برگزیده ها
با خاطراتی خوش و شیرین
مازندمجلس: با خاطراتی خوش و شیرین خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- علیرضا رئیس‌دانایی: نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگ‌ترین میدان عرضۀ کتاب در جهان است. در دو سال اخیر مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به دور از هیجان‌زدگی و احساساتی‌گری گذشته که هماره حضور در نمایشگاه را تنش‌زا می‌کرد، با عنایت به حضور ناشران برجستۀ حوزۀ عمومی توانسته تصویری به مراتب بهتر از سیر نشر کتاب در ایران را در برابر چشم بازدیدکنندگان قرار دهد.

انتشارات نگاه، ثالث، هرمس، ققنوس، فرهنگ معاصر، فرهنگ و هنر گویا، پیدایش، مروارید و عده‌ای دیگر در نمایشگاه امسال حضور داشتند، حضور ایرانیان مقیم اروپا و توجه به کتاب‌های عرضه شده و نشست‌ها و برنامه‌های جنبی بسیاری که با زحمت بسیار آقایان شهرام‌نیا، عموشاهی و شاکری شکل گرفته بود جذابیت‌های بسیار برای بازدیدکنندگان داشت.

برخی نویسندگان جوان ایرانی نظیر الهام فلاح، ضحی کاظمی و نسیم مرعشی هم حضور داشتند که نشست کتابخوانی برای آنها ترتیب یافت. توجه و علاقۀ هموطنان ما نسبت به تحولات فرهنگی کشور و نشر کتاب‌های متنوع میدان بزرگی برای بحث و گفتگو فراهم می‌کرد که می‌تواند به ارائۀ تصویری زیبا، پرمفاهمه و تکثرگرا از فرهنگ ایرانی بپردازد.
 آنچه مهم است اینکه حضور پویا در میدان‌های نشر جهان برای ایران امری بسیار واجب است، هم در جهت افزایش تعامل و تغییر ذهنیت نسبت به کشورمان و هم از نظر گفتگو و ابهام‌زدایی از نشر ایران که به خاطر نداشتن عضویت در پیمان کپی‌رایت باعث سوء برداشت‌های جدی از نشر ایران در میدان فرهنگ جهان شده است.

تردیدی نیست که مدیریت مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی به ویژه شهرام‌نیا و عموشاهی در این مورد بسیار پررنگ بوده و این دوستان توانسته‌اند مسیری را برای معرفی بهتر فرهنگ امروز ایران با میدان دادن به ناشران حوزۀ عمومی فراهم کنند.
محمود آموزگار رئیس اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران نیز با حضور خود در چنین نمایشگاه‌هایی و با تعامل با ناشران کشورهای مختلف در تلطیف فضای جهانی نسبت به نشر کتاب در ایران نقشی مؤثر دارند.

باری نمایشگاه امسال فرانکفورت با توجه به تجربه‌های دیرین من در بازدید از نمایشگاه‌های مختلف کتاب بی‌شک گامی به پیش در عرضۀ تصویری جذاب‌تر از ایران و نشر کتاب در ایران بود خاصه که با زحمت زیاد پذیرایی خوبی هم از بازدیدکنندگان با شیرینی‌جات محلی، چای خوش‌عطر و قهوه و شربت می‌شد.

خود من از حضور در این دوره نمایشگاه لذت بردم و با خاطراتی خوش و شیرین هم از دیدار هموطنان در غربت و هم همدلی و همیاری همگان به وطن بازگشتم.
نمایشگاه فرهنگ ناشران بسیار میدان فرهنگی تصویری بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های هموطنان ایرانی عموشاهی گفتگو فراهم مختلف تعامل شهرام‌نیا کتاب‌های خاطراتی مؤسسۀ عمومی فرانکفورت امسال می‌کرد داشتند شیرین