برگزیده ها
عرضه خودروهای پلتفرم جدید ایران خودرو با داخلی سازی 70 درصدی

مازندمجلس: تهران- ایرنا- معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو گفت: خودروهای تولیدی پلتفرم جدید ایران خودرو از همان آغاز تولید (در 2 سال و نیم آینده) با عمق داخلی سازی 70 درصدی به بازار عرضه می شود.

مازندمجلس: «کامران سپهری» امروز (چهارشنبه) در حاشیه نخستین نشست سازندگان پلتفرم جدید ایران خودرو در شرکت ساپکو در پاسخ به ایرنا افزود: از امروز تا 2 سال و نیم آینده دست تولیدکنندگان خارجی خودرو در دست تولیدکنندگان داخلی قرار داده شده و قرار است از همان ابتدای همکاری، قابلیت های طراحی، تولید و ساخت قطعات به سازندگان داخلی منتقل شود.
به گزارش ایرنا، طرح پلتفرم جدید شرکت ایران خودرو شامل همه فرآیندهای طراحی، مهندسی، اجرا، ارزیابی و تولید است.
در این طرح شرکت های «پینین فارینا» از ایتالیا، «ماهله» آلمان و «هیوندای پاورتک» کره جنوبی در زمینه طراحی و توسعه خودرو با بیش از 100 عرضه کننده و تولیدکننده داخلی مشارکت دارند.
نخستین محصولات این پلتفرم جدید در سال 2020 میلادی (1399 خورشیدی) وارد بازار می شود که با هدف صادرات 30 درصدی محصولات و بومی سازی 70 درصدی تولید می شوند.
سپهری ادامه داد: توسعه این پلتفرم جدید 2 سال و نیم به طول می انجامد و فرصت مناسبی برای ارتقای همکاری تولیدکنندگان خارجی و داخلی است تا در این مدت به 70 درصد داخلی سازی دست یابند.
وی بیان داشت: همکاری طراحی شده با سایر انواع همکاری ها از جمله ارسال قطعات به صورت سی.کی.دی (قطعات منفصل) یا «تحت لیسانس» متفاوت است.
«در این طرح یک کنسرسیوم 10 جانبه متشکل از پنج طرف خارجی و پنج طرف داخلی شکل گرفته است که بسته به شرایط و در طول اجرای طرح، مشارکت ها می تواند افزایش یابد».
وی افزود: بسته به قرارداد در هر مورد، از حداقل سرمایه گذاری تا 100 درصد سرمایه گذاری در یک همکاری مشترک قابل پیگیری است.

** بازه قیمتی 12.5 تا 15 هزار دلاری خودروهای جدید
معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو اعلام کرد: با هدفگذاری انجام شده، نخستین خودرو تولیدی این پلتفرم که یک سدان کلاس سی - C - (خودرو خانوادگی صندوق دار) است 12 هزار و 500 تا 15 هزار دلار قیمت خواهد داشت.
وی گفت: علاوه بر صادرات خودرو، صادرات قطعه به صورت سی.کی.دی، صادرات لوازم یدکی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و در مجموع صادرات کل زنجیره ارزش را در این طرح خواهیم داشت.
به گفته وی، این پلتفرم قرار است 23 محصول و خودرو جدید را تحت پوشش قرار دهد و نخستین خودرو تولیدی تا 2 سال و نیم آینده وارد بازار می شود و از آن پس نیز هر 6 ماه یک بار یک محصول جدید روی این پلتفرم توسعه داده می شود.
«خودروهای کلاس بی - B- اس.یو.وی (شاسی بلند)، هاچ بک، وانت و صندوق دار روی این پلتفرم تولید می شود».
سپهری تصریح کرد: بخش های مختلف از جمله موتور، گیربکس، اکسل، برق و الکترونیک خودرو و... از سوی داخلی ها و با مشارکت تولیدکنندگان داخلی طراحی و تولید می شود.
وی اعلام کرد صادرات 30 درصد محصولات تولیدی روی پلتفرم جدید هدفگذاری شده و افزود: قیمت و کیفیت خودرو شرط لازم و تقویت بازاریابی بین المللی شرط کافی برای نفوذ به بازارهای جهانی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
اقتصام*3065*1961* خبرنگار: محمد ملک دار* انتشار: مریم مسعود

اقتصاد

كالاي ايراني

پلتفرم جديد

ايران خودرو

خودرو پلتفرم داخلی صادرات طراحی تولید همکاری توسعه ایرنا نخستین تولیدکنندگان سپهری محصولات محصول اعلام قطعات مشارکت درصدی افزود خودروهای تولیدی خارجی اقتصادی صندوق هدفگذاری گذاری مهندسی امروز سازندگان آینده بازار سرمایه