برگزیده ها
پالایشگاه ها و فولادی ها شاخص بورس را 108 پله بالا بردند

مازندمجلس: تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (چهارشنبه) 108 پله رشد کرد و در جایگاه 85 هزار و 768 واحدی ایستاد.

مازندمجلس: به گزارش ایرنا، جذاب ترین نمادهای معاملاتی امروز به فولادی ها و پالایشگاه ها تعلق داشت که به رشد بیش از 100 واحدی منجر شد.
بر این اساس، نمادهای فولاد(فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شبریز (پالایش نفت تبریز) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بازار بورس مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت؛ به گونه ای که گروه فلزات اساسی در صدر قرار گرفت. در این گروه 78 میلیون سهم به ارزش 187 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فراورده های نفتی به ارزش 161 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 141 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش 115 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 93 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
در معاملات امروز 861 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به 2 هزار و 248 میلیارد ریال در 210 هزار و 469 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد همه شاخص ها سبزپوش بوده اند.
شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 34 واحد افزایش یافت و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 42 واحد افت کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 32 واحد کاهش یافت و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 100 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 171 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 263 واحد پایین آمد.

**«سخاب4» صدرنشین بازار اوراق با درآمد ثابت
بازار فرابورس ایران، آخرین روز کاری هفته را با دادوستد بیش از 218 میلیون سهم به ارزش یک‌هزار و 37 میلیارد ریال پشت سر گذاشت.
شاخص کل نیز کمتر از یک واحد تنزل کرد تا در پله 928 واحدی بایستد.
در تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) متقاضیان 78 هزار ورقه تسه را به ارزش حدود 61 میلیارد ریال خرید و فروش کردند. تسه تیرماه 96 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این تابلو در اختیار گرفت.
سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت تیز معاملات امروز را با مبادله بیش از 528 هزار ورقه به ارزش افزون بر 495 میلیارد ریال خاتمه دادند و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب4» بیشترین رقم حجم و ارزش معاملات را در این بازار به خود اختصاص داد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**2022*1961*خبرنگار: میثم طاهری* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

شاخص بورس

فرابورس

پالايشگاه

میلیارد بازار معاملات امروز نفت معاملاتی اوراق پالایش میلیون قیمت اختصاص سرمایه بیشترین فرابورس درآمد سخاب4 تابلو اقتصادی فولادی ایرنا شناور بیانگر پالایشگاه فلزات فولاد واحدی افزایش نمادهای اساسی