برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- گربه پالاس یکی از گونه های خاص حیات وحش ایران است که به خاطر فعالیت شبانه اش کمتر جایی مشاهده شده و اطلاعات کمی از محل های زندگی آن وجود دارد.

مازندمجلس:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، خجالتی است و محققان باید شب ها با دوربین ها تله ای انتظارش را بکشند تا شاید نشانی از خود به جای بگذارد. گربه پالاس، گربه سانی کوچک بومی آسیاست که اندازه اش مشابه گربه های چشم آشنا برای انسان هاست. گربه ای که البته به دلیل خزهای بلند بدنش مقداری تپل تر از گربه های خانگی دیده می شود و رنگ بندی پوست و چشمانش به آن ابهت خاصی داده است.

گربه پالاس شبگرد است ولي گاهی در اوايل غروب و طول روز نيز فعال است و از جوندگان و پرندگان تغذيه می كند. این گربه در مناطقی از حیات وحش ایران نیز حضور دارد اما به طور کلی در لیست در معرض تهدید قرار گرفته است. گربه پالاس در شب ها فعالیت دارد و به همین دلیل آمار دقیق درباره جمعیت و زیستگاه های آن در ایران وجود ندارد. گربه پالاس یکی از ۸ گونه گربه سان ایران و یکی از گربه سانانی است که در کشور ما زیستگاهی مشترک با پلنگ ایرانی دارد. به همین دلیل در بسیاری از مناطق که برای گونه های ارزشمندی مانند پلنگ دوربین گذاری شده، تصویر این خجالتی نیز ثبت شده است. 

گربه پالاس بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است. در سال ۲۰۰۸ یک دوربین تله‌ای با ثبت تصویری از این گونه در پارک ملی خجیر حضور این گونه را در البرز مرکزینیز ثابت کرد. در سال ۱۳۹۲ نیز یک گربه پالاس توسط شکارچیان در شهرستان بافت زنده‌گیری شد. بعد از آن و در شهریور ۱۳۹۴ هم معاون محیط طبیعی محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده گربه پالاس به همراه توله‌اش در پناهگاه خوش‌ییلاق شاهرود خبر داد. در جریان پروژه پلنگ شمال شرقی ایران هم، یکی از دوربین‌های نصب شده انجمن یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل پاییز ۱۳۹۴ چند تصویر از یک گربه پالاس گرفت.همچنین در آذر ماه ۱۳۹۴ یکی از دوربین‌های نصب شده در پارک ملی سالوک تصویر زیبایی از گربه پالاس در این منطقه ثبت کرد. پس از این نیز چندین بار این گربه خجالتی در قاب دوربین های تله ای نشسته است. 

گربه خجالتی ایران در معرض تهدید

حضور گربه پالاس در زیستگاه ها نشان از وضعیت نسبی آن زیستگاه دارد. هر چند این گونه نیز مانند بسیاری از گونه های ارزشمند ایران در آستانه تهدید نسل قرار گرفته است.

پالاس خجالتی دوربین زیستگاه در پارک تهدید مشاهده دوربین‌های تصویر  گربه گرفته ایرانی بسیاری مانند