برگزیده ها
فصل جدید مخالفت در اردوگاه اصلاحات

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» تشکیلاتی است که هماهنگی میان احزاب اصلاح‌طلب را به‌عهده دارد و ریاست این شورا هر سه‌ ماه یک‌ بار به‌عهده یکی از احزاب است.

مازندمجلس:سارا طاهري: پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات بود که 18 حزب اصلاح طلب گرد هم آمدند وشورایی تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد را تشکیل دادند. کار این این شوراکه بعدها به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تغییر نام داد با انتخابات مجلس و شورایشهر کلید خورد. حالا  امروز بیش از 25 حزب دراین شورا حضور دارند. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها،انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی مهندسان، انجمن اسلامی معلمان، مجمع نیروهایخط امام(ره)، مجمع نمایندگان ادوار، حزب اراده ملت ایران، حزب اسلامی کار، حزب همبستگی،انجمن روزنامه‌نگاران زن، جمعیت زنان مسلمان نواندیش، خانه کارگر، حزب اعتماد ملی،مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، مجمع فرهنگیان، سازمان عدالت و آزادی، حزب کارگزارانسازندگی، مردم‌سالاری ، حزب جوانان ایران اسلامی، مجمع روحانیون مبارز، مجمعاسلامی بانوان، جبهه مشارکت ایران اسلامی و .. از جمله احزاب این شورا هستند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از همان روزی که کار خود را آغاز کرد وظیفه اعلام مواضع و تصمیم گیری های را برعهده داشت. اما اسفند سال 94 وضع به گونه ای دیگر شد. پیش از انتخابات مجلس دهم بود که زمزمه‌های تشکیل شورایی تحت عنوان «شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» مطرح شد؛ هرچند هدف از تشکیل اینشورا ایجاد اجماع فراگیر و تعیین لیست ائتلاف اصلاحات شورایی بود عده ای فعالیت آنرا در موازات با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که مرکب از احزاب اصلاح طلب بود، دانستند.

در نهایت این رئیس دولت اصلاحات بود که برای ادامه کار پیشنهاد داد این دوتشکیلات در همدیگر ادغام شوند و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را تشکیل دهند.به این ترتیب این شورا متشکل از چهره‌های ارشد جریان اصلاحات و البته برخی احزاب عضوشورای هماهنگی جبهه اصلاحات به ریاست محمدرضا عارف کار خود را معطوف به انتخابات اسفند94 آغاز کرد. شورای عالی یک کارویژه داشت و آن هم تهیه لیست ائتلاف انتخاباتی بودو در عمل پس از انتخابات دیگر وظیفه و دستوری بر عهده نداشت. بر همین اساس بعد ازانتخابات 94 و پیروزی جریان اصلاح طلب با ليست اميد در انتخابات مجلس دهم عده ای انتظارداشتند که اين شورا تعطیل شود تا اینکه جلسه‌ای در اواخر مردادماه سال 95 برگ جدیدیدر دفتر شورای عالی باز کرد. در این جلسه تصمیم گرفته شد شورای عالی سیاستگذاری باماموریت برگزاری انتخابات آتی به کار خود ادامه دهد. گویا پیروزی در انتخابات سال94 کار خود را کرده بود و به دلیل تاثیر گذاری این شورا در انتخابات، عده ای آن رابه عنوان تنها مرجع اعلام مواضع جریان اصلاحات دانسته و موافق ادامه کار آن بودند.

جرقه جديد اختلافات اصلاح طلبان

همان زمان بود که زمزمه های اختلافات شنیده شد. برخی افراد، ماموریت شورایسیاستگذاری را پایان یافته می دانستند و معتقد بودند افراد نباید به جای احزاب فعالشوند. اعضای شورای هماهنگی هم با صدور بیانیه و اعلام مواضع حزبی و گروهی خود با آنمخالفت کردند. سید‌هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط‌ امام، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقامحزب اعتماد ملی و محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از مخالفانادامه کار این شورا بودند. به اعتقاد آنها سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید در مجموعهشورای‌هماهنگی جبهه اصلاحات انجام شود. آن ها می گفتند شورای عالی متشکل از اشخاصاصلاح طلب است و در کاراز انتخاباتی باید احزاب را تقویت کرد.

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی یکی از مخالفان ادامه کار شورایعالی سیاست گذاری است. او پیش از انتخابات یازدهم در گفت و گویی اعلام کرده بود تفکررهبری اصلاحات یک تفکر ارتجاعی، استبدادی و فردگرایی است و  شورای عالی سیاستگذاری  باید تا زمان انتخابات رسما منحل شود. او رهبریشخصی جریان اصلاحات را قبول ندارد و معتقد است برای چپ گرایان باید  دیگر دست از فردگرایی بردارند و سراغ خرد جمعی وجمع گرایی بروند . موضوعی که به اعتقاد او در قالب تحزب معنا و مفهوم پیدا می کند.منتجب‌نیا تحزب‌گرایی را بهترین راه برای ادامه مسیر اصلاح‌طلبان می‌داند و اختلافاتدر انتخابات هیات رئیسه مجلس هم را هم  میوهتلخ شورای عالی می داند.

علت رجحان شوراي عالي بر شوراي هماهنگي

اما موافقان شورا مخالفت ها را چندان جدی نگرفتند و به کار خود ادامه دادند.آن ها می گفتند اسب برنده را نباید تعویض کرد و شورای عالی که برنده چند انتخاباتشده، کارآمدتر از شورای هماهنگی است. محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبانهم معتقد بود باید یک صدا از داخل جبهه اصلاحات شنیده شود؛ به همین دلیل در انتخاباتمجلس دهم تصمیم گرفته شد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی آقای خاتمی و شورایمشورتی گروه امید در قالب ساز و کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت کنند.این گونه بود که شورای عالی بدون توجه به مخالفت ها خود را برای انتخابات 29اردیبهشت 96 آماده کرد. حالا این شورا  گرچهتوانسته از سه انتخابات گذشته سربلند بیرون بیاید اما همچنان ندای تفاوت نظر از میانآن بلند است.

يک انصراف خبرساز

آخرین اختلافات هم مربوط به انصراف دبیرکل مجمع نیروهای خط امام از ریاستجدید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود. انصرافی که بسیاری از چهره های سیاسی آن را مرتبطبا اختلافات اصلاح طلبان دانستند. هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام و رهبری ازجمله این افراد است. او در گفت و گو با خبرآنلاین از ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاریاصلاح طلبان انتقاد کرده و گفته سال 92 به حرمت دوستان موقتا این ساختار را پذیرفتیم،حرفی نزدیم و کوتاه آمدیم اما آنها همچنان فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان را ادامهدادند و ما با ادامه کار آن موافق نیستیم.

برخی هم انصراف هادی خامنه ای از ریاست دوره ای شورای هماهنگی را طور دیگریتفسیر کرده و معتقدند این موضوع ربطی به اختلافات جریان اصلاحات ندارد. غلامحسنکرباسچی دبیر کل حزب کارگزارن سازندگی از این دسته افراد است.  به اعتقاد او شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبانبا یکدیگر هماهنگ هستند و از هم جدا نیستند. کرباسچی می گوید: «رئیس شورای هماهنگیاصلاحات هر سه ماه یه بارتغییر می‌کند و یکی از اعضا باید دبیر و رئیس جلسه شود. دربرخی از موراد دبیران به دلیل مشغله کاری نمایندگان خود را که در این شورا حضور دارندرا  به عنوان دبیر معرفی می کند.»

در این میان هستند افرادی که معتقدند موفقیت های شورای عالی، برخی از احزابشورای هماهنگی را با آن ها همراه کرده است. موافقان این تحلیل، انصراف هادی خامنه ایمبنی بر ریاست شورای هماهنگی را در همین راستا ارزیابی می کنند.

2727

شورای اصلاحات انتخابات هماهنگی اسلامی ادامه اصلاح انجمن اختلافات احزاب جریان طلبان عنوان فعالیت اصلاح‌طلبان انصراف تشکیل افراد انتخاباتی ریاست اعتقاد نیروهای معتقد مخالفت اعلام مدرسین سیاستگذاری اعتماد سیاست‌گذاری تصمیم مواضع دبیرکل دانستند منتجب‌نیا خامنه معتقدند گفتند موافقان ندارد فردگرایی شوراي برنده همچنان گرفته شورایی شورای‌عالی دادند نمایندگان دانشگاه‌ها ائتلاف متشکل موافق شنیده گذاری پیروزی محمدرضا نباید