برگزیده ها

مازندمجلس: بهزادنبوی گفت: ائتلافی بین اصلاح طلبان و روحانی انجام نشده است که اکنون از رئیس جمهور توقعی داشته باشیم.

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ائتلافی بین اصلاح طلبان و روحانی انجام نشده است که اکنون از رئیس جمهور توقعی داشته باشیم، گفت:اصلاح طلبان اجر حمایت از روحانی را با انتقاد از کابینه ضایع نکنند.
بهزاد نبوی در نشست آرایش جدید نیروهای سیاسی کشور و نقش اصلاح طلبان اظهار داشت: در سال92، 94و 96 اصلاح طلبان هیچ شرطی برای حمایت از روحانی نگذاشتند و حمایت از روحانی تصمیم اصلاح طلبان بود زیرا به این نتیجه رسیده بودند انتخاب روحانی در جهت منافع کشور است.
وی همچنین افزود: اصلاح طلبان نه برای سهمیه در کابینه و نه برای مزایا و امکانات از روحانی حمایت کردند. اصلاح طلبان بخاطر مصلحت کشور و مردم به جای رئیسی به روحانی رای دادند. ما بخاطر منافع کشور پشت روحانی قرار گرفتیم اگر روحانی هم می گفت حتی یک پست به ما نمی‌دهد یا سیاست های ما را دنبال نمی‌کند، ما باز هم به او رای می دادیم.
این فعال سیاسی ادامه داد: اصلاح‌طلبان اجرشان در حمایت از روحانی را ضایع نکنند. برخی اصلاح‌طلبان منت می‌گذارند که ما به روحانی رای دادیم. اگر به روحانی رای نمی‌دادید به چه کسی رای می‌دادید؟ اگر اکنون خاتمی رئیس‌جمهور بود، رفع حصر دست او بود؟ روحانی گفت اگر رای بالاتری بیاورد با قدرت بیشتری برای رفع حصر اقدام می‌کند. این حرف روحانی بود اگر هم روحانی موفق شود مشکلات اقتصادی را حل کند در مورد رفع حصر هم می‌تواند قدرتمندتر عمل کند.
نبوی با انتقاد از موضع‌گیری برخی اصلاح‌طلبان نسبت به چینش کابینه دولت روحانی تصریح کرد: شما دارید به مردم گرا می‌دهید که سال 1400 پای صندوق نیایند زیرا سرشان کلاه می‌رود اما مردم از سال 92 یاد گرفتند در هر شرایطی پای صندوق بروند. می‌دانند اگر قهر کنند شورای دوم شهر تهران تشکیل می‌شود. با این حرف‌ها اصلاح‌طلبان به مردم می‌گویند که در انتخابات بعدی شرکت نکنید. این حرف‌ها موجب مایوس شدن مردم می‌شود. من به این دلیل به روحانی رای دادم تا کسانی که وضع کشور را خراب کردند دوباره انتخاب نشوند.
وی تاکید کرد: در چند انتخابات گذشته هیچ ائتلافی بین خاتمی و روحانی شکل نگرفت و هیچ شروطی گذاشته نشد که اکنون دنبال تحقق آن شروط باشیم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین خطاب به اصلاح‌طلبان گفت: توصیه من این است که اصلاح‌طلبان سازمان خود را تقویت کنند. احزاب اصلاح‌طلب روز به روز خود را به لحاظ تشکیلاتی تقویت کنند و به احزاب واقعی تبدیل شوند. از سویی تشکیلات اصلاحات از جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم باید تقویت شود و احزاب داخل این تشکل‌ها هم تقویت شود. شنیده‌ام شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌خواهند کنگره سراسری برگزار کنند که این روند باید ادامه یابد. باید به جایی برسیم که تشکل‌های نیرومند جای اشخاص حقیقی را بگیرند. الان کدام یک از تشکل‌های اصلاح‌طلب می‌تواند تاثیری که «تکرار می‌کنم» خاتمی را داشت، داشته باشد.
نبوی ادامه داد: اصلاح‌طلبان همچنین باید با جناح‌های معتدل و میانه‌رو اصولگرا و مستقل تعامل بیشتری داشته باشند و تلاش کنند یک جبهه ائتلافی با آنها شکل دهند.  در انتخابات گذشته رئیسی با کار تشکیلاتی رای خوبی به دست آورده بود بنابراین کار تشکیلاتی اهمیت زیادی دارد که باید به این موضوع توجه شود.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان اکنون مردم را دارند اما نباید فکر کنند که مردم به آنها چک سفید امضا داده‌اند. شاید طرف مقابل به اندازه اصلاحات در افکار عمومی نفوذ نداشته باشد اما آنها ابزارهای قدرتمندی برای کسب رای دارند. اگر این جبهه ائتلافی شکل بگیرد، موقعیت همه این طیف‌ها بیشتر تضمین می‌شود.
این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه باید با رقبا که ما اسم آنها را تندرو می‌گذاریم، تعامل داشته باشیم، تاکید کرد: ما نباید با آنها وارد جنگ شده بلکه دنبال رقابت سالم باشیم و همدیگر را به رسمیت بشناسیم. نباید دنبال نابود کردن یکدیگر باشیم. شرایط کشور تحمل درگیری‌ها را ندارد و درگیری‌های داخلی به کشور و مردم ضربه می‌زند. اگر مشکل تنش داخلی وجود نداشت روحانی شاید بهتر می‌توانست از نتایج برجام یعنی سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند در حالی که جناح‌ها حاضرند در اقتصاد کشور بحران به وجود بیاید ولی طرف مقابل نتواند سیاست‌هایش را اجرا کند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به شکل‌گیری جناح‌های سیاسی از اول انقلاب تاکنون گفت: به دلیل عدم وجود احزاب سابقه‌دار و قدرتمند، آرایش قوای سیاسی حالت جبهه‌ای دارد. قدیمی‌ترین حزب اصلاح‌طلب یعنی کارگزاران حدود 20 سال سابقه دارد و تا دو سال پیش بیشتر به یک محفل شبیه بود تا حزب. در بین اصولگرایان هم حزب موتلفه سابقه قدیمی‌تری دارد اما تا حدود 20 سال پیش بیشتر جنبه هیئتی داشت. در واقع حزب نیرومندی که مبنای شکل‌گیری قوای سیاسی کشور باشد هنوز به وجود نیامده و آرایش سیاسی کشور در جبهه‌های مختلف سازماندهی می‌شود.
نبوی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا پس از انتخابات سال 76 گفت: اصلاح‌طلبان دنبال تغییر وضع موجود به وضع مطلوب در چارچوب قانون اساسی و با اقدامی مسالمت‌جویانه و مردمی بودند و اصولگرایان چون وضع موجود را مطلوب می‌دانستند، با تغییر وضع مخالفت کردند اما بعد از انتخابات 88 آرایش سیاسی کشور دچار تغییر شد. در آن مقطع مخالفان اصلاح‌طلبان عده‌ای از اصولگرایان را با تعابیری مثل «ساکت فتنه» یا «خواص بی‌بصیرت» متهم کردند. منظور آنها هم اصولگرایانی بود که در آن مقطع علیه اصلاحات اقدام نکرده‌اند.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه جنبش سبز هم در میان اصلاحات به وجود آمد که البته فراتر از اصلاح‌طلبان بود، گفت: عده‌ای که اصل نظام را قبول نداشتند وارد جنبش سبز شدند و فکر می‌کردند خاتمی با آنها همراه می‌شود ولی بعداً فهمیدند که این امکان وجود ندارد و جنبش سبز هم به مسیر اصلاحات بازگشت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در ماجرای 88 در بین اصولگرایان تحول مهمتری ایجاد کرد. انتخاب روحانی در سال 92 در آغاز شکل‌گیری آرایش سیاسی جدید به نام اعتدال در مقابل تندروی بود. اصولگرایان میانه‌رو، مستقلین و اصلاح‌طلبان با حمایت از روحانی موجب شدند او که عضو جامعه روحانیت مبارز بود، رئیس‌جمهور شود.
وی در پایان گفت: این طیف‌بندی تا امروز وجود دارد البته این بدان معناست نیست که اصلاح‌طلبی از بین رفته و بگوییم معتدلین و تندروها وجود دارند. اصلاح‌طلبان همچنان در صحنه حضور دارند اما باید دنبال تقویت تشکل‌های خود باشند.
روحانی اصلاح‌طلبان سیاسی اصلاح طلبان حمایت اصلاحات اصولگرایان اصلاح‌طلب دنبال آرایش ادامه انتخابات تقویت باشیم خاتمی تغییر کابینه دارند احزاب شورای شکل‌گیری تشکیلاتی اکنون ائتلافی اینکه مقابل انتقاد تشکل‌های رئیسی نباید همچنین بیشتر نکنند سابقه عده‌ای خاطرنشان پیشین اشاره موجود ندارد مطلوب البته نماینده داخلی صندوق رئیس‌جمهور بیشتری اقدام دادیم بخاطر آورده منافع می‌تواند حرف‌ها اصولگرا تعامل میانه‌رو جناح‌های تاکید گذشته باشند