برگزیده ها
تامین ۱۵ درصد راه آهن برقی گرمسار- اینچه برون/ تقلیل عمدی نرخ نفت

مازندمجلس: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این سازمان تا پایان سال جاری سهم ۱۵ درصدی ایران در جذب منابع مالی خارجی پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون را تامین می کند.

مازندمجلس:گزارش خبرنگار مهر، محمد باقر نوبخت در جلسه بررسی طرح های ریلی پروژه های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: امروز از دو منظر مجریان پروژه و ناظران طرح ها به موضوع حمل و نقل پرداخته و گزارش ۵ طرح مهم ریلی ارائه شد. این طرح ها بدون در نظر گرفتن مسیر خاطرات که به شبکه ریلی همسایه متصل می‌شود از دو منظر برای ما اولویت دارد. یکی از منظر سیاست های اقتصاد مقاومتی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و منظر دیگر به دلیل ذکر شدن این پروژه ها در برنامه ششم است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت های مهم ما با توجه به مسئله محور بودن برنامه ششم بر خلاف برنامه های ۵ ساله توسعه قبلی که برنامه محور بودند حوزه حمل و نقل ریلی است. مردم باید از مزایای ریل بهره مند شوند. در این بخش کاری برای رفاه مردم انجام می دهیم که رهبری معظم انقلاب در سیاست های اقتصاد مقاومتی و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشته اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: راه آهن تهران – همدان افتتاح شده و انتظار داریم با توجه به انجام تست گرم راه آهن ملایر – کرمانشاه ظرف هفته های آینده بتوانیم با قطار به کرمانشاه برویم. رسانه ها نیز باید این موضوع را از ما مطالبه کنند همچنین قرار است ریل از کرمانشاه به اسلام آباد و سپس مرز برسد. از خط آهن همدان نیز به سمت سنندج حرکت خواهیم کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: انتظار داریم در آینده نزدیک ریل از مراغه به ارومیه برسد و وزارت راه موظف است ظرف ماههای آینده این کار راانجام دهد.

وی در خصوص راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت: نه تنها گیلانی ها بلکه مردم جمهوری آذربایجان نیز انتظار دارند از طریق خط آهن به خلج فارس برسند و تنها قطعه باقیمانده از این کریدور، قطعه آستارا تا قزوین است که فاقد ریل است. خارجی ها در هیچ سفری نیست که از رئیس جمهور نخواهند تا این قطعه ریلی اجرا شود. تا دی ماه قطار به رشت می رسد اما با توجه به اینکه نگاه ما به این مسیر بین المللی است ریل گذاری در رشت به پایان نخواهد رسید بلکه تا آستارا ادامه خواهد داشت.

نوبخت تاکید کرد: اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت به دلیل آنکه باید کوهها را سوراخ کنیم و دره های بلند را پل بزنیم کار بزرگی است که وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است. همچنین قطعه ریلی میانه به بستان آباد و سپس تا تبریز نیز باید انجام شود تا مسیر طولانی فعلی اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: معتقدم سازمان برنامه و بودجه باید ابتدا از پروژه ها پشتبانی بودجه ای کندو بعد انتظار داشته باشد که با این اعتبارات تخصیص یافته چه میزان از کار پیشرفت داشته است. بنابراین برای این طرح ها به منابع کافی نیازمندیم. من از بابت اطمینان خاطر به وزارت راه و شهرسازی و مردم باید بگویم سازمان برنامه و بودجه باید کلید باشد نه قفل تا خدمات سریعا به مردم برسد ...

وی افزود: منابعی که از بودجه داریم از دو راه بدست می آید یا از طریق مالیات است که این منبع ظرفیت محدودی دارد البته در تلاشیم تا با استفاده از نرم افزارهای سنگین کسانی که مالیات نمی دهند شناسایی کنیم اما در حال حاضر بیشتر از این نمی توانیم از مالیات کسب درآمد کنیم. یا منبع دیگر درآمدهای نفتی است. اگرچه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند نفت فروشی درآمدزایی نیست بلکه بخشی از دارایی های سرمایه ای نسل ما و نسل بعد را به خارج می فروشیم.

نوبخت ادامه داد: بنابراین پول هایی که از راه فروش نفت بدست می آید  باید صرف پروژه هایی شود تا طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به حساب بیاید اما درآمد نفت با یک مشکل جدی روبرو است که کاهش قیمت آن بود. نفت از بشکه ای ۱۰۴ دلار در آغاز دولت لازدهم به ۴۷ تا ۴۸ دلار در ۶ تا ۷ ماه گذشته رسیده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: دوکار می شودکرد یکی اینکه پروژه های عمرانی متوقف شود که این کار نشدنی است و دیگر اینکه برای اجرای آنها تامین منابع داشته باشیم. یکی از راههای کسب منابع مالی برای پروژه عمرانی جذب سرمایه خارجی است که وزارت راه و شهرسازی در چند پروژه این کار راانجام داده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران – مشهد تامین مالی خارجی کرده است. باید این خط آهن برقی شود تا سرعت قطار تهران – مشهد افزایش یابد اما برای جذب همین سرمایه خارجی نیز باید ۱۵ درصد منابع را ما بدهید که سازمان برنامه و بودجه همه این ۱۵ درصد را پرداخت می کند.

نوبخت با اشاره به پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار – اینچه برون اظهار داشت: اگر چه در حال حاضر راه آهن از روسیه به اینچه برون، گرگان، گرمسار و تهران می رسد اما به جهت صعب العبور و قدیمی بودن مسیر بار به کندی به تهران می رسد که به همین منظور قرار است این مسیر نیز برقی شود و تا پایان امسال ۱۵ درصد طرف ایرانی برای جذب منابع خارجی را قرار است پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اجرای پروژه های دو خطه، سه خطه یا چهارخطه کردن راه آهن موجود افزود: شرکت راه آهن در حال انجام این طرح ها است و با توجه به اینکه برخی خطوط مربوط به سالهای بسیار دور است باید خطوط اصلی نیز تعویض شود.

وی با بیان اینکه باید برای چنین طرح هایی از منابع داخلی استفاده کنیم، تاکید کرد: متاسفانه قیمت نفت تقلیل داشت اما دست روی دست نگذاشتیم تا پروژه ها متوقف شود چون همین توقف پروژه ها اجرای آنها را در سالهای بعد گران تر خواهد کرد. به همین منظور از منابع دیگر بخصو ص انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی را حتی در صورت لزوم با پرداخت ۱۵ تا ۱۶ درصد سود استفاده می کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اوراق اسناد خزانه اسلامی تعهد می کند که مردم در کنار خرید سهام روغن نباتی قو یکی از این اوراق را نیز بخرید که نتیجه آن ایجاد گردش مالی در بورس خواهد بود ضمن اینکه با این کار پول اجرای پروژه را نیز بدست می آوریم.

نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه به خزانه اجازه داد تا از سرجمع پول خزانه برداشت کرده و سود اوراق اسناد خزانه اسلامی یا سررسید اصل آن را پرداخت کند تا پروژه ها متوقف نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  تاکید کرد: اسنادی داریم که نشان می دهد افت ناگهانی قیمت نفت صرفا برای فلج کردن ایران در عرصه بین الملل بود که ما یا باید تسلیم می شدیم یا اینکه  برای جلوگیری از توقف رشد اقتصاد کشور راه دور زدن کمبود منابع به دلیل کاهش قیمت نفت را می یافتیم. بنابراین رشد اقتصادی کشور متوقف نشد و طی سه ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی ۷ درصدی بدون فروش نفت محقق شد. این آمار صرفا آمار مرکز آمار ایران نیست بلکه همه نهادهای بین المللی رشد اقتصادی ایران را تایید کرده اند.

وی افزود: آخر هفته ها به بازدید از طرح ها می روم که مشاهده می کنم ایران به یک کارگاه عمرانی بزرگ  و در همه نقاط کشور در حال فعالیت هستند.

پروژه برنامه بودجه منابع نوبخت اجرای اینکه افزود خارجی خزانه تهران وزارت اقتصاد داریم انتظار پرداخت متوقف سرمایه شهرسازی مقاومتی اوراق ادامه اظهار جمهور اسناد عمرانی اینچه بنابراین اسلامی مالیات قزوین کرمانشاه تامین آینده اقتصادی استفاده تاکید گرمسار اشاره دارایی سالهای منظور المللی همدان همچنین موضوع اولویت رسیده راانجام آستارا پایان سیاست تقلیل گزارش درآمد