برگزیده ها
فعالیت‌های خانه کتاب‌ بخشی از پازل دیپلماسی فرهنگی است/دعوت رسمی از مستشرقین غربی به ایران
مازندمجلس: فعالیت‌های خانه کتاب‌ بخشی از پازل دیپلماسی فرهنگی است/دعوت رسمی از مستشرقین غربی به ایران مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره حضور در همایش «هزار سال مطالعات شیعی» که در برلین برگزار شد، گفت: با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، جمع بسیار قوی و قدرتمندی از نظر علمی در این همایش گردهم آمده بودند که طی دو روز مباحث خود را در قالب مقاله مطرح کردند.

 مدیر عامل موسسه خانه کتاب درباره نخستین کارگاه مطالعات شیعه‌پژوهی با عنوان «هزار سال مدرسه شیعی» که به همت رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی - بین‌‍المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برلین برگزار شد، توضیح داد: از ایران استادان صاحب‌نامی از‌جمله حجت‌السلام دکتر محمد‌تقی سبحانی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مبلغی و دکتر علی کاظم‌بیگی، استاد دانشگاه تهران در این همایش مقالات خود را ارائه دادند. 

جلیسه همچنین به حضور دکتر محسن جوادی، احمد‌رضا رحیمی‌ریسه و  سید مرتضی هاشمی‌پور از داوران جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی از پارسال به بهانه برگزاری جایزه کتاب سال تلاش شده تا از ظرفیت‌های پژوهشگران مطرح بین‌المللی در مراکز پژوهشی و دانشگاهی ایران حداکثر استفاده را ببریم؛ ایران اشاره کرد که در این همایش حضور داشتند.
 
دبیر هفته کتاب، ایجاد گفتمان مشترک حول مطالعات شیعی و امکان تبادل آراء و نقطه نظرات بین مستشرقین و شیعه‌پژوهان ایرانی و همچنین سایر کشور‌های دیگر ‌ازجمله منطقه خارومیانه را نخستین اتفاق مهم و قابل توجه این همایش دانست.   
 
مدیرعامل خانه کتاب افزود: آشنایی پژوهشگران ایرانی با نوع نگاه، نحوه ارائه پژوهش‌ها و نظریه‌‌پردازی‌های مستشرقین اروپایی، آمریکایی و ژاپنی نیز از‌جمله دیگر مباحث قابل توجه این کنفرانس بود؛ علاوه براین ارتباط بین شیعه‌پژوهان داخلی و خارجی نیز در این همایش تقویت شد.  
 
جلیسه به برنامه اهداء جایزه جهانی کتاب سال به اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان آلمانی اشاره کرد و گفت: موسسه خانه کتاب در کنار این همایش مراسم اهدا جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به سه نفر از ایران‌شناسان و اسلام شناسان آلمانی را برگزار کرد. پروفسور گرهارد باورینگ،‌ پروفسور یوزف فان اس و پروفسور ولفرام کلایس که فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی داشتند، موفق به حضور در ایران نشده بودند.

به اعتقاد مدیر عامل موسسه خانه کتاب تقدیر و تجلیل خانه کتاب از این مستشرقان قوت قلب و خون جدیدی در رگ‌های مستشرقین و پژوهشگران برای استمرار فعالیت‌های خود و توجه هر چه بیشتر به پژوهش‌های اسلامی و ایرانی است. به‌عنوان مثال یوزف فان اِس، با توجه به سن و سال بالا، یکی از تاثیر‌گذار‌ترین مستشرقان آلمانی در دنیاست.

جلیسه با اعلام خبر دعوت رسمی خانه کتاب از برترین اسلام‌شناسان و ایران‌شناسان حاضر در همایش برلین،‌ آشنایی با نقطه نظرات این چهره‌ها درباره جایزه جهانی و منطقه‌ای کتاب سال را قابل توجه و از‌جمله دستاورد‌های این سفر دانست؛ به اعتقاد او طراحی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی با متر و معیار، جامعه هدف و جغرافیای مشخص را از اهداف اصلی برقراری ارتباط دو‌سویه بین مستشرقین و اسلام‌شناسان در خانه کتاب اعلام کرد. مجموع این نظرات در هم‌افزایی بیشتر و تغییر روند‌ برگزاری این رویداد فرهنگی موثر است.
 
 جلیسه با تاکید بر توجه موسسه خانه کتاب به استفاده از فرصت حضور اسلام‌شناسان و مستشرقین خارجی در ایران گفت: از پارسال به بهانه برگزاری جایزه کتاب سال تلاش شده تا از ظرفیت‌های پژوهشگران مطرح بین‌المللی در مراکز پژوهشی و دانشگاهی ایران حداکثر استفاده را ببریم؛ بنابراین در شهر‌های مختلف از‌جمله اصفهان،‌ قم، مشهد و تهران نشست‌های تخصصی با هدف تقویت ارتباط مراکز پژوهشی و آگاهی نسل جوان با این پژوهشگران برگزار شد.
 
این فعال فرهنگی در ادامه، برگزاری جایزه جهانی و منطقه‌ای کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را زمینه‌‌ساز برقرار ارتباط دو‌سویه بین پژوهشگران داخلی و خارجی دانست و گفت: موسسه خانه کتاب نسبت به حضور پژوهشگران داخلی در حوزه‌های جغرافیایی که پیش‌بینی می‌‌‌شود از ظرفیت قابل توجهی برای مطالعات اسلا‌م‌شناسی و ایران‌شناسی برخوردار باشد توجه داشته است.      
      
جلیسه درباره حضور پژوهشگران ایرانی در جایزه منطقه‌ای کتاب سال در حوزه روس‌زبان اشاره کرد و گفت: پارسال چند نفر از پژوهشگران برتر ایران به روسیه اعزام شدند. در این سفر و همچنین در سفر به شبه‌قاره هند و آلمان از ظرفیت‌های این پژوهشگران برای برقراری ارتباط و ارتقاء سطح پژوهشی بهره گرفته شد.  
 
دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب، طراحی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی با متر و معیار، جامعه هدف و جغرافیای مشخص را از اهداف اصلی برقراری ارتباط دو‌سویه بین مستشرقین و اسلام‌شناسان در خانه کتاب اعلام کرد.   

جلیسه عملکرد موسسه خانه کتاب را طی یکسال گذشته مانند برگزاری نشست‌های مختلف سرای اهل قم و حضور مستشرقین، قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: انتشار فصلنامه «نقد کتاب ایران و اسلام» نیز بخشی از این پازل است که به معرفی آثار منتشر شده مستشرقین در اروپا کمک می‌‌کند.
ایران پژوهشگران مستشرقین جایزه اسلامی موسسه همایش فرهنگی جهانی ارتباط جمهوری برگزاری اسلام‌شناسان مطالعات پژوهشی ایرانی از‌جمله برگزار داخلی مراکز خارجی منطقه‌ای استفاده اعلام اشاره فعالیت‌های دیپلماسی درباره نظرات برقراری دو‌سویه همچنین برلین ایران‌شناسان آلمانی پارسال ظرفیت‌های توجهی اعتقاد ایران‌شناسی جامعه اهداف مختلف نشست‌های جغرافیای پروفسور بیشتر طراحی معیار مستشرقان ببریم؛ ارائه  جلیسه بهانه تهران آلمان ایبنا رایزنی مباحث بین‌المللی دانشگاهی آشنایی تقویت   جلیسه دانست شیعه‌پژوهان حداکثر داشتند اسلام