برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- کارگران شرکت آبفا همدان در زمان خاکبرداری برای اصلاح شبکه های فرسوده، یک تابوت باستانی را در محدوده بازار حسین خانی کشف کردند.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، بر اساس نتایج اولیه از کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در کوچه جراحان همدان در عمق ۳.۲۰ متری از سطح معبر، یک تابوت سنگی به طول حدود ۲ متر و عرض ۸۰ سانتی‌متر و به ارتفاع ۵۰ سانتی متر به‌دست آمده است.

شعبانی،سرپرست گروه کاوش گفت: نتایج کاوش و بررسی از محتویات تابوت نشان از وجود دو اسکلت داشت. مطالعات اولیه بر روی اسکلت‌های به‌دست آمده مشخص کرد یکی از اسکلت‌های​‌مذکور مربوط به مرد و دیگری مربوط به یک زن است که در کنار هم دفن شده بودند.

کارشناسان باستان‌شناس این اداره‌کل بعد از مستندسازی آثار، اسکلت‌های مذکور را برداشت کردند و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه انتقال دادند. مطالعات اولیه تطبیقی صورت گرفته بر روی تابوت سنگی کشف شده و همچنین گونه‌های سفال‌های به‌دست آمده نشان از آن دارد که تابوت مذکور مربوط به دوران اشکانی است. این نتایج نشان از آن دارد که در دوران تاریخی و بخصوص در دوران اشکانیان (بیش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد) ایرانیان دارای فرهنگ تدفین خانوادگی، و ارزش و احترام زیادی برای زنان قائل بودند.

تابوت مربوط به‌دست دوران اولیه نتایج اشکانیان مطالعات اسکلت‌های همدان مذکور