برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه گزارش داد که رئیس غول نفتی «آرامکو» عربستان که برای رهایی از کسری بودجه شدید این کشور، مجبور به فروش بخشی از سهام آرامکو است، در سخنانی گفت: کاهش سرمایه گذاری ها در بخش نفت طی سال های اخیر، می تواند بر تولید نفت خام در آینده تاثیر بگذارد.

مازندمجلس:
بر اساس این گزارش، «امین ناصر» رئیس غول نفتی «آرامکو» عربستان، در جلسه افتتاحیه نشست «ابتکار عمل برای آینده سرمایه گذاری» در ریاض گفت: سرمایه گذاری های بزرگی در بخش انرژی انجام نشده و حتی طرح هایی به مبلغ یک تریلیون دلار طی ماه های گذشته، تعلیق یا لغو شده اند.وی افزود: قرار بود که حدود 300 میلیارد دلار در بخش اکتشاف نفت و 700 میلیارد دلار در پروژه های توسعه این بخش، سرمایه گذاری شود.ناصر ادامه داد: اگر تغییری در این زمینه صورت نگیرد و این پروژه ها عملی نشود، ممکن است شاهد پیامدهای منفی آن بر بخش انرژی باشیم و این امر باعث کاهش احتمالی تولید نفت خام شود.در همین حال، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان نیز گفت: سرمایه گذاری های نفتی پس از توافق کاهش نفت اعضای اوپک و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی، در حال انجام است.طبق این گزارش، بهای جهانی نفت از سال 2014 میلادی کاهش یافت و به نزدیک 50 دلار رسید. اما بهای آن با اجرای توافق کاهش تولید، از آغاز سال 2017 بار دیگر چند دلار افزایش یافت.کشورهای عضو سازمان اوپک و خارج از آن، از جمله عربستان در نوامبر (ابان/ آذر) 2016 توافق کاهش تولید نفت به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز را امضا کردند. در ماه می (اردیبهشت / خرداد) گذشته این توافق تا مارس (اسفند / فروردین) سال 2018، تمدید شد.عربستان برای جبران کاهش بودجه خود، میلیاردها دلار از ذخایر ارزی اش برداشت کرده است. همچنین مالیات هایی بر خانواده های کارگران خارجی وضع کرده است. مقامات این کشور قصد دارند با آغاز سال 2018 میلادی، 5 درصد مالیات، بر ارزش افزوده وضع کند.در همین راستا ریاض، در صدد آن است که بخشی از سهام غول نفتی آرامکو را در نیمه دوم سال 2018 بفروش بگذارد.طبق این گزارش، نشست «ابتکار عمل برای آینده سرمایه گذاری» به میزبانی ریاض، تا روز پنجشنبه ادامه دارد و بیش از دو هزار و 500 شخصیت اقتصادی از بیش از 30 کشور برای بررسی فرصت ها وچالش های موجود در اقتصاد جهانی، در این نشست شرکت کرده اند.
گذاری سرمایه توافق عربستان تولید انرژی آرامکو گزارش جهانی اقتصاد اوپک مالیات میلادی گذشته ابتکار آینده میلیارد پروژه ادامه