برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- دبیرعلمی یازدهمین کنگره سالیانه روماتولوژی ایران، کمردرد را از موارد شایع بیماری های روماتولوژی دانست و گفت:در اطفال مشکلات مادرزادی،اختلالات استخوانی و تغییر شکل های مفصلی عامل کمردرد است.

مازندمجلس:

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سوسن سروش با بیان اینکه کنگره سالیانه روماتولوژی ایران طی سه روز در کتابخانه ملی برگزار می شود، افزود: در کنار مباحث علمی که با هدف به روز رسانی متخصصین روماتولوژی ارائه می شود ، به آموزش بیماران و ارتقای سطح دانش بیماران نیز توجه کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش بیماران پوکی استخوان برنامه ریزی هایی شده است، اظهار کرد: این برنامه آموزشی بعد از ظهر ها با حضور اساتید روماتولوژی ارائه می شود.

این فوق تخصص روماتولوژی با تاکید به اینکه طیف وسیعی از بیماری های روماتولوژی اطفال تا بالغین را تحت پوشش قرار داده ایم، افزود: از بدو تولد تا پایان حیات را از نظر تظاهرات مفصلی استخوانی عضلانی اسکلتی بیماران مختلف را مورد بررسی قرار داده و چالش های جدید تشخص و درمان بیماری ها به ویژه کمردردها که در گروه تشخیص های بیماران روماتولوژی هستند در این کنگره بررسی می شوند.

سروش با اشاره به اینکه تقدیر از پیشکسوت روماتولوژی اطفال از دیگر بخش های کنگره است، گفت: کلیپی از زندگی دکتر ناصح به عنوان پیشکسوت روماتولوژی اطفال که این علم جدید را به ایران آورده اند پخش و قدردانی می شود.

وی یادآور شد: مسائل حقوقی در حوزه تشخیص و درمان و دارو درمانی بیمار وجود دارد بحث می شود که کریکولوم وسیعی در عرصه روماتولوژی است که مورد بررسی قرار می گیرد.

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه کمردرد از جمله موارد شایع در روماتولوژی است، یادآور شد: در سنین اطفال مشکلات مادرزادی و اختلالات استخوانی و تغییر شکل های مفصلی عامل کمردرد است که معمولا در سنین بلوغ موجب بروز کمردرد می شود و در سنین جوابی بیماری های التهابی عامل این درد است که عمدتا در مردها دیده می شود.

وی، علل مکانیکی را شایع ترین علت کمردرد در سنین میانسالی دانست که دیسک ها شیوع زیادی در این عرصه دارند و اظهار کرد: شکستگی ها و پوکی استخوان، طیف وسیعی از بیماری های روماتولوژی و کمردردها را در سنین سالمندی به خود اختصاص داده اند که معمولا از طریق موارد اورژانس توسط متخصصین روماتولوژی تشخیص و به جراح ارجاع می شود تا از عمل های غیرضروری پیشگری شود.

سروش در پایان با تاکید به اینکه از هر ۱۰ نفر که به پزشک عمومی مراجعه می کنند یک نفر کمردرد دارد، خاطرنشان کرد: تشخیص و درمان مناسب و به موقع می تواند در جهت کاهش هزینه بیمار و جامعه و همچنین کمک به اقتصاد کشور، موثر باشد.

یازدهمین کنگره سالیانه انجمن روماتولوژی ایران از سوم تا پنجم آبان ۹۶ در محل کتابخانه ملی برگزار می شود.

روماتولوژی اینکه کمردرد کنگره بیماران بیماری تشخیص اطفال بررسی ایران درمان وسیعی استخوانی مفصلی پیشکسوت موارد معمولا بیمار یادآور پایان کمردردها برنامه برگزار افزود کتابخانه سالیانه جامعه متخصصین ارائه اظهار استخوان اشاره آموزش تاکید