برگزیده ها

مازندمجلس: چهلمین سالگرد درگذشت مرحوم سید مصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران با حضور رئیس رجمهور ، اعضای هیات دولت و شخصیت‌های برجسته دیگر برگزار شد.

مازندمجلس: محمدعلی انصاری دبیر این همایش بزرگداشت با اشاره به نحوه درگذشت فرزند امام، اظهار کرد: همانطور که امام فرمودند این درگذشت از الطاف خفیه الهی بود و مانند صاعقه‌ای بود که باران به همراه داشت. البته در برخورد با خبر دو نوع قضاوت وجود داشت.
‌وی ادامه داد: یکی استقامت عموم مردم بود که فکر می‌کردند انقلاب امام به پایان راه نزدیک شده و ترس، بیم و اضطراب بسیاری را فرا گرفته بود. نگاه دیگر هم نگاه عالمانه و سالکانه برگرفته از ایمان که منحصر به امام بود و می‌فرمود این پایان راه نیست و خبرهایی در راه است که بعدها دیدیم همانطور شد که امام فرمودند.
رژیم شاه مصطفی خمینی را خوب می‌شناخت
حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر محتشمی‌پور عضو مجمع روحانیون مبارزه نیز در این مراسم گفت: بعضی انسان‌ها هم حیات‌شان در جامعه ایجاد تحول می‌کند و تاثیر مستقیم دارد و هم رحلت و شهادت‌شان دارای آثار شگرف در میان جوامع و انسان‌هاست که مرحوم شهید آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی انسانی است که حیات و شهادت مبارکی داشت.
وی ادامه داد: حاج آقا مصطفی نمادی در همه عرصه‌ها بود و اگر امام وارد میدان مبارزه شد و رژیم شاه را مورد خطاب قرار داد به این دلیل بود که حاج آقا مصطفی کنار ایشان بود و سایه در سایه در کنار امام (ره) قرار داشت.
این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: امام روز عاشورا سال 42 قدم به مدرسه فیضیه می‌گذارد و سخنرانی آتشین می‌کند که منجر به دستگیری و زندان امام می شود، مرحوم حاج آقا مصطفی هم دو روز بعد وارد صحن مطهر حضرت معصومه می‌شود و آن حرکت عظیم را رهبری می‌کند.
محتشمی‌پور تصریح کرد: حاج آقا مصطفی در ادامه زندگی نیز مسیری را می‌رود که امام رفته و مانند امام دستگیر و تبعید می‌شود و در تمام این مسیر همیشه همراه امام بوده است.
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی، گفت: یکی از ابعاد قابل توجه ایشان، بعد عبادی و معنوی است که یکی از آداب و برنامه‌های منظم ایشان این بود که هر سال در مسجد کوفه معتکف می‌شد که زبانزد همه طلاب بود و جلسات علمی را نیز در مسجد کوفه برقرار می‌کرد. در عین حال با مسجد سهله و صاحب این مسجد نیز ارتباط ویژه‌ای داشت.
محتشمی‌پور ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز مقید بود تا در حرم امیرالمومنین هر شب هزار بار، «انا انزلنا» را قرائت کند. همچنین فراموش نمی‌کنم که در مسیر کربلا نیمه‌های شب بیدار بود و مراحل عبادت را قبل از اذان صبح به جا می‌آورد.
وی همچنین گفت: دو جریان حاج آقا مصطفی را خوب شناخت؛ یکی شخص حضرت امام بود که حاج آقا مصطفی را خیلی خوب می‌شناخت و جریان دیگر دشمن بود. رژیم شاه نیز این شخصیت بزرگ را خوب شناخت و علت اینکه حاج آقا مصطفی هدف جریان ساواک قرار گرفت این بود که آنها به این نتیجه رسیدند که امام ممکن است چند صباحی بیشتر زنده نباشد و آنچه برای آینده‌شان خطرناک است حضور حاج آقا مصطفی است چون او می‌تواند به خوبی رهبری مرجعیت جهان اسلام را بر عهده بگیرد.
این عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: در عین حال ساواک این مشورت را به رژیم داده بود که موتور محرکه فعالیت‌های انقلابی حاج آقا مصطفی هستند. فکر می‌کردند اگر او را از بین ببرند امام را در نجف ساکت می‌کنند و خطر برای رژیم از بین می‌رود بنابراین ساواک برای ترور حاج آقا مصطفی برنامه‌ریزی قوی انجام داده بود.
دین باید در همه ابعاد زندگی باشد
ایت االه محمد جواد فاضل لنکرانی استاد حوزه علمیه  گفت: من توجه حوزه های علمیه را به شخصیت امام و حاج آقا مصطفی جلب می کنم. نکته مهم، جامعیت شخصیت ایشان است که خود پیامی برای حوزه های علمیه دارد.
وی افزود: شخصیتی که کنار امام رشد کرد باید در فلسفه و فقه به جامعیت رسیده باشد، نکته ای که امروز حوزه های علمیه از آن فاصله گرفته اند. فقاهت حاج آقا مصطفی در حد بالایی بود، دوستی تعریف می‌کرد که روزی در نجف نزد عالمی گفتم اگر امام نبودند ما چه کنیم، گفت حاج آقا مصطفی که هستند از ایشان پیروی کنید.
این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: بین امام و حاج آقا مصطفی نگاه مشترک وجود داشت، او دین را در عبادت خلاصه نمی‌کرد، دین را در امور اخروی نمی‌دانست، ایشان دین را در ابعاد زندگی می‌دانستند.
فاضل لنکرانی تاکید کرد: علما؛ دین را در امور دنیوی خلاصه نکنید دین باید در همه ابعاد زندگی باشد. حاج آقا مصطفی به نکته ای اشاره کردند که کمتر به آن پرداخته شده و آن خاتمیت اسلام است. ایشان در مباحث اصولی دیدگاه خوبی داشتند و بهترین شخص که تبین کننده دیدگاه امام است، ایشان هستند.
وی همچنین گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی در تبین مبانی اصولی امام و همچنین تحریرهای ایشان حق مطلب را ادا کرده، باید کارگروهایی تشکیل شود که انزار حاج آقا مصطفی درس داده شود.

مصطفی ابعاد ساواک ادامه جریان همچنین زندگی علمیه مرحوم خمینی روحانیون شخصیت اشاره همراه محتشمی‌پور درگذشت می‌کند می‌کرد شخصیتی نجف عبادت تاکید جامعیت اصولی دیدگاه استاد خلاصه لنکرانی اسلام مبارزه همانطور فرمودند باران صاعقه‌ای بزرگداشت انصاری مانند می‌کردند مبارز رهبری آیت‌الله مراسم پایان گرفته می‌رود