 09123164860با اینجانب تماس بگیرند تا شرایط کار و راهنمایی های لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: امکان راه اندازی این کسب و کار پرسود برای همه هموطنان در سراسر کشور به آسانی وجود دارد و حتی خانم های خانه دار نیز می توانند مسئولیت نگهداری و رسیدگی به آن را به سادگی بر عهده بگیرند.
**حمایت از کسب و کار و حل مشکل بیکاری
این کارآفرین البرزی همچنین تاکید کرد: در صورت حمایت مسئولین از ایجاد کسب و کارهای این چنینی و تشویق و آموزش مردم، به طور قطع بخش عمده ای از مشکل اشتغال در کشور مرتفع می شود.
وی تصریح کرد: باید با تشویق مردم و آگاهی رسانی مناسب به آنان ایجاد اینگونه مشاغل را ترویج دهیم، زیرا شاید بسیاری از مردم نسبت به کم هزینه و پرسود بودن اینگونه کسب و کارها واقف نباشند. این یک مسئولیت همگانی است که دستگاه های متولی باید آن را به درستی انجام دهند.
**امکان راه اندازی 100 میلیون کندوی تولید عسل ارگانیک در کشور
کارشناس ارشد دامپزشکی استان البرز معتقد است که این امکان وجود دارد که بیش از 100 میلیون کندوی پرورش زنبور و تولید عسل ارگانیک در منازل مردم در سراسر کشور وجود دارد و کافی است ضمن آگاهی رسانی آموزش هایی در این خصوص به مردم ارائه شود.
وی تصریح کرد: کار زنبورداری و انتقال بچه زنبورها از محلی جدا به کلونی های پرورش و تولید عسل از اوایل بهار آغاز می شود و تا پایان شهریور و اوایل مهر ماه امکان برداشت عسل در 3 یا 4 نوبت وجود دارد.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

اقتصاد

پرورش زنبور

كرج

پشت بام

تولید زنبور امکان پرورش ارگانیک هزینه ایجاد قابلیت جمالپور البرز اندازی میلیون کارشناس آموزش انتقال دامپزشکی پرسود اقتصاد استان سرمایه کلونی هموطنان حمایت تاکید خانواده تجربیات اشتغال زنبورداری زنبورها ارائه توانند خانگی اینجانب تصریح آمادگی خاطرنشان کندوی تومان مقاومتی گرفته سراسر سادگی مزایای داریوش برداشت غفاری مسکو اوایل مناسب رسانی مسئولیت بگیرند تشویق آگاهی همچنین دارند اینگونه افزایش مسکونی معتقد بسیار منازل راحتی اعضای بسیاری مشاغل گزارش کمترین کارهای اشاره ایرنا استقرار کندوها صورتی عنوان میدانی